Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Vet noen av dere hvor lenge de skal ha 737-400 og 737-500.

 

Tror dere at de har de til 2010?? Jeg bare lurer på dette.

 

Ådne

Skrevet

Tror dere at de har de til 2010?

Høyst tvilsomt. Ettersom SAS gikk inn og kjøpte opp Braathens, vil nok flåten gjøres mer europeisk, dette har hvertfall SAS vist tedenser til de siste årene. Jeg har null faste grunnlegg for å si dette, men jeg tror nok ganske sikkert at -400 og -500 kan ha blitt byttet ut med A319/20 i løpet av noen år. Hvertfall om SAS fortsetter Airbus-handlingen sin, som de tydeligvis har fått et bra forhold til.

Skrevet
-400 og -500 kan ha blitt byttet ut med A319/20 i løpet av noen år
GUD FORBY! Det håper jeg virkelig ikke "" Bare så det er sagt: If it ain't Boeing it ain't going... ""
Skrevet
Tror dere at de har de til 2010?

Høyst tvilsomt.

 

Det er enda mye liv igjen i disse maskinene, og de utgjør tross alt en stor del av SAS Braathens sin flyflåte. Jeg vil tippe at de blir en stund til. I tillegg, SAS kommer nok ikke til å shoppe noe særlig før de røde tallene er borte fra regnskapet.

 

Jeg har null faste grunnlegg for å si dette, men jeg tror nok ganske sikkert at -400 og -500 kan ha blitt byttet ut med A319/20 i løpet av noen år.

 

Neppe, det er med god grunn at SAS Braathens kun har 737 i flåten, og lot Md-80/90 gå til SAS Danmark/Sverige. Samme sted kommer nok A319ene til å havne (de SAS mottar etter å ha omgjort noen ordre fra A321.)

 

Hvertfall om SAS fortsetter Airbus-handlingen sin, som de tydeligvis har fått et bra forhold til.

 

SAS handler der de får den billigste og beste avtalen.

Skrevet

Håper de fortsetter med disse flyene. De er jo ikke eldre enn fra 92 og 93. ""

Jeg tror at de skifter ut MD-ene før 737. ""

Skrevet

MD-80/90 flåten til SAS er nok på vei ut ja, slik den faktisk har vært i mange år allerde... Flyene fases ut gradvis enten via salg eller utleasing... Om vi burde kjøpe inn nye 737 eller nye Airbus'er får bli opp til noen andre enn meg å bestemme, men jeg har helt klart en viss mening om hvilken flymaskin jeg ville ha satset på om jeg skulle ha bestemt....

Skrevet

At 734 og 735 skal erstattes etterhvert er vel hevet over enhver tvil. Flyene begynner å trekke på årene, selv om de siste kom i 92-93. Det er såvitt jeg vet ingen planer om å bytte de ut foreløpig,men at det kommer til å skje en gang i framtiden er utvilsomt

Skrevet

Nå er det vel slik at de fleste fly blir byttet ut en gang, som at livet også altid tar slutt en gang. ""

Skrevet
Håper de virkelig beholder B-737 så lenge de kan.

 

Jeg tviler på at de vil finne på noe annet. En skal ha en meget god grunn om en bytter ut en så stor del av flåta, og det kommer ikke til å skje, med mindre det kommer en flytype som er revolusjonerende i forhold til 737.

A320 og B737 er så og si identiske når det kommer til kostnader på de strekkene de er bygd for å fly, at avgjørelsen om å velge en av dem som regel kommer til avtalen en får. Har en allerede den ene maskinen i flåta er ikke valget så vanskelige. Unntaket er selvsagt om antallet er så stort, at utgiftene for ny opptrening av mekanikere og piloter, nye reservedeler++ blir rettferdiggjort.

 

De A319 som SAS mottar (er vel fem stk?) går ganske sikkert til SAS Sweden/Denmark for å erstatte Md-80/90er som utfases.

 

Eneste jeg kan se for meg at skjer med SAS Braathens sin flyflåte i løpet av de neste årene, er at deler av flåta kanskje kan få winglets.

Skrevet
...er at deler av flåta kanskje kan få winglets.

 

NEI! Det håper jeg aldeles ikke, selv om det nok er en stor mulighet for det... Winglets på 737 ser direkte tragisk ut. Hadde de bare vært halvparten så store ville det vært fint. Nei huff, får håpe dem ikke gjør det, for utseendet sin skyld!

 

PS: Tror de skal kjøpe syv A319.

 

EDIT: Vet noen om det blir IAE eller CFM motorer på A319 som SAS skal kjøpe?

Skrevet

SAS sine 737 classic blir nok ikke skiftet ut før 2010 (desverre..) Og når de blir skiftet ut, så sier magefølelsen min at det blir med nye 737NG.

 

Men hadde det vøri opp til meg så hadde flåten sett slik ut:

 

A321

A320

A319

CRJ900

CRJ200

Skrevet

Men hadde det vøri opp til meg så hadde flåten sett slik ut:

 

A321

A320

A319

CRJ900

CRJ200

 

Helst slik:

""""

A380-800

A340-600

A319

B747-400

B737 NG

BAe 146

DHC Dash 8 Q400

Skrevet

Jeg var i det minste littegrann realistisk i mitt forslag da ""

Skrevet
EDIT: Vet noen om det blir IAE eller CFM motorer på A319 som SAS skal kjøpe?

 

Er vel IAE-motorer på A321, kan ikke tenke meg at de velger en annen motortype da...

Skrevet
Om vi burde kjøpe inn nye 737 eller nye Airbus'er får bli opp til noen andre enn meg å bestemme, men jeg har helt klart en viss mening om hvilken flymaskin jeg ville ha satset på om jeg skulle ha bestemt....

Care to explain? ""

Skrevet
Er vel IAE-motorer på A321, kan ikke tenke meg at de velger en annen motortype da...

 

Er det ikke slik at CFM er de kraftigste motorene på A319 og IAE de kraftigste på A320 og A321? Vi får jo se hva de velger. Jeg håper jo på CFM (liker så godt reversen) men det blir nok IAE vil jeg tippe.

 

Jeg var i det minste littegrann realistisk i mitt forslag da ""

 

Hehe "" Ja mitt forslag var vel kanskje litt mer en drøm ""

Skrevet

Tror nok at flåten til SAS-Braathens blir slik etter hvert:

737-600

737-700

737-800

Litt kjedelig, men realistisk. ""

Skrevet
...er at deler av flåta kanskje kan få winglets.

 

NEI! Det håper jeg aldeles ikke, selv om det nok er en stor mulighet for det... Winglets på 737 ser direkte tragisk ut. Hadde de bare vært halvparten så store ville det vært fint. Nei huff, får håpe dem ikke gjør det, for utseendet sin skyld!

 

PS: Tror de skal kjøpe syv A319.

 

EDIT: Vet noen om det blir IAE eller CFM motorer på A319 som SAS skal kjøpe?

737 med winglets er jo noe av det vakreste som finnes!

""

Skrevet
Er vel lov å drømme om en 737-900 i SAS Braathens drakt også? ""

Har denne noe hensikt da?

Det må være bedre beinplass siden at den har like mange seter som -800, pga nødutganger. ""

Skrevet
Tenk å få en 739 med winglets "" Eller en 735 "" ENDA bedre!

Jah<3

Men 735 med W er vel litt lite realistisk ""

Ser at 738 og 739 er nermest identiske, eneste forskjellen er jo flere pax for 900 på 2. class. Og faktisk mindre range. Lik TOW er det også. Hva er da poenget for feks. KLM med 739?

Skrevet
Men 735 med W er vel litt lite realistisk ""

 

Er nå 733-maskiner som har fått winglets, hvofor ikke en 735?

 

Ser at 738 og 739 er nermest identiske, eneste forskjellen er jo flere pax for 900 på 2. class. Og faktisk mindre range. Lik TOW er det også. Hva er da poenget for feks. KLM med 739?

 

Mulighet for like mange pax som -800, men med to klasser, og god beinplass for business. Nå har jo 739ER blitt tilbudt, og den har en rekkevidde lik 738, økt MTOW og tar opptil 215 pax. Her har du poenget med 739, det tok bare noen år før Boeing kom dit:)

Skrevet
Men 735 med W er vel litt lite realistisk ""

 

Er nå 733-maskiner som har fått winglets, hvofor ikke en 735?

 

Ser at 738 og 739 er nermest identiske, eneste forskjellen er jo flere pax for 900 på 2. class. Og faktisk mindre range. Lik TOW er det også. Hva er da poenget for feks. KLM med 739?

 

Mulighet for like mange pax som -800, men med to klasser, og god beinplass for business. Nå har jo 739ER blitt tilbudt, og den har en rekkevidde lik 738, økt MTOW og tar opptil 215 pax. Her har du poenget med 739, det tok bare noen år før Boeing kom dit:)

Ang. Winglets: Hvis flyene skal byttes rundt 2010 vil det være lite hensiktsmessig å investere i winglets...

Takk for info om 739 ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …