Skrevet 10. august 2005 19 år Hvilke ICAO kode bruker reisebyråene når de lager flyruter til kundene. Jeg lurer på disse flyplassene i Norge. Bringeland (ENBL), Anda (ENSD), Flesland (ENBR). Det var noen som skulle bestille flybilletter til Norge fra utenlandet. De fikk beskjed om at de skulle til Sandefjord, enda de skulle til Anda. Jeg har lovet å hjelpe de slik at de kommer til rett flyplass. Regner med at reisebyråene bruker de samme ICAO kodene som pilotene. Eller tar jeg feil her. mvh. Kjell
Skrevet 10. august 2005 19 år Hei ! De aller fleste resisebyråene skal være koblet opp mot AMADEUS sitt datasystem for å få live oppdateringer/bookinger om ledige seter osv. Du kan evt. se om du finner noe mer utav det ved å sjekke AMADEUS sine sider: AMADEUS ... eller direktebooking fra AMADEUS. www.amadeus.net Mvh Bernt
Skrevet 10. august 2005 19 år Jeg lurer på disse flyplassene i Norge. Bringeland (ENBL), Anda (ENSD), Flesland (ENBR). mvh. Kjell Dette er kodene du er ute etter: Bringeland: FDE Anda: SDN Flesland: BGO Dette er altså IATA-kodene for flyplassene, som er det som står på billettene og bagasjetaggen når du flyr... Altså, pilotene bruker ICAO-kodene for flyplassene, mens passasjerene bruker IATA-kodene for flyplassene...
Skrevet 10. august 2005 19 år Bakke-handling + reisebyråer bruker IATA koder(3bokstavskoder), TRD, BOO, OSL osv...mens piloter bruker ICAO koder(4bokstavskode) ENVA, ENBO, ENGM osv...
Skrevet 11. august 2005 19 år Forfatter Tusen takk for svarene. Da skal jeg maile ned hvilkene flyplass med rette kode til de siden de på reisebyrået vill e sende de til feil flyplass. Kjell
Skrevet 11. august 2005 19 år Så vidt jeg vet, bruker de fleste reisebyrå 3-letter koder (IATA), f.eks. Tromsø=TOS, Bodø=BOO, Værnes=TRD, Gardermoen=OSL osv. Stemmer nok det!
Skrevet 11. august 2005 19 år Og dette bekreftes fra "reisebransjen" Jeg jobber til daglig på kundesenteret/reisesenteret SASBraathens, og vi bruker utelukkende IATA koder for bestilling av billetter. ICAO kodende brukes kun i opprativt avdeling. Her er de jeg kommer på i farta Oslo/Gardermoen= OSL Oslo/Torp = TRF Værnes = TRD Flesland = BGO Helganes = HAU Kjevik = KRS Vigra = AES Årø = MOL Songdal = SOG Ørsda/Volda = HOV Fagernes = VDB Florø = FRO Førde =FDE Namsos = OSY Kristiansund = KSU Brønøysund = BNN Sandnesjøen = SSJ Mo i Rana = MQN Bodø = BOO Evenes = EVE Narvik = NVK Stavanger = SVG Rørvik = RVK Røros = RRS Leknes = LKN Svolvær = SVJ Mosjøen = MJF Sandnessjøen= SKN Bardufoss = BDU Andøya = ANX Tromsø = TOS Sørkjosen = SOJ Hammerfest = HFT Kirkenes = KKN Vadsø = VDS hm, er det noen jeg har glemt nå ?
Skrevet 11. august 2005 19 år Og dette bekreftes fra "reisebransjen" Jeg jobber til daglig på kundesenteret/reisesenteret SASBraathens, og vi bruker utelukkende IATA koder for bestilling av billetter. ICAO kodende brukes kun i opprativt avdeling. Her er de jeg kommer på i farta Oslo/Gardermoen= OSL Oslo/Torp = TRF Værnes = TRD Flesland = BGO Helganes = HAU Kjevik = KRS Vigra = AES Årø = MOL Songdal = SOG Ørsda/Volda = HOV Fagernes = VDB Florø = FRO Førde =FDE Namsos = OSY Kristiansund = KSU Brønøysund = BNN Sandnesjøen = SSJ Mo i Rana = MQN Bodø = BOO Evenes = EVE Narvik = NVK Stavanger = SVG Rørvik = RVK Røros = RRS Leknes = LKN Svolvær = SVJ Mosjøen = MJF Sandnessjøen= SKN Bardufoss = BDU Andøya = ANX Tromsø = TOS Sørkjosen = SOJ Hammerfest = HFT Kirkenes = KKN Vadsø = VDS hm, er det noen jeg har glemt nå ? Jepp, Røst-> RET , Vadsø-> VDS , Vardø-> VAW , Honningsvåg-> HVG , Berlevåg-> BVG ,Båtsfjord-> BJF....kommer ikke på flere nå
Skrevet 11. august 2005 19 år Oslo/Torp = TRF Bruker reiselivsbransjen også betegnelsen Oslo/Torp, slik Ryanair gjør?
Skrevet 11. august 2005 19 år Oslo/Torp = TRF Bruker reiselivsbransjen også betegnelsen Oslo/Torp, slik Ryanair gjør? Ja, for i internasjonal sammenheng så "tilhører" Torp Oslo by. Man kan nesten si det slik at Oslo har to flyplasser, slik som andre byer i utlandet, f.eks. London som har Heathrow, Stansted, Gatwick, Luton, London City osv..... Edit: Sakset fra Amadeus når man ber om info om Oslo: DACOSL A:APT B:BUS C:CITY G:GRD H:HELI O:OFF-PT R:RAIL CITY : OSL*C OSLO /NO:NORWAY AIRPORT-HELIPORT : OSL A OSLO AIRPORT /NO - 0K TRF A SANDEFJORD /NO - 0K RAIL-BUS STATION : XZO R OSLO CENTRAL RAIL STN /NO - 0K ¬
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.