Skrevet 13. november 2000 24 år Dette står i Illustrert Vitenskap nr. 15: "Luftvirvler som oppstår når store fly starter og lander, er årsak til mange havarier. Men nå har to ingeniører hos Boeing i USA funnet et middel mot de farlige jetstrømmene. Ved å la krengerorene ytterst på vingene, og de såkalte spoilerne som sitter midt på vingene, bevege seg litt, kan det skapes noen små virvler. Dette kan forstyrre de farlige jetstrømmene så mye at de går i oppløsning ganske raskt. Disse kraftige virvlene oppstår på grunn av trykkforskjellen mellom over- og undersiden på vingene. Forskjellen er størst når flyet flyr langsomt, altså ved start og landing. Virvlene er farlige fordi de er usynlige og har en fart på opptil 350 km/t. De kan strekke seg mange kilometer bak flyet og få etterfølgende fly til å rulle rundt. Derfor må det være opptil 11 kilometer mellom hvert fly, og det er en av årsakene til forsinkelsene som lufttrafikken en plaget av." Illustrert Vitenskap nr.15 2000 mvh Morten
Skrevet 13. november 2000 24 år Har ikke de såkalte vinglets også samme oppgave? Fungerer dem, eller er det bare for det ser kult ut?
Skrevet 13. november 2000 24 år Jeg vet ikke så altfor mye om dette, men jeg VET at vinglets'ene har helt klart viktige funksjoner. Bl.a at flyet bruker mindre fuel osv. , er visstnok flere fordeler også med vinglets. Mvh: Lars B. Frostad
Skrevet 13. november 2000 24 år Grunnen til at det blir mindre fuel kostnadder er at det blir svakere virvler og dermed også mindre motstand.
Skrevet 14. november 2000 24 år Hei Winglets er lavet for at hindre randvirvler fra tipperne. Du ved sikkert at der er "lavtryk" på oven af vingerne og "højtryk" på undersiden.luften vil normalt forsøke at komme fra undersiden af vingen til oversiden omkring vingetippen, dette "forhindrer" winglets'ene, og som følge deraf forbedrer man vingens areodynamik. Mvh Flemming Jansen
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.