Agnor Bertheussen Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Hei alle sammen! Hva sier VATSIM reglementet om simulering av abnormal procedures? Er det ønskelig å ha slikt med? Slik som window heat inoperative, abnormal EGT temperature og slikt. For min egen trenings skyld valgte jeg å øve på ulike prosedyrer, men over VATSIM. Kan kanskje bidra til å skape en litt mer realistisk og variert atmosfære med litt mere liv og røre hvis dere er med på tankegangen. Window heat inop medfører jo f.eks maks speed 250 kts IAS på B737-NG og man burde søke i lavere luftrom med hensyn til temperatur og glassets bæreevne. Siter
Fredrik Hoel Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Det er fullt tillatt å øve på slikt på vatsim, men dersom ATC ber om at du må droppe det som skjer må du enten få flyet tilbake i "frisk" stand, eller logge av. Har forsåvidt aldri hørt noen ATC har bedt om dette, men hvis de gjør det så må man høre på. Det kan ha noe med trafikk situasjonen og slikt å gjøre. Siter
Christian Sager Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Vel vel;) Sikkert greit å simulere dette. Men å returnere til Gardermoen når du er mye nærmere destinasjon? Tror jeg hadde villet satt flyet ned på nærmeste flyplass og venta på teknikerne. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 15. april 2005 Forfatter Skrevet 15. april 2005 Aha, jeg skjønner! Jeg liker bare å trene på litt forskjellige situasjoner av og til! Litt artig når kontroller spør: Hvorfor vil du ned til 7000 fot?? Det er ennå 80 NM igjen til ILS, din [....] luring! Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 15. april 2005 Forfatter Skrevet 15. april 2005 Feilen oppstod ikke før vi var på tur mot ENGM igjen. Fikk right window heat inop, som medfører maks IAS 250. En decent var nødvendig på grunn av kald temperatur. Kaldere luft og høyere lufthastighet er to skumle faktorer for et vindu uten varmetråder som fungerer. Om det skulle komme en kråke så er det, ganske værst for oss som sitter inni flyet! Spørs kråka da. Nå har jeg aldri sett kråker hverken FL100 eller FL140 men uansett, bedre føre var! Noen som vet ceiling altitude for kråker? Siter
Christian Sager Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Vel, du ba jo om å få returnere til Gardermoen På Grunn Av feil, så den er jo litt feil da. Men du svarte ikke på spørsmålet mitt. Nærmeste flyplass var fortsatt Værnes Siter
T. Paulsen Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Hva er det du rører med a??? Har aldri sagt noe om "din ****" jeg. Jeg spurte hvorfor du ville ned til 7000 fot når det enda var 75 nm igjen før du ville være inærheten av ils`n på engm. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 15. april 2005 Forfatter Skrevet 15. april 2005 Hehe.. neida, du gjorde ikke det, var ikke helt bokstavelig ment. Mulig man kunne se av innlegget at det også hadde en litt mindre alvorlig tone. Fint du følger med! Dere må være forsiktige med å skravle så mye på radioen som ikke har med fly å gjøre. Kan være vanskelig å få med seg relevante meldinger da, for både fly og ATC. Valgte å gå tilbake til ENGM av flere hensyn. Jeg har kanskje flydd flightsim i noen år, så jeg var litt sikker på hvor jeg befant meg. Ikke helt, men litt.. Hadde ruten programmert i FMS og MAP mode aktivert, så det kan kanskje si seg selv. Standard ILS 01R ble også aktivert i FMS i det jeg fikk tillatelse til kursendring tilbake mot ENGM via BBU. Takk for ATC Siter
Christian Sager Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Veeeeeeeeeeel. Det ble faktisk diskutert flyrelaterte ting. Men ja, det ble en liten off topic tone som IKKE hindret annen trafikk! Hvis du fikk det med deg ble det blandt annet diskutert Metar og Active rwy på en annen flyplass. Men strengt tatt Agnor. APP dekker sector opp til FL190(195) så du var egentlig IKKE i hans luftrom, det var faktisk bare meg som var i det aktuelle tidsrommet. Jeg kjenner Tom relativt godt nå, og vi har en uformell tone når det gjelder enkelte ting sent på kveldene. Dette går ALDRIG utover annen trafikk på Vatsim. (hvertfall veldig sjeldent) Og vi lar det aldri ta overhånd. Kommer det andre fly inn i sectoren så tar vi det med ro og venter til trafikken er borte. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 15. april 2005 Forfatter Skrevet 15. april 2005 Vel, du ba jo om å få returnere til Gardermoen På Grunn Av feil, så den er jo litt feil da. Men du svarte ikke på spørsmålet mitt. Nærmeste flyplass var fortsatt Værnes Nei, jeg bad om å få returnere til Gardermoen. Valgte ikke å rapportere om feilen med Window heat før jeg ble konfrontert med forespørsel 7000 fot ca 75 NM før BBU eller noe slikt. Kallte opp ENGM APP, CNO 477 Standing by for descent, og fikk FL200. Husker ikke nøyaktig hvor jeg befant meg men det var i alle fall et godt stykke før vanlig descent path ville begynt for mitt vedkommende, på grunn av window heat inop. Vet at det i prosedyren heter at man skal reduce to 250 KTS IAS men jeg valgte i tillegg å gå ned i høyde. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 15. april 2005 Forfatter Skrevet 15. april 2005 Ok! Det er fint dere tar hensyn til annen trafikk! Hyggelig å fly med dere ikveld! Ha en fin natt! Siter
T. Paulsen Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Aha, jeg skjønner! Jeg liker bare å trene på litt forskjellige situasjoner av og til! Litt artig når kontroller spør: Hvorfor vil du ned til 7000 fot?? Det er ennå 80 NM igjen til ILS, din [....] luring! Må jo si at jeg synes det er litt rart og jeg må jo få lov til å spørre hvorfor i herrensnavn du vil ha 7000 fot mens det er 80NM utenfor ENGM. Du nevnte jo ingenting om problemer som du sier selv før du var rett ovenfor MES. At du fikk FL200 ganske høyt oppe av meg blir en helt annen ting siden jeg kan holde deg i den høyden helt til du når MES før jeg gir deg feks. 5000 fot. Men uansett. Det er greit det. Jeg har sikkert røret litt idag, men nestegang tar jeg bare dette som Fredrik skrev. Det er fullt tillatt å øve på slikt på vatsim, men dersom ATC ber om at du må droppe det som skjer må du enten få flyet tilbake i "frisk" stand, eller logge av. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Om jeg ikke husker feil så anbefaler VATSIM at man kontaker ATC på forhånd og forhører seg om det er greit å gjøre noe abnormal om dette er en simulert feil. Om ATC ber deg om å gå tilbake til normal prosedyrer så SKAL du enten gjøre som ATC ber deg om, eller om det ikke er mulig så skal du logge av Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 16. april 2005 Skrevet 16. april 2005 Fikk dette svaret et tårnet på Notodden sist jeg hadde motorkutt også: "gå tilbake til normale operasjoner ditt fehue" :-) (ingen ønsket vel det sterkere enn meg akuratt der og da ) Logge av var ingen mulighet da, hadde ikke fallskjerm ombord Siter
Arild Oldervoll Skrevet 16. april 2005 Skrevet 16. april 2005 Tarjei: Du skulle spurt ATC på forhånd om det var greit å slå av motoren, vet du Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 16. april 2005 Forfatter Skrevet 16. april 2005 Ja, det skal ikke være enkelt å få feil på flyet. Siter
Espen Furfjord Skrevet 16. april 2005 Skrevet 16. april 2005 Angående abnormal procedures så er det noe som kommer til å bli mer og mer av, siden payware flyene begynner å bli meget godt simulert. Ikke at en masse feil skjer, men at man f.eks har oversett en knapp på overheaden. Angående vatsim så har jeg forståelse for at ATC noen ganger vil sette litt skepsis på slike ting. Det har vært noen "Pærer" som bruker slikt for å komme seg fort å raskt ned ved tilfeller av mye trafikk. Med andre ord skaffet seg pri:1 Så jeg tror man skal være forsiktig med slik. Men ting kan skje. og det er sikkert litt nedtur å bli bedt om å koble av pga "uforskyllte" feiler. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 16. april 2005 Forfatter Skrevet 16. april 2005 Okay! Jeg håper ATC har forståelse hvis en flightsimmer ønsker å simulere abnormal situtions for egen trenings skyld. Kanskje det greieste er å kontakte ATC på text først, for å spørre om det er greit å simulere dette helt ut? Og om man virkelig får et problem i simmen som man selv ikke kunne la være å simulere, så får det bli et annet problem. Til dags dato har det i alle fall vært fullt mulig å disable alle potensielle feil tror jeg. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 17. april 2005 Skrevet 17. april 2005 Konklusjon: Om man ønsker å simulere en failure, dvs. f.eks. slå av en bryter eller noe, så bør man først vurdere trafikkmengden, og helst høre med ATC på forhånd om det er greit Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.