Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei! Jeg lurer på noe.. Hvor måtte sas og andre selskaper bytte ut med litt gamle fly til nye boeing 737NG, de kan jo like godt bruke 737-200 som er mye billigere å kjøpe brukt.

Skrevet

Du kan fint bruke 200 i Norge "" Men tror det har litt og si for piloter og passasjerer og,mer komfort, bedre fly og kontrollere og du kan ikke bruke SID/STARS med 200....

 

Vil tro at det har litt og si ""

Skrevet

og du kan ikke bruke SID/STARS med 200....

 

Vil tro at det har litt og si ""

 

Eh, kan du forklare meg hvorfor man ikke kan bruke SID/STARS med en 200? Spent på å høre forklaringen til den:)

Skrevet

Ja, ikke sant. Greit om folk sjekker opp litt fakta før de skriver innlegget sitt. Jeg har jo flydd både SIDS og STARS med en 172, så går nok fint med en 737-200 også ""

Skrevet

Jeg kan nevne en god grunn til at det ikke er så mange 200 å se, i allefall her i Norge... De er ulønnsomme, for stort fuel forbruk, dyre vedlikeholdskostnader, samt at de er noen sinnsykt bråkete maskiner. Vanlig -200 motor er vel ikke tillat i Norge heller vel, fordi den bråker alt for mye i forhold til hva som er tillatt i loven.

 

Å bygge om en -200 motor for å tilfredstille alle krav blir ulønnsomt, sammtidig som de er "utdatert" i forhold til nyere modeller som er langt mer økonomisk lønnsomme. Er en grunn til at flyselskaper oppdaterer flåten med nyere fly, når økonomien dems er på vei opp, eller tilsier at det er økonomisk forsvarlig med denne type innvistering.

Skrevet
Ja, ikke sant. Greit om folk sjekker opp litt fakta før de skriver innlegget sitt. Jeg har jo flydd både SIDS og STARS med en 172, så går nok fint med en 737-200 også ""

 

Jasså,sorry visste ikke det ""trodde ikke at 737-200 kunne navigere på noe annet en VORs og NDBs ""

Skrevet

Dere må heller ikke glømme det med utslipp å støy. Er flere flyplasser som har extra støyavgifter på fly som ala B737-200. husk at disse støyer mye mere en morderne fly.

Skrevet

-200 modellen er slett ingen farlig maskin, dersom den blir vedlikeholdt bra. At mange -200 har falt ned i Afrika, er jo nettopp pga. generellt dårlig vedlikehold på flyene (og ikke bare B737-200 modellen).

Skrevet

Ved siden av det som er nevnt (økte vedlikeholdsutgifter, støy, større drivstoffutgifter) så har en flykropp også et visst antall cycles som den er sertifisert for, altså hvor mange landinger og avganger den er konstruert for.

Skrevet

Ville heller aldri satt meg inn i en -200. Uansett om det er Ryanair eller Air Namibia, -200 er langt ifra like trygg som en 737NG... Dette tror jeg de fleste kan si seg enig i. Heldigvis skal Ryanair pensjonere sine -200 maskiner i desember i år. Men for Guds skyld håper jeg de blir skrapet, og ikke solgt videre til fattige Afrikanske flyselskaper...

Skrevet

I utgangspunktet er de ikke mindre trygge under normale forhold, men de nyere generasjonene har en del systemer som øker sikkerheten, samt at de gjerne er mer driftsikre. At andelen 732 som detter ned er høyere enn 737C og 737NG har mer med dårlige vedlikeholdsrutiner å gjøre. Ryanair sine 732 datt vel ikke ned fra himmelen?

Men, de er jo selvsagt langt fra så komfortable som dagens maskiner, men kan en egentlig forvente det av en maskin som er over tredve år gammel?:S

Skrevet

Tror nok det er en grunn til at Ryanair ikke ønsker å ha sine 2'ere med i flåten sin lengre. Det som er sagt tidligere i tråden her, og jeg vil også tro at alle ulykkene med -200 som har skjedd i det siste også har spilt inn på hva de har valgt.

 

Helt ærlig Michael, tror også du vil føle deg veeldig mye tryggere i en NG enn i en -200?

Skrevet
Tror nok det er en grunn til at Ryanair ikke ønsker å ha sine 2'ere med i flåten sin lengre.

 

Disse maskinene kostet mye mer å operere enn deres 738, de hadde lavere kapasitet, og det å operere flere typer i en flåte koster i seg selv penger. Derfor er de ikke i drift lenger.

 

Helt ærlig Michael, tror også du vil føle deg veeldig mye tryggere i en NG enn i en -200?

 

Jeg ser på et selskaps trackrecord. Å si at en 732 er uttrygg blir det samme som å si at NW sine Dc-9-maskiner er uttrygge. Hvor trygt et fly er har med selskapets rutiner og personell å gjøre. En 732 er trygg å fly, ellers hadde den ikke fått fly i dag. Men ja, NG har innbygd en rekke systemer for å gjøre den _tryggere_.

Jeg ville selvsagt hatt en mer komfortabel tur ombord i en 737NG, men jeg ville heller sittet ombord i en av RyanAir sine 732 enn å fly en nyere maskin flydd av feks Flash Airlines.

Skrevet

Mulig jeg forklarte det veldig dårlig, men sa også at utgifter, støy osv. var grunner til at flyene blir satt på bakken. Greit nok at du føler deg like trygg i en -200 som en NG..

 

Flash Airlines har vel heller ikke vært et spesielt suksessfyllt flyselskap. De fløy nå bare -300, og ikke noe NG.

Skrevet
Mulig jeg forklarte det veldig dårlig, men sa også at utgifter, støy osv. var grunner til at flyene blir satt på bakken.

 

Støy plager ikke flyselskapene, men flyplassavgifterene knyttet til støy gjør det. Det er derfor jeg skrv at de koster mer å operere (og så kommer i tillegg økte drivstoffutgifter, vedlikehold osv...)

 

Greit nok at du føler deg like trygg i en -200 som en NG..

Det har nødvendigvis ikke noe med flytypen å gjøre, det har noe med hvordan en driver maskinen. Men, ikke la oss grine over noen formuleringer ""

 

Flash Airlines har vel heller ikke vært et spesielt suksessfyllt flyselskap. De fløy nå bare -300, og ikke noe NG.

Vet at de ikke har hatt noen NG i stallen. Jeg valgte dem da de er et veldig godt eksempel på hva manglende rutiner har å si for sikkerheten.

Skrevet
LA 737-200 FÅ LEVE! ""

 

Hadde ikke Braathens -200 da?

 

De var det faktisk Ryanair som kjøpt opp! Så de du har set rundt om krung med reklame på seg ( ialle fall noen av de) har vært gamle maskiner operert av Braathens. De solgt vel 732 for å kjøpe inn classic tror jeg.. Noen som vet?

Skrevet

Mener nemmelig å huske at jeg fløy en 737-200 med blank Braathens S.A.F.E layout en gang tilbake *få blanke øyne "" *?

Skrevet

Vist ikke jeg husker veldig feil begynte Braathens S.A.F.E å fase inn B737-400 og 500 i 88 eller 89. Å de ble fasa inn til fordel for B737-200 ja. Vi kan faktisk takke Braathens S.A.F.E for at 500 ble utvikla. Grunnen er at Braathens S.A.F.E i forhandlinger med Boeing ga klart utrykk for at 737-300 ville vær for stor på de fleste av rutene til Braathens S.A.F.E.

 

Første gangen jeg reiset med en Classic (B737-400) var to dager etter at den første av disse flyene ble satt i rute hos Braathens S.A.F.E. Turen den gangen gikk Flesland-Evenes direkte.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …