Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Heisann.

Er ikke HELT sikker,men det kan nok virke som at det gjelder størrelsen på flyene,vingevirvelkategori osv.

Er jo ikke bra for en liten cessna og komme inn i vingevirvlene til en Jumbojet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mener også at det KAN være snakk om værfenomener så som;vingkast,vindskjær etc.

Har ikke PC hjemme for tiden,så den eneste muligheten til aviation jeg har,er å lytte på disse sidene du refererer til.

husk flygeregelen:Er det tvil (værforhold),så er det IKKE tvil. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

Asbjørn

AFIS`s

 

Skrevet

Det dem snakker om er at flyet er i vingevirvel kategori H (heavy), dvs at flyet lager kraftige vingevirvler som er livsfarlige for mindre flymaskiner (en c172 f.eks. ville antagelig blitt slått til pinneved om den kom inn i vingevirvlene til en 747).

Husker ikke hvor tungt flyet må være før det er i kategori H i farta desverre.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Skrevet

quote:

Originally posted by Kjell Arild Bersås:

Jeg tror Boeing 757-200 også er med i Heavy-kategorien etter at det har vist seg at vingene til 757en produserer kraftig wake turbulence etter seg.

Kjell Arild

Det stemmer nok det ja...

Jeg hørte en Cessna som skulle lande en gang her på Torp som ble sendt på bærtur rundt i Vestfold fordi Britannias B757-200 landet først... Årsaken piloten på Cessnaen fikk var at en Heavy hadde landet, og piloten hadde ingen problemer med å akseptere det gitt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Kenneth G. Sørensen

De-Icer ved WF Torp

Kenneth@Airpics.com

Skrevet

Leste nettopp i programmet "Aircraft Types and Performance", ACPT3.1, at B757-200 er Medium (M) kategorisert, men det kan jo hende at det er flyttet til H nå i det siste. ACPT er forresten et program jeg anbefaler til alle ivrige flyentusiaster. Vet ikke hvor man kan få tak i det. Jeg for min del fikk det med en klassekamerat som igjen fikk det av en flygeleder.

------------------

Erik "Voodoo" Bjørnøy Olsen

LN-KLH

http://home.c2i.net/erikols"'>http://home.c2i.net/erikols" TARGET=_blank>http://home.c2i.net/erikols

Skrevet

Er dette en side på nettet hvor man kan høre atc, i så fall gidder noen å fortelle meg adressen?

 

Hilsen Frode

Skrevet

Hei Frode!

http://www.flightdata.com/ht_liveatc.html"'>http://www.flightdata.com/ht_liveatc.html" TARGET=_blank>http://www.flightdata.com/ht_liveatc.html finner du noen flyplasser du kan høre Live ATC fra. Du finner flere slike sider ved feks. å søke i Altavista på "Live ATC"

Du trenger Realplayer for å høre på Live ATC.

------------------

MVH

Lars Erik Nielsen

E-post: lars@spytt.com

Skrevet

Hvis man flyr smaafly saa er det veldig vanlig at man maa vente med aa ta av pga Wake Turbulence. Hvis en Heavy tar av foer oss saa maa vi ofte vente 5 minutter. Men det er opp til piloten om han/hun vil vente. ATC can bare anbefale ventetiden.

Der jeg flyr er det mye F-16 og B747 trafikk. Taarnet vil ofte at vi skal vente flere minutter etter en F-16, men det flyet lager ikke noe saerlig med wake turbulence saa vi tar ofte av etter 1-2 minutter. Det som kan vaere farlig med en F-16 er jet blast. Men det varer ikke like lenge som wake turbulence.

Skrevet

Jeg tror Boeing 757-200 også er med i Heavy-kategorien etter at det har vist seg at vingene til 757en produserer kraftig wake turbulence etter seg.

Kjell Arild

Skrevet
  • Forfatter

Heia,

Takker for glimmrende svar. Jeg har sittet nå i snart 2 timer på jobb og hørt på atcen på jfk og det er jagge mye rart som kjer der. Heheh [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Det er litt kult og sitte å høre på det som skjer. Er litt kult humor også.

------------------

Masse Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.kvalito.no/~thtessem

Skrevet

Leste med interresse diskusjonen om uttrykket "HEAVY" på ATC.

I følge Bestemmelser for sivil luftfart er svaret på dette slik:

Dette angir vingevirvelkategori, og er som følgende:

HEAVY: sertifisert for høyeste tillatte startvekt på 136000 kg eller mer.

MEDIUM: mindre enn 136000 kg, men mer enn 7000 kg.

LIGHT: 7000 kg eller mindre.

Når vi flyr småfly på Gardermoen har vi dette problemet hver

gang vi skal operere i nærtheten av større fly. Ventetid fra 3-5 minutter er vanlig når et stort fly har tatt av før oss.

------------------

HEF

Skrevet

Vil bare nevne at Flight Unlimited III simulerer fenomenet kjempebra. Både over radio, ATC og taxiways/runways.

Jeg har selv blitt blåst overende av 747'er mens jeg måtte

"hold short rwy 16 L".

Ganske morsomt.

 

 

Skrevet

Ref: B757

757 er et medium fly, men p.g.a sterk wake turbulence behandler vi den som en heavy m.h.t spacing BAK...medium m.h.t tfc. FORAN

Sander Johansen

ATCO

Oslo ATCC

Skrevet

Når du hører "heavy" kan det i tillegg være fordi disse flightene forplikter å tilkjennegi vektklassen ved initial call.

Skrevet

Yes,

Heavy fly pikter å legge til "heavy" etter c/s ved initial call når det kontakter TWR- og APP-enheter. Dette nettopp for at ATC kan separere med hensyn til wake turbulence.

Anders

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …