Jan-R. Storelvmo Skrevet 17. november 2000 Skrevet 17. november 2000 Hei! Jeg har noen spørsmål. Hva menes med dewpoint? Hvilken betydning har den for flygninga? Noen som kan forklare dette? Hva "density altitude" er og hva VFR "On Top" er? Hva er "isobar"? Og tilslutt hva er det com1 og com2 styrer på radioen i flyet? Hilsen Jan-Reidar Storelvmo Siter
Torkild Larsen Skrevet 19. november 2000 Skrevet 19. november 2000 Hei! Dewpoint (doggpunkt) angir metningstemperaturen til lufta, dvs den temperaturen som lufta må kjøles ned til (uforandret trykk og vanndampinnhold) for at vanndampen skal felles ut og bli synlig, som f.eks tåke. Varm luft har større evne til å holde på fuktighet enn kald luft. Fuktig luft har mindre tetthet enn tørr luft og bidrar dermed til dårligere løft for flyet. Hvis du har sett på en METAR (eller hørt på en ATIS), vil du se at meteorologen angir både aktuell temperatur og doggpunktstemperatur. Da er det lett for flygeren å forutsi mulighetene for skydannelse, og for VFR-flyging er dette meget viktig. Jo større temperaturforskjellen er, jo mindre er sjansen for metning og medfølgende skyer og tåke, og ikke minst muligheten for ising i forgasseren, hvis flyet har en. VFR on top betyr å fly VFR over skylaget. Det er ikke tillatt hvis skytettheten er mer enn halvskyet/scattered, da må du nok ha instrumentbevis........sukk. Isobar er en tenkt linje som går gjennom punkter med samme lufttrykk. Density altitude - tetthetshøyde, husker ikke helt i farta hvordan man fant den, men jeg tror at man korrigerer trykkhøyden for virkelig trykk-og temperaturavvik (flere å ta av - indikert høyde, kalibrert høyde, sann høyde, absolutt høyde, trykkhøyde). Com1-og com2-velgeren kan du bruke til å bestemme hvilken radio som du skal sende på. Ganske praktisk når du bruker flere frekvenser (mht forhåndsinnstilling). Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.