Michael Olesen Skrevet 5. desember 2000 Skrevet 5. desember 2000 Hej, Jeg var i aftes på en flyvetur (FS) fra EKCH til LKPR. Da jeg begyndte min approach til rwy 06 så jeg på mine flykort at indflyvningen skulle ske som frontbeam på ILS. Også ordene backbeam og "no GP" er nævnt på nogle af rullebanerne (incl. rwy 06) Kan nogen fortælle mig hvordan jeg klare indflyvningen (tog den som visuel da jeg ikke kunne blive established på ILS) ?? ------------------ Mvh. Michael Olesen michael@olesen.as SAS253 Siter
Tom Strøm Skrevet 6. desember 2000 Skrevet 6. desember 2000 Ordet frontbeam har jeg aldri hørt om før så det kan kanskje andre svare på. En ILS (Instrument Landing System) består av to komponenter; GP (Glide Path): som viser hvordan flyet ligger vertikalt i forhold til flyplassen, altså den rette høyden på innflyvningen. LLZ (Localizer): som viser hvordan flyet ligger horisontalt i forhold til flyplassen, altså retningen inn mot flyplassen. Hvis en flyplass har en ILS 06 er jo saken grei for da flyr man rett og slett bare inn på denne approachen. Men flyplassen kan også benytte samme antenne til innflyvning på motsatt rullebane. Da vil innflyvningen foregå BARE på LLZ (bane 24 i dette tilfellet) ettersom GP ikke fungerer motsatt vei naturlig nok. Med andre ord vil innflyvningen hete noe som LLZ-Backbeam 24. Denne innflyvningen er spesiell ettersom LLZ-nålen i intrumentet i flyet nå viser motsatt indikasjon i forhold til bane 06. Altså hvis nålen viser at du ligger til venstre for LLZ 24, ligger man i virkeligheten til HØYRE! Med andre ord helt motsatt av LLZ-06. Og som sagt vil man ikke kunne benytte GP på denne innflyvningen, derfor ordene NO GP. Har kanskje forklart meg litt vanskelig men håper du forstår. Andre kan sikkert tilføye ting her. ------------------ Mvh Tom Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.