Skrevet 19. oktober 2000 24 år Hej Jag har en liten fråga angående navigering. På större flyg använder man sig av FMS för navigation. I FMS-en finns alla waypoints inprogrammerad men jag undrar andvänds FMS-en även vid landning? Eller slår man av den strax innan landning och landar manuellt? Likaså vid start är FMS-en igångslagen från första början? Är det någon som har erfarenhet av detta? Mats Findell Grängesberg
Skrevet 19. oktober 2000 24 år FMS har et meget godt FORSLAG til rute. I de fleste tilfeller er det standard ruter i databasen. For å si det enkelt så taster piloten inn BU 024 trykker enter så ligger alt klart med waypoints fra SVG til OSL.- Unntatt Runway takeoff og landing. Take off runway ligger ikke inne for det vet man ikke på forhånd -Active runway. Derfor blir gjerne ruteforslaget endret. Må linke sammen siste punktet på SID -standard departure for aktiv runway med forslaget i computeren. - Forskjellig fly-vekt og beskjeder fra tårnet kan endre speed og høyde på waypoints. På landing vet man heller ikke hvilken runway som skal brukes - ligger derfor ikke i databasen. Her må pilot entre inn runway in use og ILS frekvens manuelt. Aerowinx PS 747-400 flysim har 100% funksjonell FMS. FLY! har har litt. Tror det nærmeste vi kan få i M$ FS er den nye Navigator 4. Synd ikke M$ ikke fikk til FMS - det er så lite som skal til. De har alle dataene i GPS (sukk) systemet sitt. Litt forandring på navn og annen design på vinduene/menyer så hadde vi hatt FMS. FMS er hjerte og hjerne i moderne fly så derfor flyr jeg helst gamle fly f.eks 727 for å simulere virkeligheten mest mulig. - Bruker VOR -ADF -Approach karter og utprint av Navigator 3 flightplan - bruk av Navigator underveis er strengt forbudt.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.