Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Skal til Afrika i Juli, reiser med SAS fra Gardermoen til Heathrow, lurte på om noen visste hvem man skulle maile forespørselen til hos SAS om å få besøke cockpit når man flyr til Heathrow. ""

Skrevet
  Sitat
Skal til Afrika i Juli, reiser med SAS fra Gardermoen til Heathrow, lurte på om noen visste hvem man skulle maile forespørselen til hos SAS om å få besøke cockpit når man flyr til Heathrow. ""

 

Nå leste jeg nettopp i flynytt at regjeringen i England har inført en lov som sier at ingen ikke-besettnings medlenner får komme inn i cockpit påvei til eller fra engelske flyplasser. Se: flynytt mr.2 2005 side 51...

 

""

Skrevet

Husker gode gamledager jeg, da cockpitdøra stod åpen og det bare var å komme frem for en prat, og det sikkert var mulig å sitte på klappsetet hvis ikke noen av flyvertinnene ville sitter der istedet :=)

Skrevet

Ja, sånn skulle det vært i dag. Lurer på om man har oppnådd noe med å nekte adgang. Jeg skjønner at det er fornuftig på en 747 eller 767 på transatlantiske turer men jeg synes det kunne vært fint om man kunne besøkt cockpitten på korte innlandsturer.

Skrevet

Hvis jeg skulle være med min far på jobb til london, hadde jeg ikke fåt lov til å sitte i cockpit. Og jeg er sønnen hans... Tingen her er, tror regjeringen at jeg ville kapret flyet? neppe ""

 

tipper det er mer at de tenkte det var like greit å ikke ha noen i cockpit (bortsett fra pilotene da selvfølegelig "")

 

mvh

martin

Skrevet

  Sitat
Ja, sånn skulle det vært i dag. Lurer på om man har oppnådd noe med å nekte adgang. Jeg skjønner at det er fornuftig på en 747 eller 767 på transatlantiske turer men jeg synes det kunne vært fint om man kunne besøkt cockpitten på korte innlandsturer.

For en retorikk.

 

Du mener altså at vi kan akseptere terrorister i cockpit på alle andre fly enn 747 og 767 over Atlanteren?

 

Fornuftig...

 

Selv om jeg gjerne skulle vært i cockpit selv, vil jeg heller leve...

Skrevet

Ser at det ble litt rart forklart. Jeg mener at for eksempel barn bør få mulighet til å "titte litt i cockpitten" når flyturen bare er innenfor norge for der er det bare norske regler som gjelder. Jeg respekterer at andre land har noe i mot cockpitbesøk.

Klarer ikke helt å forklare det men jeg håper du skjønner ""

Skrevet
  Sitat
Ja, sånn skulle det vært i dag. Lurer på om man har oppnådd noe med å nekte adgang. Jeg skjønner at det er fornuftig på en 747 eller 767 på transatlantiske turer men jeg synes det kunne vært fint om man kunne besøkt cockpitten på korte innlandsturer.

 

 

Tja... hadde alle gjort dette (og hatt doerer), saa hadde vel ikke Oekse-mannen i Narvik kommet seg inn i cockpit? Saa de har nok oppnaadd noe ja, selv om det kan vaere vanskelig aa si sikkert....

Skrevet

Kan ingen klistre fast en slik post på toppen av forumslisten? ""

Når det gjelder de britiske forskriftene så er de meget strenge på slikt! Sannsynligheten for det i heletatt vil bli aktuelt med et cockpit tur til Heathrow er vel liten, men hvis du er heldig før du komme på besøk idet dere flyr inn i norsk luftrom på vei hjem igjen.

Skrevet

Det skjønner jeg, men da hadde jo mannen øks. Med en fungerende sikkerhetskontroll skulle det vel ikke være noe problem. Vet at mannen tok øksa fra flyet men kunne han ikke lett ha brukt øksen til for eksempel å hugge ned døren. Eller enda værre, slå ut vinduer.

Det er vel ikke værre enn at flyvertinnene tar en kikk på hva du har med når de slepper deg inn i cockpiten? De får vel en mistanke hvis du holder en øks og sier at du vil inn?

Skrevet

Men du hellige jul da ""

Det er greit med dører, men det bør være mulig å slippe inn på den andre siden når en flyvertinne har sjekket at du ikke har farlige greier med deg. Spesielt unger for den saks skyld.

Skrevet

Men hva slags garanti har man egentlig for at PILOTEN ikke har en skrue løs? Flere avisoverskrifter i det siste som har sagt "Piloten var full". Burde ikke psykologitestene som piloten måtte gjennom før han startet som flyger ha avdekket denne feilen i hjernen hans?

Skrevet
  Sitat
Vet at mannen tok øksa fra flyet men kunne han ikke lett ha brukt øksen til for eksempel å hugge ned døren. Eller enda værre, slå ut vinduer.

 

Hvis du her prøver å skrive om Kato Air hendelsen så hadde vedkommende faktisk øksa med seg da han gikk ombord i flyet.

Skrevet

Kan godt være at mannen tok med øksa og at det ikke var brannøksa fra flyet ja. Det er jo enda ett bevis på at det kunne vært lurt med sikkerhetskontroll på bakken. Hvis man ikke har noe skadelig med inn på flyet kan man ikke gjøre så mye skade.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …