Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Etter tre turer med Airbus på min vei til SXM så har jeg hørt mange rare lyder!

 

Airbus A340:

 

En veldig vanskelig lyd å beskrive. Lydene kommer etter at vi har startet å taxe. Jeg satt rett over hovedunderstellet på begge turene. Og jeg er ganske sikker på at det var der lydene kom fra. Det var lyder som "puff, puff"... vanskelig å beskrive! Det virket som det var noe trykkluft som ble sluppet ut. Jeg merket ikke noe rykk eller noe annet når jeg hørte lydene. Det var bare et krafig "puff" lyd... hørtes ut som noe trykkluft!

 

Noen anelse hva dette kan være?

 

Airbus A319

 

Ingen rare lyder fra understellet her, men fra motorene! Dette er lyder som kommer når de starter motorene. Det virker nesten som det står en mann og sveiver motoren igang. Du hører at den starter å gå rundt (tror den starter å gå rundt) men så dabber den av igjen. Og de prøver å starte motoren på nytt "oiiii nk" kommer det. Og den blir stille. Lydene er igjen vanskelig å beskrive, men det er noe rart! Akkurat som jeg sa, en som sveiver igang motoren, og kapteinen får ikke start

 

Kanskje det et Mr. Torbjørn som sveiver våre motorer igang? ""

 

 

Takk for svar

Skrevet

det kan jo være noe av det samme som i turbin helikoptre. Den starter opp og den (råen) pipelyden kommer så høres det ut som hele turbinen dabber av før rotoren begyner å gå rundt

Skrevet

Lydene fra A340'n har jeg også hørt med en A330. Satt også over understellet og konkluderte meg fram til at det var hjulbremsene. Hver gang flyet bremset mens det taxet, kom disse lydene.

Skrevet
Etter tre turer med Airbus på min vei til SXM så har jeg hørt mange rare lyder!

 

Airbus A340:

 

En veldig vanskelig lyd å beskrive. Lydene kommer etter at vi har startet å taxe. Jeg satt rett over hovedunderstellet på begge turene. Og jeg er ganske sikker på at det var der lydene kom fra. Det var lyder som "puff, puff"... vanskelig å beskrive! Det virket som det var noe trykkluft som ble sluppet ut. Jeg merket ikke noe rykk eller noe annet når jeg hørte lydene. Det var bare et krafig "puff" lyd... hørtes ut som noe trykkluft!

 

Noen anelse hva dette kan være?

 

Takk for svar

 

Denne lyden tror jeg at jeg også har hørt. Ikke i en A340 men en A330-300 Mytravel.

Satt rett over hovedunderstellet på hjemturen og under taxing før takeoff og etter landing hørte jeg noen "rare" lyder. Når flyet bremset, kom det ett sklags "klonk" og når bremsene ble sluppet kom det en "blåse/hvese" lyd, hørtes ut som trykkluft ja. Sikkert helt normalt, men jeg reagerte endel på det (sitter å hører på alle lyder når jeg er på fly, litt smånervørs av og til på fly "")

Skrevet
Airbus A319

Ingen rare lyder fra understellet her, men fra motorene! Dette er lyder som kommer når de starter motorene. Det virker nesten som det står en mann og sveiver motoren igang. Du hører at den starter å gå rundt (tror den starter å gå rundt) men så dabber den av igjen. Og de prøver å starte motoren på nytt "oiiii nk" kommer det. Og den blir stille. Lydene er igjen vanskelig å beskrive, men det er noe rart! Akkurat som jeg sa, en som sveiver igang motoren, og kapteinen får ikke start

 

Kanskje det et Mr. Torbjørn som sveiver våre motorer igang?

 

Jeg er 99% sikker på at lyden du lurer på er noe jeg synes høres ut som en slags sage-lyd, nærmest som om noen sitter med en sløv jernsag og sager skroget i to. Høres best hvis man sitter i nærheten av vingen.

 

Vi står ikke å sveiver motoren i gang "", og lyden jeg tror du beskriver er fra PTU'en (PowerTransferUnit) til hydraulikk systemene. Denne lyden kommer når denne starter og stopper. PTU'en er for å overføre hydraulisk kraft fra enten YELLOW til GREEN eller omvendt. YELLOW drives normalt av eng2 (men kan drives av en elektrisk pumpe), og når denne har startet kommer PTU'en inn og trykksetter GREEN som normalt drives av eng1. Når eng1 er startet vil PTU'en stoppe igjen.

 

PTU'en sørger for at vi fortsatt har trykk (3000psi) i begge disse, slik at tapet av en motor ikke påvirker det hydrauliske systemet på samme side. I tillegg har vi et tredje hydraulikksystem, BLUE, men dette kan ikke drives av de to andre og ei heller drive noen av dem. BLUE drives primært av en elektrisk pumpe, og sekundært av RAT'en (RamAirTurbine).

 

 

Hilsen Torbjørn

Skrevet

Takk for svar Torbjørn! Utrolig nok så skjønte jeg faktisk det du skrev (du skriver om så mange avanserte og kompliserte ting her på forumet, at jeg bare må bla videre av og til uten å ha blitt en smule klokere! "")

 

Og jeg håper at du skjønte spøken min med at dere står og sveiver motorene igang ""

Skrevet

Grei den!

 

Det er ikke alltid like lett å forklare ting uten å bruke masse tekniske begreper etc (dessuten er jo veldig mange her kjent med mye av det), men jeg gjør så godt jeg kan for å forklare det så enkelt som mulig. Hvis noe er uklart, må du bare si ifra! Gjør ikke noe det...

 

 

T

Skrevet

Du forklarer nok tingene meget bra og enkelt Torbjørn, men når jeg selv ikke kan helt det du snakker om (når vi går dypt inn i Airbus maskinene), da hjelper det lite om det blir forklart enkelt... jeg skjønner ikke et kvidder! ""

 

Men jeg lærer jo litt etterhvert ""

Skrevet

Sagelyder och puffar..!

Där har du det Torbjörn! Ännu en anledning att flyga turboprop... Hör inget annat än propellern..! ""

Skrevet
Sagelyder och puffar..!

Där har du det Torbjörn! Ännu en anledning att flyga turboprop... Hör inget annat än propellern..! ""

 

 

 

Hahaha ! ""

Skrevet

Det kan nok stemme at det er PTU'en som lager til hvine(sagelydene).

Bremselydene kan nok også stemme.Det er et litt spesiellt bremsesystem på Airbus'ene sammenlignet med mange andre fly.

Tør ikke gå i detalj på det,men husker ifra maintenance kurset på 321 at det var noe ventiler og mekaniske innretninger som godt kan ha frambringet disse lydene dere snakker om.

Skrevet
Sagelyder och puffar..!

Där har du det Torbjörn! Ännu en anledning att flyga turboprop... Hör inget annat än propellern..! ""

 

Pøh! Props are for boats! ""

Skrevet

...men siden man er inne på merkelige flylyder....

 

Her er noen fra en annen litt mindre jet:

 

Flyet parkerer, og får ikke stoppet motor nr. 2.. Fuel cut off-lever er ikke til å rikke på...

 

Etter mye om og men, så drar pilotene i Nr.2's Fire-Handle, og turtallet på motoren øker litt, og stabiliserer seg.

Et halvt til et minutt senere så begynner hele flyet å vibrere, og motoren lager nå en voldsom skrape og romle-lyd, og stopper...

 

Mens vifta nå fortsatt snurrer, så hører man skrangle og skrapelyder foran, og bak så hører man skrape og klirre-lyder....

 

Til slut så slutter den å snurre... Nr. 1 windmiller pga. vinden, men ikke nr. 2...

 

...rent hypotetiskt altså.... ""

Skrevet
...men siden man er inne på merkelige flylyder....

 

Det lät precis som ljudet av stora summor pengar..! ""

Skrevet

Hørt lyder jeg også. Landa på bane 01R med Premiair A330-300 (OY-VKI) kl 04:30 lokal. For meg virka det som at de ikke brukte reversers under rollout. Satt da i midtgangen (gjett om jeg vart skuffa ja) og rett over vingene. De ville vel ikke vekke opp bønder og kyr på Gardermo-åkerene vil jeg tro, heheh..

Da vi skulle docke inn til stand 49 (59), kunne vi høre en slik helsikes hvinelyd i rykk og napp. Varme bremser? Heh, jadda skulle tro det ja... ""

Skrevet
Om du ser efter så liknar ju en Turbofan ganska mycket på en bow-thruster

 

På en måte likner jo en turbofan på en bow-thruster, på samme måte som turboproppen likner på en vindmølle...

 

""

Skrevet

Trives med å lese innleggene dine Torbjørn. Både morsomme og lærerike. - Noen ganger er det ikke mulig å forstå for en mega-amatør som meg, men jeg lærer jo at real life er vesentlig forskjellig fra FS.

Takk for innleggene! ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …