Skrevet 7. mai 2005 19 år Håper jeg tar feil, men jeg tror vi nå ser begynnelse på slutten for småflyplassene rundt om. Det er mange faktorer som samlet gjør at jeg trekker den konklusjonen. En årsak er ulønnsomme ruter. Selv om flyselskapene (les Widerøe) får tilskudd for å opprettholde ruter i "grisgrendte" strøk, tjener de pengene på andre strekninger. I løpet av et år har det vært nesten 100 kanselleringer på ruta Tromsø-Sørkjosen. De fleste på kveldsflyet - og er begrunnet med for dårlig vær. Værdata har vist det samme som om formiddagen da flyet gikk. Trekk egne konklusjoner.... Om vinteren er det også mange flere kanselleringer grunnet vær som Twin Otteren syntes var kosevær. Så har vi situasjonen ved Hammerfest etter uhellet med LN-WIK hvor det nå nesten er slutt for Dash-8 der etter vind-restriksjonene. Jeg sier ikke at sikkerheten ikke må gå foran alt, men frykter at dette blir misbrukt av selskapene i jakten på lønnsomhet. Er det utakt mellom nord-norsk vær og flyplasser vs. fly og flyselskap? Etter den tragiske hendelsen med Kato Air flyet (øksemannen) ble det særdeles innskjerpet sikkerhet ved alle flyplasser. Ved Sørkjosen ble alle passasjerer intimundersøkt inntil gjennomlysingsapparat var på plass. De ansatte ved flyplassen må gjennom sikkerhetskontrollen mange ganger for dagen. Dette er likevel bare et showoff - de som vil kan få med seg hva som helst inn i et fly, eks. ved å få det levert utenom kontrollpunktet. Dette er likevel ting som øker kostnaden ved en flyreise, og som må regnes inn når kostnaden pr passasjer skal kalkuleres. Disse faktorene er avgjørende for valg av transport når en skal reise litt kortere distanser. Har vi bare et par flyplasser i hvert av fylkene i Nord-Norge i 2010?
Skrevet 7. mai 2005 19 år "De fleste på kveldsflyet - og er begrunnet med for dårlig vær. Værdata har vist det samme som om formiddagen da flyet gikk. Trekk egne konklusjoner...." Dette sier VELDIG mye om hvordan Widerøes ledelse gjennom nedskjæringer laget en organisasjon som ikke hadde bemanning eller materiell til å takle små hindringer som ofte dukker opp i løpet av en dag. Og når det mot slutten av dagen ikke er nok folk eller fly, blir de minst lønnsomme flyvningene innstilt. Men det har vel bedret seg litt i den senere tid, helt til LN-WIK ble satt utenfor? Lurer på om de klarer å få tak i nytt materiell til å dekke behovet.
Skrevet 7. mai 2005 19 år Mange av STOL plassene ryker uansett pga for store kostnader ang utbedring av hinderfrihet/RESA. Dette er krav som er fast fra tilsynet fra før, og som ikke blir mindre fast av at man har plenty av bevis for at sjangsen for utforkjøring er mye større på kortbanenettet enn på stammnettet.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.