Vegard Nilsen Skrevet 21. oktober 2000 Skrevet 21. oktober 2000 Jeg bor i Langesund (ca 7 mil rett sør for skien) I følge flykartene mine går rwy på Torp nesten rett sør, samme med Skien lufthavn Geiteryggen. Den Torp ligger også på nesten samme breddegrad Geiteryggen. Her hjemme ser jeg nesten hver dag Widerøe dash 8 suser forbi rett østover i noen tusen fot. Det er ganske sikkert at du flyr inn til torp, men blir ikke det en hard sving for pasasjerene? (90 grader på 7 mil) Det går sikkert bra siden jeg ser det nesten hver dag, men hvor lang strekning bruker en dash 8-Q400 på en 90 graders sving? PS: Antakelig vis kommer det til å stå at jeg har forklart dette dårlig, men det er ikke lett å forklare med ord [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mvh\\ Vegard Nilsen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/cool.gif[/image] Siter
Jørgen Bjørnstad Skrevet 22. oktober 2000 Skrevet 22. oktober 2000 Hei, Vegard! Kan fortelle at Dash-8'ene fra Widerøe som kommer fra Lofoten på vei inn til rwy 24 i Bodø fly rett over huset mitt (i Rønvika for de som vet hvor det er). Da tar de en 100-110 grader høyresving på ca 6-7 kilometer eller noe sånt. Så har de 7 mil på seg der du er burde det gå fint. Hilsen Jørgen Bjørnstad Siter
Martin Kaareng Skrevet 22. oktober 2000 Skrevet 22. oktober 2000 Jeg har sett en A330 gjøre en 360 graders sving med en radius på under 500m, så jeg vil nok tro at en dash-8 klarer seg med 7 mil. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Martin Siter
Gunnar Flak Skrevet 23. oktober 2000 Skrevet 23. oktober 2000 Først en liten korreksjon: Widerøe flyr ikke med Dash8-Q400, men med -Q300. De får vel kanskje en -Q400 i mai neste år, ifølge noen som kanskje vet... Så til saken: det er et faktum at Dashene ikke flyr særlig langt ut før de svinger inn på finale - hvis de får lov til å bestemme selv og ikke må følge slike STØY-hensynsfulle korridorer som inn til Gardermoen. Normalpunktet for innflyvning til Torp på bane 18 (mot syd, altså) ser for meg ut til å være litt nord for Furulund kro / steinbruddet ved E18. Da snakker vi om visuell innflyvning, selvsagt. (Og det er jo da du SER dem over Langesund). Instrumentinnflyvning krever mye lengre distanse - vanligvis minst opp til Ramnes kirke (intersection TUFTE). Det vanlige er også 'radar vectoring' som Farris Approach tar seg av. Du finner et kart som viser dette på Fligtsim.no's filbibliotek. Jeg var med en Dash8 fra Bergen til Torp for et år siden, og det forundret meg hvor høyt vi var da vi nærmet oss rullebanen på Torp. Trodde nesten ikke vi skulle komme ned innen vi var fremme. Men det hjelper jo litt at man med vilje lander litt langt inn på banen for å komme raskest mulig frem til avkjørsel W2 som leder inn til passasjerterminalen. Gunnar [Endret av Gunnar Flak 23-10-2000.] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.