Skrevet 23. september 2005 19 år Hei alle. Hva er SCAT 1? Enra blir i følge Rana Blad muligens den tredje flyplassen i landet som tar dette i bruk.
Skrevet 23. september 2005 19 år Er vel,forenklet sagt,et GPS basert system som gjør at flyene kan gjøre en kontinuerlig nedstigning uten disse trinnvise nedstigningene.Kan nesten si det er en forenklet glidebane,men det blir ikke helt rett det heller. Håper ikke forvirringen ble total nå. Asbjørn Furu AFIS'n
Skrevet 23. september 2005 19 år SCAT-1 = Special Category 1 Er en avart av Local Area Augmentation system, som gir en syntetisk glidebane basert på DGPS signaler. Dette krever selvsagt dedikert utstyr i flyene. Systemet er utviklet for å få ett (relativt) billig presisjons innflygningssystem på flyplasser der det ikke er praktisk/økonomisk å installere konvensjonell ILS. Dette er da spesiellt kortbaneplassene som ofte har problemer med å lage nødvendige hinderfrie områder til GP installasjoner uten enorme kostnader. (Systemet skal være mye billigere å drifte også, og man slipper problemene med å brøyte refleksjonsflater også)
Skrevet 23. september 2005 19 år SCAT-1 På godt norsk det nye landing systemet for IFR som blir innført som krav nest år. Fremfor dagens trappetrinn glide slope så får man nå en automatisk nedstigning via autopilot. Ergo man får en sikkerer final.. Ref. Tårnet på Vigra..
Skrevet 23. september 2005 19 år Fremfor dagens trappetrinn glide slope Vel nei......man får glideslope, nå har man ikke glideslope, da det er ikkepresisjonsinnflygninger. Decend på autopilot har ingenting med saken å gjøre, man flyr da LLZ og VOR/DME på autopilot også.
Skrevet 23. september 2005 19 år Hei alle. Hva er SCAT 1? Enra blir i følge Rana Blad muligens den tredje flyplassen i landet som tar dette i bruk. Hva er den andre flyplassen?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.