Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vel,forenklet sagt,et GPS basert system som gjør at flyene kan gjøre en kontinuerlig nedstigning uten disse trinnvise nedstigningene.Kan nesten si det er en forenklet glidebane,men det blir ikke helt rett det heller.

Håper ikke forvirringen ble total nå.

 

 

Asbjørn Furu

AFIS'n

Skrevet

SCAT-1 = Special Category 1

 

Er en avart av Local Area Augmentation system, som gir en syntetisk glidebane basert på DGPS signaler. Dette krever selvsagt dedikert utstyr i flyene. Systemet er utviklet for å få ett (relativt) billig presisjons innflygningssystem på flyplasser der det ikke er praktisk/økonomisk å installere konvensjonell ILS. Dette er da spesiellt kortbaneplassene som ofte har problemer med å lage nødvendige hinderfrie områder til GP installasjoner uten enorme kostnader.

 

(Systemet skal være mye billigere å drifte også, og man slipper problemene med å brøyte refleksjonsflater også)

Skrevet

SCAT-1

 

På godt norsk det nye landing systemet for IFR som blir innført som krav nest år. Fremfor dagens trappetrinn glide slope så får man nå en automatisk nedstigning via autopilot. Ergo man får en sikkerer final..

 

Ref. Tårnet på Vigra..

Skrevet

Fremfor dagens trappetrinn glide slope

 

Vel nei......man får glideslope, nå har man ikke glideslope, da det er ikkepresisjonsinnflygninger.

 

Decend på autopilot har ingenting med saken å gjøre, man flyr da LLZ og VOR/DME på autopilot også.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...