Skrevet 13. august 2005 19 år Var det tilfellet at SAS bestilte (eller vurderte det i hvertfall) MD-11 når den ble lansert (mener å ha lest det en plass)? Tror dere at SAS ville fortsatt hatt MD-11 i flåten den dag i dag? Det hadde vært så fint om SAS hadde fløyet MD-11! OK, nok en MD-11 diskusjon men nå lurer jeg på om MD-11 faktisk hadde passet for SAS sine langdistanse operasjoner...
Skrevet 13. august 2005 19 år Tror ikke at SAS havde planer om at bestille MD-11, da de allerede i slutningen af 1980'erne indførte 767 til afløsning for DC-10, bl.a. pga. bedre brændstoføkonomi og mere passende kapacitet.
Skrevet 13. august 2005 19 år SAS hadde bestilling på MD11 men kansellerte disse når MD11 prosjektet møtte noen problemer før lansering. Bestillingen gikk da til 767.
Skrevet 13. august 2005 19 år Hvis SAS i tilfelle hadde anskaffet seg MD-11 den gangen, så er det i tillegg lite trolig at de fortsatt hadde vært i flåten i dag. Men MD-11'ern er absolutt et pent fly, og hadde fortjent en litt bedre "forhistorie". Men heldigvis har vi selskaper som Finnair som stadig utvider sin MD-11 flåte.
Skrevet 13. august 2005 19 år SAS hadde bestilling på MD11 men kansellerte disse når MD11 prosjektet møtte noen problemer før lansering. Noen problemer Et av kravene, fra American Airlines, var at den skulle kunne fly fra San Jose i Calefornia til Narita, uten payload-begrensninger. Funka det, nope, de måtte lande i San Fransisco og tanke. Andre ganger måtte de ta av cargo, det flyselskaper først og fremst tjener penger på over store avstander. American protesterte høylydt, og ordreboka krympet tilsvarende. Flyet brant mer ca 5-6% mer drivstoff enn beregnet. McDonnell Douglas måtte gjøre en god del endringer i designet, spesielt på aerodynamikken, for å oppnå en rekkevidde og et drivstofforbruk tilsvarende det de hadde lovet på forhånd. De greide nesten å få til dette til slutt, men da var skaden allerede skjedd. To store launchcustomers, Singapore Airlines og British Caledonian, ble borte fra kundelista. Singapore rev i filler kontrakten som følge av problemene, Caledonian gikk konk. På samme tid som Md-11 rullet ut, ble 777 lansert, og rett før dette også A330 og A340, og ordrer gikk dermed ikke Md sin vei. American Airlines hadde feks 40 Md-11 i ordrebøkene, men tok bare 19. Md-11 opplevde mildt sagt _noen_ problemer ja:D Med dagens høye drivstoffpriser kan SAS bare være glad de ikke gikk for Md-11, men sammenlignet med A330 og A340, så er det noe mer drivstoffhungrig.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.