Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg har nå kommet meg trygt ned etter en tur fra Gardermoen til Bergen med en Airbus! Første gangen faktisk jeg har klart å gjennomført en tur med PSS Airbus "with succes" ""

 

Men det er tre ting jeg lurer på

 

- Når jeg klatret ut fra Gardermoen måtte jeg stille inn på V/S manuelt. Hvis jeg kun aktiverte AP1 så sendte den flyet rett i bakken eller bare holdt den på høyden! På PMDG 737 kan du bare aktivere autopiloten, VNAV og LNAV og den flyr ut "automatisk" kan vi kalle det... uten at jeg trengte å stille på noe mer.

 

Men nå måtte jeg stille på V/S manuelt, finnes det noe lignende for Airbus som VNAV og LNAV (noe lignende!) ? Slik at den klatrer automatisk? (tenker da at den finner V/S automatisk)

 

 

Så, når jeg skulle descente til Bergen hadde jeg ingen anelse egentlig når jeg skulle starte Descent. I PMDG sto det alltid T/D, men her stod det ingen ting.... finnes det et annet tegn for det? Klarte ikke å finne noe som viste at "ja, nå er det tid for descent"!

 

Og jeg måtte så klart sette V/S manuelt på descent også... finnes det noe på Airbus som gjør dette automatisk (slik som på 737)

 

 

Takk for svar! ""

 

 

EDIT: Vet at VNAV på 737en styrer både hastighet og klatring... så det jeg til slutt lurte på angående det området er om noe som styrer klatringen automatisk (V/S)

Skrevet

Du må lese manualen, Haavard. Alt (ihvertfall det meste) står der. PSS'en er riktignok ikke det beste addon'et, men det er ikke helt på trynet heller så du må bare godta at det blir litt lesing.

 

I manualen står det blant annet beskrevet at du bruker + og - på num-pad'en for å styre thrustleverene, som ved takeoff ville gitt deg SRS og RWY mode under takeoff (da kan du også sette AP på ved 100ft). Ved 30 fot får du NAV og ved 1500fot blinker det LVR CLB som betyr at du må trekke thrustleverene tilbake til CL detenten, og da får du CLB på FMA'en. Top of climb og Top of descend er selvfølgelig også markert på nav-displayed hvis du har satt opp FMGS'en riktig.

 

Her finnes ingen snarveier! Du er nødt å starte på side 1 i manualen... dette addon'et kan på lik linje med PMDG'en ikke sammenlignes med standardflyene i FS mtp enkelhet.

 

Hilsen Torbjørn

Skrevet

Etter at du har lagt inn en komplett FPLAN med SIDs og taxet deg ut på rullebanen kan du aktivere FLEX mode med +/- på numpad, som Torbjørn forteller (egentlig har vel du langt mer peiling på Airbus enn meg, men..) etter at du så har kommet opp i 1500 fots høyde og trykket - på numpad for å sette CLB power, vil autopiloten gå i OP CLIMB, og dermed styre V/S etter farten som er nødvendig, en VNAV. Den vil også gå i NAV- mode og følge den oppsatte flightplan.

 

Etterhvert som du passerer t/d vil den også aktiveres i OP DES etter at du reseter MCP altitude, som gir en optimal descendrate i forhold til hva du har programmert inn i FMGS.

 

Etter det jeg vet har Rune Barmark laget en ypperlig guide til hvordan du flyr Airbus, den ligger i filbiblioteket her ""

 

Torbjørn, har du prøvd PIC A320? Hva synes du om den?

Skrevet

Takk for svar begge to! Ja, vi får lese manualen til PSS også. Til PMDG 737 leste jeg jo alle manualene, og det gikk flott, så da bør det gå fint til PSS også "" Var bare så ivrig å ta en tur å få testet ut det mest grunnleggende ""

 

Ha en fortsatt fin helg

Skrevet

OP CLB og OP DES er selected modes, og disse får man kun ved at piloten selv trekker i ALT-knob'en (og ved enkelte mode reversions).

 

Når thrustleverene settes i CL, får du bare CLB som er en managed mode. Like før Top of Descend skrur du ned ALT-bug'en og trykker den inn (gjør du ikke det, så descender ikke flyet) slik at du får DES som også er en managed mode. Den vil da følge en ideell profil.

 

OP CLB og OP DES tar ikke hensyn til Altitude Constraints, og tilsvarer LVL CHG på Boeingen.

CLB og DES tar hensyn til dem, og blir tilsvarende VNAV på Boeingen.

 

 

Hilsen Torbjørn

 

EDIT: Har ikke fått prøvd A320PIC...

Skrevet

Fordi jeg har påtatt meg ansvar for å skrive en liten tutorial til PSS' Airbus så betyr det ikke at du får skulke med leksene! Lese manualene ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …