H O Skrevet 2. oktober 2005 Skrevet 2. oktober 2005 ...og vet dere hvorfor? Jo, jeg har akkurat fullført min første flight på Vatsim! Det må jeg si var en interessant opplevelse. ADSL ble installert i slutten av august, og helt siden da har jeg hatt lyst til å prøve denne mye omtalte formen for flyging. Jeg gikk til innkjøp av headset, og i dag bestemte jeg meg for å kaste meg ut i det! 736'en min ble plassert ved gate 27 på Flesland, og turen skulle gå til Gardermoen. Der var det ingen ATC, slik at oppstart og takeoff ble relativt rolig. Så skulle jeg for første gang kontakte ATC. Jeg tunet inn på Oslo Control, trykte på knappen, pustet godt inn, og sa det jeg skulle si. Etter en god stund (jeg trodde at han ikke hadde hørt meg), fikk jeg svar! "Scandinavian 1065, god kveld, expect SIG4F arrival for ILS 19R appr, squawk 4206". YES!! Dette gikk bra! ...helt til jeg skulle kontakte approach... Jeg kunne rett og slett ikke forså hva controlleren sa. Det endte med at jeg brukte delvis tekst. Fra kontakt med tower og inn gikk det strykende, bortsett fra at jeg greide å parkere på gate 24 istedet for 22, tabbe... Uansett, det var en interessant opplevelse som definitivt skal prøves igjen. Desverre ble noe av gleden ødelagt ved at lyden fra approach var så dårlig at jeg ikke kunne forstå det som ble sagt. Vel...skal prøve å ta returen til Flesland i morgen hvis det er ATC online! Siter
S. L. Skrevet 2. oktober 2005 Skrevet 2. oktober 2005 Jeg forstår kanskje 10 % av det ATC sier. Noen tips? Bedre headset kanskje? Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 2. oktober 2005 Skrevet 2. oktober 2005 jeg sliter med voice som ATC. Noen tips? Siter
H O Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Skrevet 2. oktober 2005 Var det du som satt Approach i dag? Jeg var SAS1065, du sendte meg i holding ved SOVIR. Isåfall forstod jeg deg omtrent ikke. Det var veldig uklart. Jeg skjønte heller ikke hvorfor jeg ble sendt på heading 360 før interscept av ILS 19R. Jeg lå da vitterlig et godt stykke foran de to maskinene som kom fra nord. Siter
Stig Sandnes Skrevet 2. oktober 2005 Skrevet 2. oktober 2005 Fordi ikke alt gikk som det skulle når det gjelder vectorering og sperasjon mellom de to andre flyene som kom fra både nord-øst og øst inn mot ILS'en. Hørte du tower bra da? Siter
H O Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Skrevet 2. oktober 2005 Control, Tower og Ground hørte jeg helt perfekt! Skal prøve å få meg en tur i morgen også! Håper på ATC Siter
Ståle Andre Ustad Skrevet 2. oktober 2005 Skrevet 2. oktober 2005 Joachim, du burde prøve å slå av antivirus og brannmur og sånn... Funket her.. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 2. oktober 2005 Skrevet 2. oktober 2005 Er ikke begeistret for å slå av det... Ang. hdg 360. Jeg fikk to fly inbound og deg ut fra SOVIR mor MSK... du lystret ikke på voice grunnet mine problemer... derfor brukte jeg text og dyrebar tid gikk tapt Men det ble ingen mid-air da dere hadde 3-4 nm og 2000 fot klaring. Siter
H O Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Skrevet 3. oktober 2005 Nei, jeg hadde full kontroll på flyene inbound, hvis ikke hadde jeg ikke lystret på text heller! Men oki, da skjønner jeg at det ikke er meg det er noe galt med. Bedre lykke neste gang heter det vel... Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 3. oktober 2005 Skrevet 3. oktober 2005 Nei, jeg hadde full kontroll på flyene inbound, hvis ikke hadde jeg ikke lystret på text heller! Men oki, da skjønner jeg at det ikke er meg det er noe galt med. Bedre lykke neste gang heter det vel... Nå er det vel ikke opp til deg å bedømme om du har full kontroll på alle flyene inbound - lystrer du til ATC enten på voice eller text så går ting som regel bra. Stussa litt på at Approach gikk offline midt i vectoringen.. jeg ble sendt dct TOMRA 4000 feet (SAS893).. plutselig skulle alle man alle kontakte tårnet.. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 3. oktober 2005 Skrevet 3. oktober 2005 Er klar over det Fikk ikke gitt ordentlig bedskjed. Fikk besøk av en kompis, lot han vente en stund, men etterhvert ble det et litt tåpelig scenario. Så - vips - Approach forsvant. Burde gitt bedskjed til Jan Kristiansen slik at han kunne ha overtatt, men pytt. Du lever fortsatt... Siter
AMO Skrevet 3. oktober 2005 Skrevet 3. oktober 2005 En av grunnene til problemene ved at vi piloter ikke hører ATC'ene er at noen av dem snakker med mikrofonen omtrent inni munnen, det blir så mye "overstøy" at det overdøver selve stemmen...mulig vi piloter er like flinke til å utøve dette problemet, jeg vet ikke Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.