Skrevet 5. september 2005 19 år Så noe snodig i går på National geographic channel. Programmet het "Investigation airplane crash " En airbus med 300 passasjerer gikk tom for fuel over atlanteren. Da mista det strøm og alt, men så sjede det noe, en liten propell kom ut under flyet og den ble drevet av luft styrken som ble når flyet seilet forover og den gav nok strøm til at pilotene kunne styre flyet manuelt. He,he,, synest det så litt reodor felgen ut, men jeg ble bare så overasket over at en propell kom ut, visste ikke at den fantes i airbusen. he,he
Skrevet 5. september 2005 19 år Har sett dette på Boeing 767 også, dog er det heldigvis sjelden denne er påkrevd.
Skrevet 5. september 2005 19 år Ram Air Turbine (RAT) kalles det. Var vel ganske mye brukt på jagerfly (Starfigter, Draken osv....) siden de ikke hadde noe form for EPU/APU. Er vel mest Airbus som bruker det nå. Vet bare om 767 som bruke den av Boeing flyene. Bilde Bilde 2 (På toppen av venstre motor) Bilde 3
Skrevet 5. september 2005 19 år Det er en såkalt Ram Air Turbine (RAT). Den gir bl.a. hydraulisk hjelp og genererer strøm. Har på mange måter den samme funksjonen som en APU. [image]http://www.hamiltonsundstrandcorp.com/Images/Hamilton_Sundstrand/Global/US-en/products/A330-340_frontside.jpg[/image]
Skrevet 5. september 2005 19 år Finnes det bilder av en slik propel? Joda! http://www.airliners.net/open.file/857035/L/ http://www.airliners.net/open.file/777498/L/ http://www.airliners.net/open.file/903670/L/
Skrevet 5. september 2005 19 år Er vel mest Airbus som bruker det nå. Vet bare om 767 som bruke den av Boeing flyene. 757 og 777 har det også. Takket være RAT'en greide også en 767 fra Air Canada å glidefly til Gimli i Canada, og lande trygt:) Dette flyet som gikk tomt over Atlanteren kom fra Air Transat, og det mistet drivstoffet pga brudd i en ledning tror jeg. Noen lurer kanskje hvorfor feks 737NG ikke har RAT? Vel, 737NG har ikke FBW, og cockpiten har fortsatt manuelle standby-instrumenter, og trenger derfor ingen RAT til å drive de livsviktige systemetene dersom all strøm skulle bli borte.
Skrevet 5. september 2005 19 år Premium Medlem Vel... 757 har vel denne også, har da ved selvsyn sett det på UPS maskinene som kommer på ENGM hver morgen. Untatt helgene da...hehe, må ikke gjøre no feil her, kan fort bli hakka på har jeg sett...
Skrevet 5. september 2005 19 år Dette flyet som gikk tomt over Atlanteren kom fra Air Transat, og det mistet drivstoffet pga brudd i en ledning tror jeg. Kan komplementere deg litt, Michael. Årsaken til feilen var tildels vedlikeholds feil. Teknikkerene hadde brukt ikke-kompatible deler under en sevice. Dette resulterte i at en fuel slange kom i klem med en hydraulikk slange. Noe som igjen førte til gnisninger hvor fuel slangen måtte gi tapt. Pilotene ble også kritisert for sine valg. Bl.a. valgte de X-feed da de så drivstoffet forvant fra den ene vingetanken. Noe som i sin tur tømte resterende fuel. Men måten de handterte krisesituasjonen under glideflukten var det ikke mye å utsette på. Airbus har også satt i verk nødvendige tiltak for at dette ikke skal kunne skje igjen. Husker ikke konkret hva dette gikk utpå. Kanskje noen andre kan utdype det nærmere?
Skrevet 5. september 2005 19 år Airbus skev om manualene sine, og rolles royes gjorde ekstra oppmerksomme på de kun kunne bruke orginaldeler. Det var noe av det som skjedde. Programmet har sikkert gått tre ganger på tven nå.
Skrevet 9. september 2005 19 år Noen som ser den lille greia som stikker ut av flyet inni den svarte firkanten? [image]http://i10.photobucket.com/albums/a102/Aleksbaby/fsscr215.jpg[/image] Jepp, du gjettet riktig Det du ser, er en såkalt RAT(Ram Air Turbine) på Level-D sin Boeing 767-300ER Så der ser dere, går dere tom for fuel i FS, så finnes det andre løsninger enn Ctrl+X
Skrevet 9. september 2005 19 år Så der ser dere, går dere tom for fuel i FS, så finnes det andre løsninger enn Ctrl+X Stilig at denne er animert på LDS sin B767, men personlig gjør jeg ikke noe stort nummer av fuel-mangel i FS - går jeg tom så går jeg tom. Jeg bare flyr videre, går så bra så!! (er tross alt ikke real-life vi snakker om, selv om man skulle tro noen tror nettopp dette)
Skrevet 9. september 2005 19 år Så der ser dere, går dere tom for fuel i FS, så finnes det andre løsninger enn Ctrl+X For å sitere en i filmen "Vulcano" "Is there anything we can do" "Yea,stick your head between your legs and kiss your a$$ goodbye..cuz you're gonna fuc*in die!!"
Skrevet 10. september 2005 19 år Canadair Regional Jet's har også en RAM. http://www.airliners.net/open.file/650104/L/
Skrevet 10. september 2005 19 år Alle fly som har FBW må vel uansett ha dette. Ellers ville jo de være f**** hvis motorene skulle stoppe. MelJet sin 777 har vel også RAT.
Skrevet 10. september 2005 19 år RAT på Level-D - overhead-panelet med "utløseren", og illustrasjoner av RAT ute av huset sitt. ja, jeg vet at det er et bilde av 767'en litt lengre opp i tråden, men det ble litt langt unna. For å få den på plass må flyet stå på bakken, og man må - vha menyen - be om at den blir stored. [image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/RAT.jpg[/image]
Skrevet 10. september 2005 19 år Åååå, det var dét den knappen der var til, jeg trykka på den når jeg var airborne, og så aldri den lampa slukke seg igjen Men ingeting skjedde, og da tenkte jeg at, jaja, pytt pytt, jeg flyr videre Men flott at du tok det litt nærmere Roald, for jeg greide det ikke
Skrevet 11. september 2005 19 år Sjekk bilde nummer to i tråden "scramble og avskjæring" av Ernst Furhuhatt i Screenshotsforumet. Ser dere knappen?
Skrevet 11. september 2005 19 år Ser dere knappen? Ja den er synlig den, men ville nå heller kalle det en hendel da..."pirke"
Skrevet 12. september 2005 19 år Så det ikke var nevnt her tidligere.. RAT eller ram air turbine deployes for å gi nok strøm til å drive hydraulikken til de viktigste systemene som f.eks flaps og gear.. Så i har man i allefall et kontrollerbart seilfly
Skrevet 12. september 2005 19 år Så i har man i allefall et kontrollerbart seilfly Seilfly og seilfly, fru Blom, skulle likt å vite glidetallet til en Boeing Men slapp av, skjønte hva du mente
Skrevet 13. september 2005 19 år Seilfly og seilfly, fru Blom, skulle likt å vite glidetallet til en Boeing Siterte bare kapteinen på Airbus A330 som utførte verdens lengste glidetur med fly av denne størrelsen... Ref Aircraft Discaster på National Geografics.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.