Vegard Nilsen Skrevet 7. november 2000 Skrevet 7. november 2000 Jeg kommer rett fra tv'n. jeg så på "flyplassen" på tvNorge. Der fikk jeg øye på en pushback-car som trakk et fly. Da kom jeg plutselig til å tenke på hvor sterk den egentlig må være. Det skal jo en del kraft til for å få dyttet en 747. Er det noen som vet noe om hvor sterke de er. Det er i hvertfall sikkert at motorene på en 747 er sterke [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Jeg leste et sted at en motor trakk inn 1 tonn luft på 1\\2 sekund. Det blir jo 8 tonn i sekundet tilsammen på alle fire motorene. Litt mye [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/cool.gif[/image] Hilsen Vegard Nilsen Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 8. november 2000 Skrevet 8. november 2000 Vel... Pushbackene har ikke så enormt store motorer med enormt masse hestekrefter, men de er så lavt giret at de omtrent flytte fjell... På Torp så har Widerøe 2 pushbacker, 1 på 9 tonn og en på 18 tonn. Grunnregelen for hvor mye de kan dytte/ dra er at de kan ta 10 ganger sin egen vekt på tørr asfalt. Nå har jeg aldri dyttet en B747, men mest Dash 8, MD80, og B737, men teorien blir den samme: Pushbackens størrelse avpasses etter flyets vekt, og derfor så klarer man også å skyve flyet med motorene på tomgang. På sommeren kan vi fint bruke vår minste pushback til å dytte en MD80, og pilotene kan gjerne starte motorene samtidig som vi dytter. Det man fort legger merke til da er at det blir mye tyngre å skyve flyet, men ikke på langt nær et problem! Når man skal dytte et fly så bruker man masse energi på å få trillet den igang, men når man har gjort det så behøver man lite energi for å holde den igang pga flyets store masse. Når motorene da starter så har man masse motorkraft igjen i pushbacken til rådighet for å håndtere den økende rullemotstanden som motorene gir... Pushbacken på 18 tonn har ca. 180-190 hk, gjør ca. 30 km/t, og har 4-hjulstrekk og 4-hjulsving. Pushbacken på 9 tonn har en mindre motor (vet ikke hvor sterk), gjør 20-25 km/t, og har også 4-hjulstrekk og 4-hjulsving. De er svært lette å manøvrere, og snur omtrent på femøringen. Her finnes det litt info om noen pushbacker: http://www.schopf-gse.com/pages/pageA6/pageA6.html"'>http://www.schopf-gse.com/pages/pageA6/pageA6.html" TARGET=_blank>http://www.schopf-gse.com/pages/pageA6/pageA6.html ------------------ Kenneth G. Sørensen De-Icer ved WF Torp Kenneth@Airpics.com Siter
Øystein Eker Skrevet 8. november 2000 Skrevet 8. november 2000 Motorene må gå på tomgang. En skal ikke gi på så mye før en stopper traktoren eller tauestaget knekker. Siter
Vegard Nilsen Skrevet 9. november 2000 Forfatter Skrevet 9. november 2000 Det var mye bra stoff [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Du kan vist mer en å ta bilder du Kenneth [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/cool.gif[/image] Hilsen Vegard Nilsen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.