Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

kodeord har dem nok ja. Det finnes nemlig kaprere som nok vet hva en transponder er, hvor den er, og hva de forskjellige kodene som kan settes der betyr. Da vil nok en kaprer neppe tillate så mye som en finger i retning av transponderen. Da er det kjekt å ha en "backup-rutine" for varsling.

 

Jan Roar Rød

Skrevet

I USA har man ett kodeord, som ska användas före kallesignalet, som indikerar att man inte kan tala i klartext. Vilket väl borde antyda att man är kapad...eftersom någon hör med på konversationen.

 

I övrigt kan man säga "Squawk 7500" om man är hindrad att sätta koden på transpondern.

Skrevet

Siden 911 tro jeg ikke det har så mye å si hva man sier eller gjør, det eneste som vil variere er tidsaspektet. Før eller senere har du QRA flyene på vingen uansett. (Ved CF f.eks) Snakker man om kaprere som har kapasitet til å ta over flightdeck uten at pilotene rekker si ifra på radio eller med ssr, da er de sikkert så oppdatert at vil vite akkurat hva som crew skal si, og merke det om noe er "gæli" fra deres ståsted.

 

Pilots, please pitch in!

Skrevet
Siden 911 tro jeg ikke det har så mye å si hva man sier eller gjør, det eneste som vil variere er tidsaspektet. Før eller senere har du QRA flyene på vingen uansett. (Ved CF f.eks) Snakker man om kaprere som har kapasitet til å ta over flightdeck uten at pilotene rekker si ifra på radio eller med ssr, da er de sikkert så oppdatert at vil vite akkurat hva som crew skal si, og merke det om noe er "gæli" fra deres ståsted.

 

Pilots, please pitch in!

 

Tror du har et godt poeng der, Anders, kaprerne vet nok hva de skal si hvis tårnet roper på dem, uten å tiltrekke seg ekstra oppmerksomhet og eventuelt mistenksomhet!

 

Men så har vi jo kaprerne som ikke er de smarteste i verden... ""

Skrevet
Pilots, please pitch in!

 

Det tror jag du har rätt i. Det är i alla fall vad man måste förutsätta...

 

Det bästa är att hålla de ute av cockpit.

Skrevet

Men så har vi jo kaprerne som ikke er de smarteste i verden... ""

Enig. De som velger å kapre fly representerer vel ikke nødvendigvis kremen, for å si det sånn. Det kan jo tenkes at de i mange tilfeller rett og slett ikke er særlig smarte, og ikke har tenkt så nøye gjennom hvordan det hele vil forløpe.

 

Når det gjelder bruk av disse hemmelige kodene, kan jeg si at jeg har vært borti enkelte slike tricks som er ment å varsle ATC om hva som er i ferd med å skje. Om dette er noe offisielt, og hvor utbredt denne kunnskapen er blant luftpersonell/flygeledere generelt, vet jeg ikke.

 

H

Skrevet
Derfor bør en fly cargo! ""

 

Sjansene er i alle fall mye mindre for at kapring skal finne sted.

 

Men det blir så ubehagelig for oss passasjerer når vi må sitte i en pappeske på 15-timers turer ""

Skrevet

I USA brukes det ikke kodeord lengre for eventuell hijacking. FAA anbefaler at man bruker ord som gir klar beskjed om hva som foregaar ombord paa flyene.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …