Jan-R. Storelvmo Skrevet 24. november 2000 Skrevet 24. november 2000 Hei! Her kommer fredagens spørsmål [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] 1. Når vi lander et fly, hvor skal trimmen stå? Skal den stå midt i, eller skal den bare stå der vi stilte den for å holde flyet i level? 2. På ADF instrumentet i flyet er det et kompass rundt selve instrumentet. Akkurat slik som VOR og ILS instrumentet, hva brukes det til på ADF'en? 3. Noen man skal fly en holding på et NDB fyr. Flyr man da likedan som man gjør når man flyr i holding på et VOR fyr? Hilsen Jan-Reidar Storelvmo Siter
Andreas Pettersen Skrevet 24. november 2000 Skrevet 24. november 2000 1. Trimmen skal stå slik at du får riktig fart. Siter
Øystein Eker Skrevet 25. november 2000 Skrevet 25. november 2000 Trimmen bruker du alltid for å utligne presset på joysticken. Hvis du hele tiden må holde joysticken litt til deg - så trimmer du litt nose up. Dette gjelder under alle faser av flyvningen. kompasset kan brukes til å trekke fra, legge til antall grader for å regne ut kursen til ADF. Men ikke bry deg om det. Peker nåla rett opp så flyr du til stasjonen. Står pila rett ut til venstre så er stasjonen rett ut for venstre vingetipp .. osv. Det er alt du trenger å vite og bruke. Det er en vanskelig kunst å fly mot en ADF i sidevind. Som regel "blåser" du rundt og havner i vindretning mot ADF stasjonen. Tror nok gamle piloter som fløy uten FMC kan fortelle mer om det. Leste en interessant artikkel av en gammel pilot (avsim??) om en prosedyre med prøving av halvering av antall grader. F.eks du skal fly mot nord 360 grader mot en ADF i kraftig vind fra vest. Prøv f.eks en heading 20 grader mot vinden - dvs 340 grader. Hvis ADF stasjonen "glir" ut mot høyre, så prøv halvparten - dvs 10 grader mot vinden = 350 grader. Slik prøver du deg frem med å halvere videre. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.