Skrevet 27. april 2005 19 år Må i jeg er glad nå! Gratulerer Airbus! Gleder meg til å reise med henne!!
Skrevet 27. april 2005 19 år CNN meldte nettopp at flyet er venta inn igjen til landing litt før kl 1400 norsk tid.
Skrevet 27. april 2005 19 år Noen som vet hvor lang Takeoff / Landing runway A380 må ha ? KAN den lande på noen av de nordiske flyplasserne ? Så etter data på google, men fant ikke noe specifikt så jeg spør her, går nok raskere
Skrevet 27. april 2005 19 år Det jeg har hørt er at A380 ikke trenger mer rullebane enn B74x. Samtidig har den visst også kortere takeoff! For min del hadde det vært interessant med FSW, FSWCG, Block (Fuel) og GW. Er "fornøyd" når jeg har en tung A330 på 200 tonn, men det skal bli rart (heftig) og se en som det står "GW: 500 000 kg"
Skrevet 27. april 2005 19 år Og som vanlig skal den jævla skolen ødelegge min sjangse til å se et så historisk øyeblikk live! Småirritert... Imponerende at den kolossen kan fly
Skrevet 27. april 2005 19 år Jeg fikk fri fra Engelsk i siste økt i dag!! Og hva kommer jeg hjem til, A380 hadde ikke landet enda!!! Blander sammen et stort glass med Oboy og slår på TVèn, A380 ligger på downwind og jeg sitter klistra. En myk og fin landing, nesten som å se meg selv hehe Gratulerer med en velykket jomfrutur!!
Skrevet 27. april 2005 19 år En myk og fin landing, nesten som å se meg selv hehe Ja, skulle ikke vært passasjer på den flighten i hvertfall
Skrevet 27. april 2005 19 år For dere som ikke så denne nyydelige maskinen. Følg med på CNN eller BBC nå... Eller på nettet. (ligger i arkivet der) Den landa som en fjær! Reporterene har vert i kontakt med pilotene og de har sagt at den er helt lik å fly i simulator.. Så de som vil prøve den. Snik dere inn hos airbus å prøv sim.en de har Edit: Herregud! Den er ENORM!!! Se på CNN nå. Blir live pressekonferanse om noen minutter!!
Skrevet 27. april 2005 19 år Gratulasjoner til Airbus for en vel gjennomført flight av A380!!! Oi oi ...den var STOR ja
Skrevet 27. april 2005 19 år Irriterende å ikke få med seg dette LIVE! SKOLEN! Der er jeg enig. Men jeg har jo sett det på web tv
Skrevet 27. april 2005 19 år Det jeg har hørt er at A380 ikke trenger mer rullebane enn B74x. Samtidig har den visst også kortere takeoff! Den skal kunne ta av og lande på alle flyplasser en 747 kan operere til/fra. Den har en dårligere thrust/weight-ratio, men de enorme vingene gir bedre løft. Hvordan det blir med A389 (dersom den blir lansert, noe jeg tror, da Emirates pusher på dette) blir nok en helt annen sak, den blir neppe noen sportsbil... Av flyplasser som gjøres klar til denne kan jeg nevne: LAX, JFK, SFO, LHR, MEL. Øvrige flyplasser (CDG, SIN, BKK, Seoul (Changi?), NRT, DXB, PEK, KUL, SYD, FRA) er vel klare?
Skrevet 27. april 2005 19 år Æsj, ble litt sur, kom hjem fra skolen og leste at den snart skulle lande. Jess, tenkte jeg, nå skal jeg få se verdens første landing med A380 live, og skrudde på TVen. Men det mest irriterendes problemet oppstod: Jeg trykte på feil kanal, og kom på TV-shop, og der streiket fjernkontrollen! Etter mye dunking, bytting av batteri osv. var det eneste som hjalp å skru av hele driten å starte på nytt, og da var det bare testpilotene som snakket etter turen. Nydelig engelsk de hadde . Forøvrig, så er det ikke først og fremst lengden på rullebanen som begrenser hvilke flyplasser den kan fly på, men hvor stor vekt underlaget klarer å bære, bredden på taxebanene ol., og fasilitetene på flyplassen skal være i stand til å motta 550 passasjerer fra ett eneste fly og sende nye 550 avgårde igjen så effektivt som mulig
Skrevet 27. april 2005 19 år Se landingen her: http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4488361.stm Gratulerer med dagen alle sammen! GG
Skrevet 27. april 2005 19 år For de av dere som ikke har en A380 modell så kan dere printe denne ut og farvelegge den slik du vil ha din http://www.airbus.com/a380/seeing/learnandplay/pdf/A380_owncolours.pdf Forøvrig en god side med mye informasjon: http://www.airbus.com/A380/seeing/indexminisite.aspx Under Learn & Play
Skrevet 27. april 2005 19 år Se landingen her: http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4488361.stm Gratulerer med dagen alle sammen! GG åå, du er en ehh.. engel Takk i allefall, skal se det nå.
Skrevet 27. april 2005 19 år ååå, steike. Første gang jeg ser et fly med BAR og sofaer. Skikkelig bra Gratulerer Airbus, Håper flyene deres aldri kræsjer.
Skrevet 27. april 2005 19 år Forøvrig, så er det ikke først og fremst lengden på rullebanen som begrenser hvilke flyplasser den kan fly på, men hvor stor vekt underlaget klarer å bære, bredden på taxebanene ol., og fasilitetene på flyplassen skal være i stand til å motta 550 passasjerer fra ett eneste fly og sende nye 550 avgårde igjen så effektivt som mulig A380 har marktrykk på linje med 747, og mindre enn 773ER, så det er ikke noe problem. Når det gjelder bredden på runway, taxebaner, så blir det lagt fast materiale langs eksisterende taxebaner og runways for å forhindre innsuging av fremmedlegemer (FOD). (A380 har bare reversers på de to innerste motorene for å minske risikoen for at FOD kan bli slengt opp mot skroget under nedbremsing)
Skrevet 27. april 2005 19 år Så klippet i god kvalitet hos NRK nå. Langt var det også. Noen som vet hvorfor flygerne "aldri" tok inn de hjulene? Anbefaler forøvrig alle som ikke fikk sett klippet å besøke NRK.no. Her ligger alt gratis, hele sendingen fra Toulose, med takeoff, landing og pressekonferanse.
Skrevet 27. april 2005 19 år Forfatter Vel det er standar at de ikke blir tatt inn før lengre ut i flyvingen..... De tok inn både hjul, slats/flaps når de var kommet opp i snaue 10000fot. For de av oss som så dette live via linken airliners.net ga ut. Så så du at de fløy en god stund i clean config ... Men blir sikkert mange som legger ut videoer etc etterhvert så alle får sett !! Igjen, grattis Airbus !
Skrevet 27. april 2005 19 år Det er bla. for å ha dem ute i tilfelle noe skjer slik at dem må ned igjen fort. Det er ikke vits i å stresse med å få dem inn i tilfelle noe skulle gå galt (f.eks. med understellet når det taes inn).
Skrevet 27. april 2005 19 år Var det ikke mer en del av testen at de ikke tok opp flap og gear, enn det "sikkerhetsmessige" aspektet?
Skrevet 27. april 2005 19 år Var vel helst sikkerheten... Er jo greit å vente til de kommer opp i god høyde før de begynner å trekke i spaker og hendler så ting rører på seg... Går det galt så skal de tross alt ha tid til å fikse problemet eller komme seg ut av flyet...
Skrevet 27. april 2005 19 år komme seg ut av flyet... Er det på bakken du mener da? Eller har de med fallskjerm under testflygningen? GG
Skrevet 27. april 2005 19 år Alle sammen hadde på seg fallskjerm under turen. Derfor den synlige fargen på drakten. Er glad turen gikk bra! Lurer fremdeles på vekt, V1/VR/V2, VAPP osv
Skrevet 27. april 2005 19 år Ja, hehe. Og en må jo føle seg litt presset når en skulle lande et fly for 30 milliarder doller? ( ? ) GG
Skrevet 27. april 2005 19 år Neppe. Karene har 13000+ timer med erfaring og ganske sikkert rikelig med simulatortimer. Det blir som å sykle, du kan det til slutt utenat. Dog dette er et nytt fly, men det bygger jo helt i grunnen på A320 (osv) som har vært på markedet siden slutten av 1980.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.