Skrevet 12. november 2005 19 år Sjekk dette bildet her. Er det vanlig å lande med så mye fuel? Begge vingetankene pluss rundt 1/3 av centertanken er jo full...
Skrevet 12. november 2005 19 år Mest sannsynlig fuel tankering. Fuel-prisene varierer mye, og mange ganger er det mye billigere å dra avgårde med nok fuel til å komme tilbake igjen, enn å dra med minimum fuel og fuele på nytt før man returnerer. Hilsen Torbjørn
Skrevet 12. november 2005 19 år Om det er vanlig vet jeg ingenting om, men de mindre maskinene er nå konstruert for å gjøre det pga bruken på kortere flyvninger, så er nå ikke noe "galt" her.
Skrevet 12. november 2005 19 år PIC bestmmer alltid, og hvem som er PIC skal så vidt jeg vet bestemmes på forhånd, i følge lovverket
Skrevet 12. november 2005 19 år To kapteiner, men bare en commander! (Som er JAR-OPS betegnelsen på han/hun som er "in charge"). Vi opererer også tidvis med kaptein i høyresetet pga av mangel på "vanlige" styrmenn, men hvem som skal være commander bestemmes før turen begynner, og sitter alltid i venstresetet. Hilsen Torbjørn
Skrevet 12. november 2005 19 år Joda, klar over at man kan ha to som har kapteinsgrad i samme cockpit, men jeg mener likevell at det kun er en kaptein, den andre er styrmann på den flygingen uansett om han har 1,2,3 eller 4 striper på skuldrene.
Skrevet 12. november 2005 19 år Vel, kaptein er ingenting annet en rang innenfor selskapet og ikke tjenestestilling som sådan. Derfor kan man ha mer enn en kaptein på en flyvning. Men kun en kan være commander. Prøv å søk i JAR-OPS 1 etter ordet "Captain". Finnes ikke... Hilsen T
Skrevet 12. november 2005 19 år Så captain er en rang og pilot in command eller commander brukes om piloten som sitter i venstresetet uavhengig av rang?
Skrevet 12. november 2005 19 år Litt pedantisk kanskje, men ja. For å tjenestegjøre som commander i airlines er man som oftest kaptein, men dersom man er kaptein kan man også tjenestegjøre i høyresetet og vedkommende er ikke mindre kaptein fordi at han eller hun for anledningen ikke er commander. Så to kapteiner går helt fint! Men det er kun en commander. Hilsen Torbjørn
Skrevet 13. november 2005 19 år Joda, jeg er klar over dette Torbjørn. Men la oss snu på det: Om vedkommende som sitter i høyrestolen skal snakke med folket i kabinen så sier han ikke "this is the captain speaking" (ihvertfall i selskapet vårt så er det slik at dersom to kapteiner flyr sammen, så avtales det på forhånd hvem som er kaptein og hvem som er styrmann på turen, og ja, det er disse ordene som brukes)
Skrevet 14. november 2005 19 år Vel, det er i såfall dere det! Men det er ikke slik overalt ellers! Eksempelvis hos oss vil commanderen som gjør welcome-PA'en presentere seg som Captain Xxx Xxxx, og også sin co-pilot som Captain hva-nå-han-eller-hun-heter... Det samme gjorde de forresten hos Delta idag... og det samme har jeg også hørt hos Norwegian. En kaptein ER en kaptein også om han sitter i høyresetet! Samme hvordan du vrir og vrenger på det Tarjei... Nøkkelordet er COMMANDER!!, eller FARTØYSSJEF for de som vil ha det på norsk. Og for å spole tilbake, så skal det ikke gi noen forvirringer om hvem som er sjefen, selv om det er to kapteiner i cockpit. Hilsen Torbjørn
Skrevet 14. november 2005 19 år Her er en fin liten film som klart viser at det er to 4 stripers bosser i en airbus ... Landing ENGM , EKCH http://www.flightlevel350.com/viewer.php?id=2377
Skrevet 14. november 2005 19 år og det samme har jeg også hørt hos Norwegian. Bekreftet, skjedde senest idag på DY1554 til BUD.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.