mwalther Skrevet 5. november 2000 Skrevet 5. november 2000 Noen som har prøvet å bruke en GPS mottaker i fly, ved vinduet... Er signalene kraftige nok for en vanlig GPS mottaker? Hilsen Markus Siter
Gjest Skrevet 5. november 2000 Skrevet 5. november 2000 Ja det er mulig å få det til! Jeg var i USA i fjor sommer, og på turen over fra Gardermoen til Minneapolis satt jeg ved vinduet nesten helt bakerst. Jeg skrudde på min håndholdte GPS Garmin 12XL og holdt den helt inntil vinduet, og etter en relativt lang søkeperiode fikk den til slutt in nok signaler til å virke. Groundspeed på 916 km/t og vestlig heading. Flyskroget hindrer desverre bra mottakerforhold, men det er altså mulig. På denne turen fløy vi en DC-10. ------------------ HEF Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 5. november 2000 Skrevet 5. november 2000 Det er fullt mulig og få GPS til å funke i fly ja, selv bruker jeg ofte GPS'n i flyet (men jeg flyr foreløbig bare småfly da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]) og det funker greit (jeg har en skjøtekabel også da som kan feste antennen til vinduet med sugekopp, det er en kjekk sak som vil funke godt i fly med trykkabin (og dermed mindre vinduer)). Når det gjelder fly med trykkabin er det litt vanskeligere der siden vinduene er mindre, men det går om du holder antennen helt opp til vinduet. Et godt tips kan være og "aligne" gps'n på bakken (i så fri luft som mulig, dvs helst ikke inne på terminalen) før du går ombord i flyet, da vil du få "satelitt lock" mye kjappere når du er ombord (har gps'n vært slått av over 3 timer må den alignes på nytt uansett, har den vært slått av mindre enn 3 timer trenger den ikke "aligne" satelitter som den hadde før du skrudde den av). Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.