Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et meget godt poeng!

Men. (Det er alltid et men)

Det har vist seg den siste tiden at piloter ikke bryr seg om å lese ATIS. Jeg snakker selvfølgelig ikke om alle, men mesteparten faktisk.

Det er ofte jeg har fått spørsmål på tekst om hvilken rwy som er i bruk, selv om dette står i ATIS. Dette gjelder ikke bare meg.

En annen ting er at vi skal begrense ATIS til Max 4 linjer. Dette er i hovedsak ikke noe problem, men det er andre ting som kanskje er litt "viktigere" å ha med.

Eks.

Rw.avsim.net/120.450

Gardermoen Approach

Runway in use; 19R for Arrival/19L for Departure

QNH 1011. TL.85

Dette kan selvfølgelig begrensens til

Rw.avsim.net/120.450 Gardermoen Approach

Runway in use; 19R for Arrival/19L for Departure. QNH 1011. TL.85

Men det blir kanskje litt mer rotete.

Skal man ha med flere ting med det samme, som feks Rwy 19R/01L is cloed så slipper man opp for plass.

Her har klart alle sammen et forbedringspotensial ""

Skrevet

ATIS-bogstaw bestemmes vel af Tower. Derfor kan forskellige lufthavne have forskellige ATIS-bogstaver.

For Approach-positioner der dækker flere lufthavne bør der så enten medtages flere ATIS-er, eller klart angives hvilken lufthavn der er tale om.

Thomas har skrevet det rigtigt, hvor lufthavnen står før ATIS-bogstaet.

I København dækker APP for eksempel både Kastrup og Roskilde...

Værre bliver det med en CTR position. Her ser jeg som ATC ikke det vil være muligt at medtage ATIS'er for lufthavne. Så må piloten selv tænke en stund.

Men jeg kan også kun opfordre piloter til at læse ATIS'en. Der er netop en årsag til at vi (ATC'er) skriver noget i en ATIS... ""

/Peter

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...