Skrevet 23. september 2005 19 år http://shop.pilotwarehouse.co.uk/product9210023catno2230023.html HOHO
Skrevet 23. september 2005 19 år dette er vel et must.... Burde jo kjøpe det her før jeg skal ut å fly seilfly også, bytte ut flydressen: [image]http://img380.imageshack.us/img380/5899/1181819img7xi.jpg[/image] Forøvrig er dette bilde tatt etter første solo i år...
Skrevet 23. september 2005 19 år Hmm.. er ikke det et vetaranfly? Ligner på et jeg har sett som tilhører Norsk seilflyhistorisk forening. EDIT: nei det var visst ikke det flyet. Haha, behold for all del den artige seilflyhatten
Skrevet 23. september 2005 19 år Bytte ut flydressen med en bok? Men det er vel en K-7 du ser på bildet, og termikkhatten er et must når man flyr seilfly
Skrevet 23. september 2005 19 år Hmm.. er ikke det et vetaranfly? Ligner på et jeg har sett som tilhører Norsk seilflyhistorisk forening. EDIT: nei det var visst ikke det flyet. Haha, behold for all del den artige seilflyhatten Hehe, K-7 og K-13 og alle disse brukes ofte til skoleflyging her i Norge fortsatt, forøvrig hadde vi en episode oppe på Starmoen i sommer med en kompis av meg på GK2, han opplevde at canopyen gikk opp i lufta helt av seg selv hele to ganger! Og ja, termikkhatten/pøsen som de kaller det, er et must
Skrevet 23. september 2005 19 år Hmm.. er ikke det et vetaranfly? Ligner på et jeg har sett som tilhører Norsk seilflyhistorisk forening. EDIT: nei det var visst ikke det flyet. Haha, behold for all del den artige seilflyhatten Hehe, K-7 og K-13 og alle disse brukes ofte til skoleflyging her i Norge fortsatt, forøvrig hadde vi en episode oppe på Starmoen i sommer med en kompis av meg på GK2, han opplevde at canopyen gikk opp i lufta helt av seg selv hele to ganger! Og ja, termikkhatten/pøsen som de kaller det, er et must Pøs
Skrevet 23. september 2005 19 år Om det er på K-7 så lurer jeg på om Canopyen løsna helt? Den skal jo bare åpnes på vanlig måte dersom man må hoppe fra luften, og i klubben lurer vi på om canopyen faktisk vil falle/blåse av. Det ser jo ikke helt slik ut på opphenget. Men så er det jo heller ikke helt nødvendig i en K7, for canopyen åpner seg jo såpass mye at man lett kommer seg ut selv om den fortsatt henger på flyet
Skrevet 24. september 2005 19 år Nå vet ikke jeg mye om seilfly, eller utstyret man har med seg, (fallskjerm?), hvorfor hoppe ut av flyet i lufta?
Skrevet 24. september 2005 19 år Det hadde vell ikke vært mulig og tatt inn noe slikt i shoppen vell?
Skrevet 24. september 2005 19 år Når man ser vingetippene møtes over seg må man ut Vel, at vingetippene møtes er nok noe som skjer svært sjelden.. Som oftest så vil den ene vingen svikte før den andre, og når det skjer så vil belastningen på den andre vingen avta så mye at kun den ene av vingene ryker, ikke begge...
Skrevet 24. september 2005 19 år Jajaja.. MEN! Hvis vingeroten blir svekket i den ene vingen vil vingen blafre oppover. Og når man kun har løft på den andre siden vil den vingen også opp så flye banker 90 grader. Og da møtes vingene
Skrevet 24. september 2005 19 år Om det er på K-7 så lurer jeg på om Canopyen løsna helt? Den skal jo bare åpnes på vanlig måte dersom man må hoppe fra luften, og i klubben lurer vi på om canopyen faktisk vil falle/blåse av. Det ser jo ikke helt slik ut på opphenget. Men så er det jo heller ikke helt nødvendig i en K7, for canopyen åpner seg jo såpass mye at man lett kommer seg ut selv om den fortsatt henger på flyet Dette var da på K-13, og canopyen løsna ikke helt, den åpna seg slik at vedkommende som var fartøysjef(eleven fløy solo) måtte fysisk holde canopyen på plass og fly flyet samt konsentrere seg om slep og annen trafikk i området samtidig og i tillegg lande trygt, så dette var helt klart en alorlig situasjon, etter andre gang ble flyet satt på bakken en stund.
Skrevet 25. september 2005 19 år Hmm.. er ikke det et vetaranfly? Ligner på et jeg har sett som tilhører Norsk seilflyhistorisk forening. Som du fant ut selv så var det ikke Specht'n til Seilfyhistorisk Forening som var avbildet over her. Men med samme farger og samme flykropp-klasse, kan man vel fort forveksle dem. Jeg tok forøvrig utsjekk på Scheibe Specht LN-GAD nå i helgen, og fikk gitt andre utsjekk på den også.. Fanstastisk artig fly som vi flyr helt ned i 40km/t Men, da musher den endel da... Hærlig at noen holder liv i disse vakre fuglene. http://www.nomeflyklubb.no/Specht.jpg
Skrevet 25. september 2005 19 år 40 kilometer i timen??? Å [*********] det er sakte!! Og jeg trodde 65 km/t på en L-23 Super Blanik er lite
Skrevet 25. september 2005 19 år Æh, du flyr vel Blanik'n seinere enn 65km/t? Det er jo nesten overspeed med Specht'n det
Skrevet 25. september 2005 19 år Ja, ok da, eller, i finværet stalla vi på rundt 60km/t, men det kan hende vi greier å dra den litt mere i stikka før den staller ut Men Blaniken er god å fly altså! Vil bare prøve glassfiber snart Men det ser ut som det er tre og duk du fløy da?
Skrevet 25. september 2005 19 år Veldig lite tre og duk faktisk.. men når jeg gjør det så koser jeg meg... Av tre og duk har jeg flydd K-8, ASK-13 og Specht'n. Flyr litt i baksetet på L-13 Blanik og mest mulig DG-500 . Sistnevnte er en drøm å fly:P Gled deg til du kommer over på noe sånt. Det flyet tåler forresten +7/-5 G, så det flyr like bra acro som strekk. Litt større bruksområde enn tre, rør og duk med andre ord..
Skrevet 25. september 2005 19 år Hehe, litt større er vel kanskje å ta litt lite i? Du kan sikkert smøre på litt mer Men åssen er det forresten med acroflyging, kan man ta acrokurs like etter at man har tatt seilflybevis?
Skrevet 25. september 2005 19 år Mener man må ha 75 eller 100 timer totalt før man kan påbegynne acrokurset, uten at jeg skal si det for sikkert. Har du flydd solo ennå eller?
Skrevet 26. september 2005 19 år Jeg har fløyet solo vettu, har totalt 10 timer og 1 minutt(! ) i seilfly, så jeg er godt på vei til seilfybeviset nå Gleder meg som et barn til jeg er ferdig med acrokurset! Har du mange timer i seilfly du?
Skrevet 26. september 2005 19 år 10 timer og 1 minutt faktisk! I klubben min pleier vi å runde av til nærmeste 5 på flytida nemlig, så jeg vet ikke nøyaktig, men 215 timer er det som står i boka til nå Bra du er ferdig med solo'n da.. Da er du vel nettopp begynt på gk2 da? Litt krappere svinger i slep, sideslip og steiling? Og selvsagt prøve å holde seg lenge oppe i lufta..
Skrevet 26. september 2005 19 år Hehe, ja, vi fikk også beskjed om at det beste er å runde av til nærmeste femte minutt, men ikke [*********] om jeg skal ha mindre i flygetidsboka enn det jeg egentlig har Jepp, nettopp begynt, begynte på GK2 samtidig som jeg avslutta GK1 iløpet av to uker, det gikk styggfort! Så det er som du sier, 8-tall i slep, laaaange flyturer, utelandinger, simulerte og en ekte, osv! Regner med dere hadde det samme som vi har?
Skrevet 26. september 2005 19 år Hehe, nåja.. Avrunding kan virke like mye positivt som negativt vettu Ja, opplæring på seilfly i Norge er veldig standarisert, så det går jo i de samme øvelsene, men reel utelanding øver vi ikke på..
Skrevet 26. september 2005 19 år Vi må visstnok gjennom det Den dagen vil jeg ha nerver! Menne, hvilken flyklubb er du medlem i?
Skrevet 26. september 2005 19 år Jeg trodde nesten det sa seg selv, men siden du spør:) Vi flyr i Nome - Lunde - Telemark. Norges seilflyparadis
Skrevet 26. september 2005 19 år ... termikkhatten er et must når man flyr seilfly Kunne noen forklare meg hvorfor akkurat denne hattetypen er så viktig i seilfly? Selv i sim-seilfly (div. addons) sitter det en fyr med slik hatt .... Apropos hatt: (A til B): Nu er det høst, og vi har ingen sommer hatt. (B til A): Ka farsken ska vi med sommerhatt, nu som det e høst?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.