Skrevet 16. april 2005 19 år Jeg fikk idag beskjed om at jeg Mandag må møte en time tidligere en først avtalt til den nye jobben min. Les mere her! http://www.flightsim.no/forum/showflat.php?Cat=0&Number=339505&an=0&page=0#339505 Grunnen var at jeg skal på et sikerhets kurs. Spørsmålet mitt er, krever Avinor et sikerhetskurs til anleggsarbeidere som skal jobbe inne på flyplassområdet?
Skrevet 16. april 2005 19 år krever Avinor et sikerhetskurs til anleggsarbeidere som skal jobbe inne på flyplassområdet? Antar at du kanskje da får ett midlertidig adgangskort.. og av den grunn så må du ha saftey kurset.
Skrevet 16. april 2005 19 år Forfatter Stemmer det Thomas! Jeg får et adgangskort, slik at jeg kan komme meg inn på anleggsområdet og inn til brakkeriggen som også ligger innenfor gjærdet. Kan du si litt om hva man lærer på det kurset?
Skrevet 16. april 2005 19 år Har ikke hørt så mye om kurset selv, men jeg regner med at du får presentert 15 måter å si at man ikke skal løpe/kjøre ut på taxe- eller rullebane og vimse, og at fly er farlig og det er ikke lurt å stå rett foran eller bak de når de holder på med sitt
Skrevet 16. april 2005 19 år Heter kurset Airside Safty? Uansett så må du igjennom det slik at de vet du har gjennomgått og forstått de sikkerhets regler ol. som må/skal følges inne på flyplassen. Uvist hva de vil legge vekt på, i og med at det kan være lokale bestemmelser som vektlegges i kurset også. Blir dere eskortert av Lufthavns betjenter når dere kjører inne på flyplassen? Ken
Skrevet 16. april 2005 19 år at man ikke skal løpe/kjøre ut på taxe- eller rullebane og vimse, og at fly er farlig og det er ikke lurt å stå rett foran eller bak de når de holder på med sitt Så plutselig for meg en gravemaskin som kommer taksende opp forran flyet som har fått takeoff-clearence. Uforstyrret henger Steinar ut døra på den å knipser bilder for alle penga
Skrevet 16. april 2005 19 år Grunnen var at jeg skal på et sikerhets kurs. Spørsmålet mitt er, krever Avinor et sikerhetskurs til anleggsarbeidere som skal jobbe inne på flyplassområdet? Ja, alle flyplasseiere krever det. (Også forsvaret) Entrepenører er soleklart overrepresentert på statestikken over runway incursions (vi slapp unna med bare en i fjor sommer, på 4 mnd arbeid) Entrepenører er også en ekstrabelastning for oss i LTT, da de som oftest er veldig dårlige på radiobruk og forståelse av når det er lurt å be om å få kjøre ut på banen. Kommentarer som "Det går bra for meg å stå nærmere banen" er også tegn på manglende forståelse. (Jeg gir f.... i om vedkommede er lei livet, jobben min er å passe på at folk ombord på flyvemaskinene har størst sjangs for å berge gjennom dagen. Noe som ikke funker så bra om deler av venste vingen lugger borti bommen på en Åkermann under take off........) Den beste jeg har opplevd, er at en gubbe i lastebil trodde en klarering til å krysse banen kunne brukes hele dagen. "Ja, men jeg fikk lov tidligere i dag". Noen som lurer på hvorfor man avholder kurs? (Og for ordens skyld, han hadde vært på kurs........ ) Når det er sagt, var ledelsen av firma forsvarsbygg brukte i fjor veldig klare, folk som føkka opp ble send av prosjektet, da det var klausuler ang sikkerhet i kontrakten.
Skrevet 17. april 2005 19 år Grunnen var at jeg skal på et sikerhets kurs. Spørsmålet mitt er, krever Avinor et sikerhetskurs til anleggsarbeidere som skal jobbe inne på flyplassområdet? For det jeg vet så er det et krav at alle som beveger seg innenfor flyplassens gjerder skal bære adgangskort så fram til at man ikke blir eskortert av lufthavnvakten. Og for å få dette kortet må man vel ha et kurs, og avlegge "eksamen" på slutten av kurset for å få utstedt kortet. Skal også igjennom dette straks for å få adgangskort til Værnes, men vet ikke hva kurset innebærer. Det artige med slike adgangskort er at det står hvilken "funksjon" du har, gleder meg til det står "pilot" ved bildet av meg..
Skrevet 17. april 2005 19 år Wow! Tror jeg må ta PPL ganske så raskt! ID kort med "Pilot" vil jeg også ha! Men spørs om vi får det på ENVD. Lars Christian Hansen! Where are you?
Skrevet 17. april 2005 19 år Er det nå jeg skal si: ædda bædda, det har jeg så ! Tror man kommer over den toppen ganske raskt jeg Edit: jeg har forøvrig opplevd anleggstrafikk to ganger på banen mens jeg skulle ta av. Ene gangen kom en dumper susende idet jeg startet take off roll. Andre gangen kom en bil susende ifra en sidevei på flyplassen, uten å senke farten kom han på radioen med følgende "beskjed": xxx kjører ut på rullebanen nå. Tårnet svarer at "det er et fly som tar av nå", han svarer "det går greit", og forsetter ut på banen
Skrevet 17. april 2005 19 år Wow! Tror jeg må ta PPL ganske så raskt! ID kort med "Pilot" vil jeg også ha! Men spørs om vi får det på ENVD. Lars Christian Hansen! Where are you? er her jeg.. men jeg jobber ikke i Avinor så du får henvende deg en annen plass
Skrevet 17. april 2005 19 år Jobber blandt annet med varelevering til OSL.Våre ansatte MÅ ha sikkerhetskurs for å levere varer til flyplassområdet. Da snakker vi ikke en gang om leveringer på rød sone.Dette gjelder spesiellt vareleveringer til SAS. Har du ikke adgangskort dit,kan du bare glemme å komme inn.For å få adgangskort,må du ha sikkerhetskurs uansett om du skal ut på selve flyplassområdet eller ikke.Det tar både votter og vinter før du får et slikt adgangskort.
Skrevet 17. april 2005 19 år Skal også igjennom dette straks for å få adgangskort til Værnes, men vet ikke hva kurset innebærer. Det artige med slike adgangskort er at det står hvilken "funksjon" du har, gleder meg til det står "pilot" ved bildet av meg.. Som flyger regner jeg med du for utstedt et MM kort fra Avinor, så det er sagt... Ken
Skrevet 17. april 2005 19 år Som flyger regner jeg med du for utstedt et MM kort fra Avinor, så det er sagt... Ken MM kort får du kun om du er ansatt som pilot i et selskap, eller at du er Tekniker/Mekaniker som har behov for å reise ut for å fixe når "Pilotjævlan" fucke opp. Du får kun kort for den lokale flyplassen når du er medlem av en klubb.
Skrevet 17. april 2005 19 år MM kort får du kun om du er ansatt som pilot i et selskap, eller at du er Tekniker/Mekaniker som har behov for å reise ut for å fixe når "Pilotjævlan" fucke opp. Nå er det flere enn Piloter og Mekanikere som får MM kort da.
Skrevet 17. april 2005 19 år Du får kun kort for den lokale flyplassen når du er medlem av en klubb. Jeg vet dette, men det ble ikke gitt noen info om han var med i en klubb eller ansatt i et selskap. Helt korrekt det Thomas sier. Samtlige ledere/adm. i Widerøe har MM kort fordi de er rundt på de fleste stajonene. MM kort gjelder forsåvidt alle som har noe å gjøre på flere enn en flyplass. Id kort for ditt og id kort for datt... Blir egentlig sprø av å gå rundt med de... Blir helt matt jeg... Ken
Skrevet 17. april 2005 19 år Hva er MM kort? Om jeg tar PPL, timer i Tromsø Flyklubb men tilhører Vadsø flyklubb?
Skrevet 17. april 2005 19 år MM kort et et adgangskort som gjelder for flere/alle flyplasser du er på/har behov for i jobb sammenheng. Privat personer får ikke dette tildelt. Hvis du flyr fra Tromsø lufthavn så trenger du adgangskort for Tromsø lufthavn. Om det er krav til adgangskort på Vadsø vet jeg ikke, men er det det så trengs det adgangskort for Vadsø også.
Skrevet 17. april 2005 19 år Bare hyggelig.. Men husk, for å få utstedt adgangskort, må du lever utdømmende politiatest.. Uten den, ingen kort!
Skrevet 17. april 2005 19 år Jepp, I know. Har heldigvis ingen negative momenter på meg hverken hos politiet eller kredittilsynet
Skrevet 17. april 2005 19 år Bare hyggelig.. Men husk, for å få utstedt adgangskort, må du lever utdømmende politiatest.. Uten den, ingen kort! Og Betale 500 kr til Tilsynet for at dem skal stemple den ok....
Skrevet 17. april 2005 19 år Jeg har ikke betalt noe som helst for adgangskortene mine, Kommer vel kanskje av at jobben betaler de!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.