Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er dette charts som er bruklige fant de på vaccsca.org

vigra:nibva2b,nibva1w,sovig1b,sulad1b,utigo2b

flesland:florø1f,lucky1f.okland1f.roxet2f,sola1f.

 

er dette star som kan brukes , jeg lurer på er alle star på vaccsca helt ok og bruke?

Skrevet

Vel... ja... tror nok det...muligens.

STAR'ene jeg finner til 35 er LUCKY1F SOLSI1F SOPAR1F SOROX1F SOXUS1F ZOL1F fra sør - øst.

Fra nord kan man fly inn via FLO 1F ROXET2F SOVIG 1F TINKO 1F...

 

Dette er AIP Norge, STAR ENBR 35 datert 05 aug 2004.

Skrevet

Som Pilot kan man nemt regne ud hvilken STAR eller SID man kan forvente.

Først find uf af, hvilken bane der er aktiv i lufthavnen. Derefter se på det første (ved SID) eller sidste (ved STAR) punkt i din flyveplan.

 

Så er de to ikke svære at sætte sammen.

Ofte er der kun en STAR/SID fra et bestemt punkt til en bestemt runway.

 

Det er slet ikke så svært. ""

 

(Og skulle det ske, at man ikke har opdaterede kort plejer det ikke at gøre noget for ATC'en)

 

/Peter

Skrevet

Ja, riktig.

På ruten SOK - SOPAR fra Oslo - Bergen finner man at man skal fly en SOKnen SID og en SOPAR STAR.

Er vinden fra 030 grader på Gardermoen benyttes bane 01, da vinden kommer nordfra. Man skal alltid ha vinden mest mulig forfra under t/o og landing. Men er vinden på 1-3 KT er det ikke SÅ farlig. Man kan også lande med en del knop tailwind om nødvendig.

På Flesland er vinden 300 grader og 20 KT, det blir rwy 35.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...