Eirik Støylen Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Sikkert noen som river seg i håret her nå, men må bare spør 1) hvor logger jeg meg på vatsim? er jo så mange linker i øst og vest... 2) er det her (vatsim) de fleste fra forumet her pleier å flyge online? 3) kan jeg overvåke/være tilskuer til onlineflyving, bare for å sjekke hvordan det funker, både på atc og pilotview? 4) hvilke program bruker atc`erne? hva ser de og hvor stort område har de oversikt over? stopper her nå Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Vent litt, svarer deg senere Bare ta ned noen fly på ENGM Siter
Eirik Støylen Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Skrevet 20. oktober 2005 Flott Jeg stikker på jobb men har nattevakt så bare send svar når du kan Håper flyene landet trygt Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 1) Registrer deg på www.vatsim.net og last ned squawkbox fra www.squawkbox.ca 2) Ja 3)Jepp, radaren kan lastes ned fra www.vaccsca.org sin ATC session og jeg kan hjelpe deg med å kalibrere den Og du kan overvåke flygingen som fly ved å bare stå ved gate. 4)ASRC heter radaren. Advanced Simulator Radar Client. I teorien kan vi se over hele verden, men laster ned sector filer. Den jeg bruker nå dekker bare Norge, og sånn halveis resten av Skandinavia, men det finnes også en som dekker hele Skandinavia. Man kan loade inn en sector fil og for eksempel se USA. Jeg slipper en manual straks, vår Systemansvarlig ( Virtual SAS Braathens ) skal bare fikse noe først. Trenger du hjelp til noe så send en PM. Velkommen! Siter
Eirik Støylen Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Skrevet 20. oktober 2005 Jeg sendte deg en melding men vet ikke om den kom frem... Siter
Stig Sandnes Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Og du kan overvåke flygingen som fly ved å bare stå ved gate. Om du skal dette, så; helst ikke stå ved en gate ved en terminal og ikke send flightplan. Siter
Peter Nørkjær Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Tillad mig at uddybe lidt på Joachims udmærkede svar. Du skal registere sig på vatsim.net. På forsiden (til venstre) klikker du på Join Now. Når du er registreret får du et VatsimID og et kodeord. Begge er 6-cifrer. Nu er du registreret på vatsim, skal du også hente programmet du skal bruge som pilot, SquawkBox. Der hvor der står New pilots start here er der en liste over nyttig software. Alternativt kan du hente SquawkBox direkte fra squawkbox.ca. Nå du starter SquwakBox er der nogle ting der skal indtastes, så som Navn, VatsimID, og hvilket fly du flyver (Så andre piloter ser dig rigtigt). Der er udgivet en norsk hurtig-guide SquawkBox. Helt sikkert værd at læse. Når du er klar til at logge på Vatsim første gang skal du også vælge en server. Det er lige meget hvilken server du vælger. Jeg bruger personligt UK1 serveren, da den er tæt på og meget stabil. Men det er lige meget hvilken server du vælger, de er alle sammen forbundet. Så to piloter i samme lufthavn, men logget på to forskellige servere vil stadig kunne se hinanden. Hvis du gerne bare vil "kigge på" kan du både bruge SquawkBox og se det hele fra flyet. Denne løsning vil jeg nok anbefale dig først. Så skal du stille dig i den lufthavn du vil følge med i, ikke på startbanen(!), og indstille din COM1 frekvens i panelet i FS til den pågældende ATC. Frekvenser står i SquawkBox i højre side. Eventuelt kan du sende en flyveplan, hvor der står "OBSERVING, NOT FLYING" eller noget i den retning under remarks. Så ved ATC’en at du bare vil kigge på. Flyveplaner sender du gennem SquawkBox. Men det står vist også i quick-guiden. Du kan også bruge radarprogrammet ASRC til at observere, men det er lidt mere vanskeligt at sætte op. Desuden bør du hente programmet ServInfo . Det viser hvem der er online, både piloter og ATC. Hvis der ikke er nogle ATC'er online i det område du er i, bruger piloterne frekvensen 122.800, hvor de via tekst rapporterer deres position. Men det er ikke så spændende hvis man er ny og vil lære. Vedrørende de mange forskellige links, så er vatsim (vatsim.net) hovedorganisationen. På vatsim er landene delt ind i områder. I Skandinavien har vi samlet Danmark, Island, Norge, Sverige i ét område / én region. Den kalder vi www.vaccsca.org (Virtual ACC Scandinavia). Det er vaccsca der er "bestemmer" over Skandinavien, og vil du en dag gerne være ATC går din træning gennem Vaccsca. Som pilot kan du bruge vaccsca til at hente de rigtige kort når du flyver. Jeg kan i øvrigt anbefale dig, at registrere dig på forumet på vaccsca, så du også kan følge med dér. På www.vaccsca.org er der under Pilots > Training mange nyttige artikler i, hvordan man kommer i gang og laver flyveplaner. Velkommen til. Håber du får det lige så sjovt som vi har det! Siter
Eirik Støylen Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Skrevet 21. oktober 2005 Og du kan overvåke flygingen som fly ved å bare stå ved gate. Om du skal dette, så; helst ikke stå ved en gate ved en terminal og ikke send flightplan. Skal huske det Tusen takk for langt og innholdsrikt svar Peter!! Skal se over de linkene du la ved og lese litt, så blir det sikkert en push-back om ikke så altfor lenge Må bare prøve å samle alle trådene her og få litt oversikt Siter
T. Paulsen Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Logge opp på en gate på større flyplasser burde vel ikke være noe problem. Å sende en flightplan burde vel ikke være noe problem det heller. Et sted må man jo begynne for å lære MEN det du burde er å skrive en privat melding til atc`n som er der og fortelle han at du bare observerer. Da SB3 kom ut var det mange som bare sto der på gaten for å observere når jeg satt atc, og det gikk bare finfint. De skrev bare en melding til meg, og da visste jeg hvor de sto og at de ikke skulle fly. Dette kommer til å gå bra. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Jeg skal sende deg en halvferdig manual jeg lager for Virtual SAS Braathens. Den burde hjelpe deg. Siter
Ivar Hakli Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 MEN det du burde er å skrive en privat melding til atc`n som er der og fortelle han at du bare observerer. Hvorfor gjøre dette??? Hvorfor er det så forferdelig å sende en vanlig melding over tekst på ATCs frekvens??? Er dere redd andre piloter skal få vite hva som foregår?? Kutt ut denne unødvendige chattingen til ATC. Chat finnes heller ikke RL. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.