Harald Oanes Skrevet 16. oktober 2000 Skrevet 16. oktober 2000 Er ny i dette forumet, og begynner derfor med å rette en kjempestor takk til alle rundt omkring som tar seg tid til å lage alle fantastiske fly m/tilbehør som vi kan laste ned helt gratis - en kjempestor tusen takk!!! For et par uker siden kjørte jeg forbi Stavanger Lufthavn, Sola. Der går veien så nær RW18 som det er mulig å gjøre. Derfor ser jeg alltid (farlig kjøring...) opp i luften for å se etter fly (det er MEGET spesielt å komme rett under et fly rett før touchdown...). Denne dagen fikk jeg litt av en opplevelse - da det komen B737 (tror jeg - alt gikk så fort!)fra Air Europe (tror jeg igjen...) - denne maskinen kom i full bank rett fra vest knappe 100 m fra RW18, for så å rette opp for fullt og klarte å få ned maskinen rett så langt inne på rullebanen. For dem av dere som har flytt/landet på Sola - både med simulator og i virkeligheten - vet atinnflygingen begynner omtrent helt ute ved RSY og innover langs Hafrsfjorden - så det var litt av en opplevelse å se en slik landing - som til og med hadde vært ganske spesiell med en liten Cessna... Er det noen som kjenner til denne episoden, og hvorfor landingen ble slik den ble? På forhånd takk for svar. Harald O. Siter
Andreas Sunde Skrevet 16. oktober 2000 Skrevet 16. oktober 2000 Hei! Air Europa flyr med Boeing 737-800 på Sola, det pleier å stå på Gate 12. Som du kanskje vett er Air Europa eit Chartter-selskap så det kommer fra sydligare strøkk, så då blir det litt tongvint å fly heilt opp til Rennesøy(RSY). Så det er ikkje så uvanlig att når ein kommer fra ein litt anna retting enn fra nord så trenger ein ikkje fly heille lengden av ILS'en. Det er bare å prøva sjøl i Flightsimulator. Den flytypen som er tøfast å se landa er Dash 8-300 fra Widerøe, den kommer somregell fra Torp og då er det ikkje uvanlig å se den fly ganske langt inn før ein svinger inn på Rwy HDG for å landa [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Andreas "Galis" Sunde PS! Viss du har IRC(fks. Mirc) så kan du gå inn på irc.hitos.no og kanalen #Fsnorway der vill du treffa mange som driver med FS, me snakkes!! Siter
Harald Oanes Skrevet 16. oktober 2000 Forfatter Skrevet 16. oktober 2000 Takk for svar - må innrømme at det var ganske tøft å se en slik stor (alt er jo relativt...) komme inn og lande slik. Med så kraftig bank skulle en nesten tro at det kun måtte være setebeltene som holdt den ene seterekken i stolene... Kan dette være den samme maskinen som sto avbildet i et eller annen flyblad, hvor den fikk tillatelse til en fly-pass i veldig lav høyde (uten landings-understellet nede) i Spania - i anledning nye farger/logo??? quote: Originally posted by Andreas Sunde: Hei! Air Europa flyr med Boeing 737-800 på Sola, det pleier å stå på Gate 12. Som du kanskje vett er Air Europa eit Chartter-selskap så det kommer fra sydligare strøkk, så då blir det litt tongvint å fly heilt opp til Rennesøy(RSY). Så det er ikkje så uvanlig att når ein kommer fra ein litt anna retting enn fra nord så trenger ein ikkje fly heille lengden av ILS'en. Det er bare å prøva sjøl i Flightsimulator. Den flytypen som er tøfast å se landa er Dash 8-300 fra Widerøe, den kommer somregell fra Torp og då er det ikkje uvanlig å se den fly ganske langt inn før ein svinger inn på Rwy HDG for å landa [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif [/image] Andreas "Galis" Sunde PS! Viss du har IRC(fks. Mirc) så kan du gå inn på irc.hitos.no og kanalen #Fsnorway der vill du treffa mange som driver med FS, me snakkes!! Siter
Aadne Askildsen Skrevet 16. oktober 2000 Skrevet 16. oktober 2000 Hei! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Det kan være at det var et fly som skulle landet etter dette flyet du snakker om og at det derfor måtte ta en sånn sving... Mvh Ådne Askildsen [Endret av Aadne Askildsen 16-10-2000.] Siter
Gjest Skrevet 16. oktober 2000 Skrevet 16. oktober 2000 Jeg forstår ikke helt mener du i virkeligheten eller i flyspillet,hvis i fs2000 ,så lurer jeg hvordan dere lager dynamiske til Sola Siter
Aadne Askildsen Skrevet 16. oktober 2000 Skrevet 16. oktober 2000 Jeg snakker om i virkeligheten. Det skjer i grunnen ganske ofte at fly fra Kristiansand o.l. må "keep up speed" og ta en tidligere venstre sving for å rekke å komme før flyene fra f.eks. Oslo som kommer inn lenger nord. Mvh Ådne Askildsen Siter
JRE Skrevet 17. oktober 2000 Skrevet 17. oktober 2000 Hei. I dette tilfellet foretok dem sikkert en visuell innflygning evt. en sirklings prosedyre som er ganske vanlig. Vet ikke hvor vanlig dette er på Sola, men på kjevik er dette vanlig prosedyre når trafikken kommer østfra og det blåser østfra. (Prosyren blir da ILSrw22 med sirkling rw04) Hilsen Jan Roger Siter
Anders Presterud Skrevet 17. oktober 2000 Skrevet 17. oktober 2000 Hei! Det er vel temmelig vanlig at flyene får visell innflyging til de fleste plasser så sant været tillater det. Piloten må befinne seg under skybasen (der hvor skyene dekker mer enn halve himmelen...) og kunne fortsette innflygingen VMC og hele tiden ha visuell kontakt med rullebanen. Det du så med 737'en skjer ofte her på Sola. Så fort pilotene får øye på rullebanen sier de "field in sight", og flygeleder klarerer ham for vis. innfl. Da bruker piloten verken ILS eller andre innflygingshjelpemidler, bortsett fra at han ser rullebanen. Anders Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.