Joachim Skjønberg Skrevet 24. april 2005 Skrevet 24. april 2005 Hei. Hadde det ikke vært en fordel om alle ATC's tok med en "bokstav" i ATIS meldingen? Information Bravo f.eks. Blir litt mer realistisk, og VACCSCA vil vel helst at dere gjørd et uansett. Siter
Christian Sager Skrevet 24. april 2005 Skrevet 24. april 2005 Et meget godt poeng! Men. (Det er alltid et men) Det har vist seg den siste tiden at piloter ikke bryr seg om å lese ATIS. Jeg snakker selvfølgelig ikke om alle, men mesteparten faktisk. Det er ofte jeg har fått spørsmål på tekst om hvilken rwy som er i bruk, selv om dette står i ATIS. Dette gjelder ikke bare meg. En annen ting er at vi skal begrense ATIS til Max 4 linjer. Dette er i hovedsak ikke noe problem, men det er andre ting som kanskje er litt "viktigere" å ha med. Eks. Rw.avsim.net/120.450 Gardermoen Approach Runway in use; 19R for Arrival/19L for Departure QNH 1011. TL.85 Dette kan selvfølgelig begrensens til Rw.avsim.net/120.450 Gardermoen Approach Runway in use; 19R for Arrival/19L for Departure. QNH 1011. TL.85 Men det blir kanskje litt mer rotete. Skal man ha med flere ting med det samme, som feks Rwy 19R/01L is cloed så slipper man opp for plass. Her har klart alle sammen et forbedringspotensial Siter
Thomas Gundersen Skrevet 24. april 2005 Skrevet 24. april 2005 Christian, hva med denne: Rw.avsim.net/120.450 Gardermoen information A: Runway in use; 19R for Arrival/19L for Departure QNH 1011. TL.85 Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 24. april 2005 Forfatter Skrevet 24. april 2005 Veldig fint poeng Thomas har her. Siter
O85_ Skrevet 24. april 2005 Skrevet 24. april 2005 Fin den, men navnet på stasjon er ikke oppgitt Siter
Fredrik Hoel Skrevet 24. april 2005 Skrevet 24. april 2005 Navnet på stasjonen kan jo lett legges til som f.eks: 2. linje: Gardermoen Tower Information A QNH og TL bør komme på linje 3 etter runway usage, for å komprimere det så mye som mulig. Siter
Thomas Gundersen Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 En annen ting som bør nevnes er at de ulike enhetene bør samkjøre ATIS. Tower bør ikke ha info A, mens app. har info Q. Siter
Peter Nørkjær Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 ATIS-bogstaw bestemmes vel af Tower. Derfor kan forskellige lufthavne have forskellige ATIS-bogstaver. For Approach-positioner der dækker flere lufthavne bør der så enten medtages flere ATIS-er, eller klart angives hvilken lufthavn der er tale om. Thomas har skrevet det rigtigt, hvor lufthavnen står før ATIS-bogstaet. I København dækker APP for eksempel både Kastrup og Roskilde... Værre bliver det med en CTR position. Her ser jeg som ATC ikke det vil være muligt at medtage ATIS'er for lufthavne. Så må piloten selv tænke en stund. Men jeg kan også kun opfordre piloter til at læse ATIS'en. Der er netop en årsag til at vi (ATC'er) skriver noget i en ATIS... /Peter Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.