Morten Haughom Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Hei folkens føler at jeg må dele en VATSIM historie med dere: Jeg og faderen sjekka Servinfo og oppdaget at Polen CTR samt APP og TWR på Okecie var oppe. Så vi bestemte oss for å fly fra Helsinki/Vantaa ned til Okecie. 533NM er en bra distanse så vi las oss på FL400. Da vi passerte BOKSI to vi kontakt med CTR og spurte etter active og STAR på EPWA. Fikk opplyst 33 som aktiv og en STAR jeg ikke husker i farten. Vi programmerte FMC, henta vær og beregnet diverse landingsdata. Vi hadde verken STAR beskrivelse eller plates for EPWA så vi måtte stole på at PM FMC var up to date. Like før handover sa han plutselig: "app rwy11". Så jeg trodde the var "app rwy11 Circle-to-land rwy33". fikk bekreftet at slik var det ikke, han hadde fått beskjed av APP om at været hadde snudd og det var ny approach ibruk. Vi begynte å nærme oss, lå vel en 15-20NM fra så det ble hektisk omprogrammering mens faderen styrte radioen med en relativt stødig hånd. "Øøøh! please repeat, øøøh...." Da tunet approach fikk vi ganske overraskende "expect vectors to visual app rwy15" Hva i helv..! Hektisk programmering, banning og mer "Øøøøh!" Vi kom altfor for fort og høyt inn, og etter en 360 lå RWY15 10nm extension bare 5nm foran, som om ikke de var nok begynte yoken å gå tregt på elevator axis grunnet en ledning som hadde kilt seg! Jeg hentet frem noen eksteme nord-norske gloser fra vokabularet, mens jeg febrilsk prøvde å stabilisere maskinen på 2500ft, 160 kts, Gear-down. Faderen hadde nok med radioen og hadde fått handover til TWR. Da jeg endelig så terkselen, var jeg godt under profilen. Hadde ikke satt QNH, hadde ikke lest sjekkliste for landing, visste ikke Vref... En enkel landing var iferd med å bli en hazardiøs ferd mot det uvisse. PLASI visste fire røde så jeg prøvde febrilsk å holde meg i 1000ft (hvem vet om det var 1000ft? hadde ikke riktig QNH) mens jeg brukte makt på yoke'en for å få den til å oppføre seg... Vi kom ned, men hadde det vært virkeligheten hadde vi blitt kjeppjaget ut av cockpit og nektet adgang til enhver flyplass i den siviliserte delen av verden! UNABLE er det visst noe som heter innenfor ATC, og det var det vi burde ha gjort. "unable to proceed with approach, please give vectors for new approach to rwy15!" eller enda enklere "missed approach!" Faderen holdt på å le seg skakk og jeg var rød i toppen og svettet blod. Artig å fly ja!!! Men det må være lov å si at ATC ikke her var helt på hugget, 3 forskjellige active på under 10 minutter. Ikke bra. Forresten er det noen som vet hvor jeg finner APP plates til EPWA? Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Hehe, morsom historie. Fløy selv FRA Okecie. Til GM. Må være ganske artig/kult å fly i en sim til borti 70 000? Sitter foran en maskin, 15 tommer LCD skjerm og et 64 mb skjermkort og ser dårlig grafikk, og ofte hakking. Men om et års tid er det andre boller. Siter
Morten Haughom Skrevet 2. august 2005 Forfatter Skrevet 2. august 2005 Ta deg en tur til Vardø Joachim! Du er hjertelig velkommen til å prøve når du vil!! Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Hehehe. Takker for tilbudet, men det må man ha penger til. På ønskelisten står CH flight yoke Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Ta deg en tur til Vardø Joachim! Du er hjertelig velkommen til å prøve når du vil!! Anbefales. Been there. Done that. Takk for sist Håper dere har fått throttlen iorden. Siter
Morten Haughom Skrevet 3. august 2005 Forfatter Skrevet 3. august 2005 Ja Ole-jørgen den er oppe og går. Flap handle fortsatt litt dårlig men funker!! Du får ta deg en tur til... Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Takker... Dere skal ikke se bort fra at jeg tar kontakt en gang jeg er i området . Er en liten masekråke vet du . Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.