Skrevet 1. juni 2005 19 år Lufttransport sitt ambulansehelikopter LN-OLT mistet deler under flyvning i Troms. Eurocopter mener det var vind- og værforholdene som var årsak. Havarikommisjonen mener imidlertid at slik turbulens som var den aktuelle dagen må tåles av et helikopter som skal brukes i ambulanse- og offshoretrafikk i Norge. Les mer i Nordlys og Havarikommisjonens rapport .
Skrevet 1. juni 2005 19 år De som flyr helikoptertypen er av den oppfatning at Dauphin'en egner seg utmerket. Sett i en større sammenheng så er dette et enkeltstående tilfelle. Etter hva jeg forstår av Eurocopter sin rapport så er det ikke registrert lignende hendelser med noen andre helikopter av typen. Det har vært ett par tilfeller der den venstre stabilisatoren har falt av, men dette var pågrunn av ytre påvirkninger som ikke hadde noe med det flytekniske/aerodynamiske å gjøre. I ett tilfelle hadde vel en tekniker vært borti den ene stabilisatoren med en trapp, noe som igjen førte til at dens konstruksjon ble noe svakere. Personlig synes jeg rapporten var omfattende og interessant lesing, men jeg sitter igjen med en følelse av at det kanskje kunne vært spart litt på omfanget for en slik hendelse. Det er kun min personlige mening og jeg har ingen faglige erfaringer eller forutsetninger for å bedømme den ene eller andre veien, men jeg synes kanskje at denne saken har blitt litt vel "blåst" opp, hvis man kan si det slik.
Skrevet 2. juni 2005 19 år Det er jo gnaske rart da. Dauphiene gikk jo hos Helikopter service Lenge og da hadde vel det samme skjedd der hvis det har medvær å gjøre. Det kan jo være mye hardere vær ute på sjøen.
Skrevet 2. juni 2005 19 år Det er jo gnaske rart da. Dauphiene gikk jo hos Helikopter service Lenge og da hadde vel det samme skjedd der hvis det har medvær å gjøre. Det kan jo være mye hardere vær ute på sjøen. Og for at noe slikt skal skje er det maaange faktorer som spiller inn da. Alt fra hvordan komponenten har blitt behandlet tidligere osv helt til hvor mange evt. regndråper som traff den. (Ok, kanskje litt på spissen) men det jeg mener er at stort sett er slike ting inviduelle. (rettskriving er en fin ting også, blir mye enklere for andre å lese ).
Skrevet 2. juni 2005 19 år Forfatter (rettskriving er en fin ting også, blir mye enklere for andre å lese ). inviduelle. individuelle Når man roper i skogen får man svar!
Skrevet 2. juni 2005 19 år Opprinnelig postet av Stig Sandnes: (rettskriving er en fin ting også, blir mye enklere for andre å lese ). Der kan vi helt sikkert forbedre oss alle sammen, deg selv inkludert. Jeg fant ihvertfall ikke noen av disse innleggene vanskelige å forstå. Kan heller ikke helt skjønne at disse helikoptrene skal være så uegnet for bruk på våre breddegrader. De benyttes jo bl.a også på oljeinstallasjoner langt til havs, og på våre breddegrader er ikke det et gjestmildt klima å ferdes i.
Skrevet 2. juni 2005 19 år Sa ikke at noen var feilfire, inkl. meg Men det koster ingen ting å sjekke om det man skriver er leselig for andre Tror ikke dere hadde problemer med å forstå med en gang hva det var jeg "egentlig" skulle skrive der? Og har i det siste satt ting på spissen da, så joda, jeg forstod også hva som stod der
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.