Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

En super hobby! ""

Men, jeg spør de som har seilflybevis jeg, for jeg er ikke helt inne med hva seilflybeviset har av betingelser, så jeg har et par spørsmål:

Må man ha fløyet et visst antall timer etter oppflyging før man kan ta med en passasjer opp i seilflyet hvor man selv opererer som fartøysjef?

Hvor lang periode kan det gå før teorien må fornyes?

Skrevet

Etter at du har flydd opp, får du tildelt flygebeviset ditt etter kort tid. (I mellomtiden får du et ark som fungerer som et midlertidig flygebevis, på ca 1 mnd)

Når du får flygebeviset, står det en utløpsdato på den på ca 2 år frem i tid dersom legesjekken din er gyldig så lenge. Før man kommer til denne datoen må man fly en Periodisk Flyge Trening (PFT) med en IK-II eller høyere for å fornye med 2 nye år. Seilflybeviset er altså gyldig i 2 år av gangen, så lenge legepapirene er i orden.

Dersom man ikke flyr mer enn 3 timer fordelt på 5 starter før hver enkelt tur i løpet av 12mnd, må man først ta en PFT for å være fartøysjef..

Hvis du ønsker å fly med en passasjer, må du fly i løpet av de siste 6 mnd før den enkelte turen ha flydd minimum 3 avganger og landinger på den startmetoden som gjelder.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …