Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hej alle,

Jeg har luret på hvordan fly er opdelt efter categorier. Jeg mener der er noget der hedder categori A,B,C,D osv. Er flyene opdelt efter størrelse, og hvilke fly er i hvilke categorier ?

Er der en liste/oversigt tilgængelig et sted på nettet ?

På forhånd tak...

------------------

Mvh. Michael Olesen

michael@olesen.as

SAS253

Skrevet

Hei !

Svaret er som følger : Fly er delt inn i cat A-D avhengig av Vat = Velocity at threshold(hast over terskel)denne er basert på 1,3 * stall speed i landingskonfigurasjon (Vso eller Vsl)

CAT A < 91 Kts IAS

CAT B 91 eller over men mindre enn 121 Kts IAS

CAT C 121 --------------"--------- 141 Kts IAS

CAT D 141 --------------"----------166 Kts IAS

Jon Are Høglund

Snart CPL MEL IR

Skrevet

Noen ganger er det forskjellig Decision Height/Minimum Descent Altitude med de forskjellige kategoriene. Saa hvis jeg flyr en Cessna 182RG saa kan jeg vaere i kategori D hvis jeg flyr fort nok selv om 1.3 x 37 KIAS er 48 KIAS (kategori A).

Skrevet

Hei!

Vil du holde 141-166kts på threshold med en Cessna 182RG?Du skal ha flaps ute,hjula nede og være i en posisjon til å lande......

Poenget er at du vanligvis har lavere minima på en approach med kat.A kontra B,C og D og derved har du større muligheter til lande ved marginale værforhold.

MVH

Hans Petter

------------------

 

Skrevet

Litt mer info for Michael. Jeg tok dette ut av AIM (USA regler).

If it is necessary, while circling-to-land, to maneuver at speeds in excess of the upper limit of the speed range for each category, due to the possibility of extending the circling maneuver beyond the area for which obstruction clearance is provided, the circling minimum for the next higher approach category should be used. For example, an aircraft which falls in Category C, but is circling to land at a speed of 141 knots or higher should use the approach category "D" minimum when circling to land.

http://www.faa.gov/ATpubs/AIM/Chap5/f0504008.gif"'>http://www.faa.gov/ATpubs/AIM/Chap5/f0504008.gif" TARGET=_blank>http://www.faa.gov/ATpubs/AIM/Chap5/f0504008.gif

Vi bruker approach speed og ikke VAT. Det er derfor det ikke er saa uvanlig aa fly en C-182 i Kategori B eller C.

D er litt overdrevet...:-)

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …