Skrevet 13. april 2005 19 år Aftonbladet Plan med svenskar nödlandade i Turkiet Semesterfirande svenskar på väg hem från Thailand fick nödlanda i Turkiet. Rökutveckling hade uppstått i planets cockpit. -------------------------------------------------------------------------------- Planets cockpit hade fyllts med rök -------------------------------------------------------------------------------- Ingrid Rudesjö och hennes man Lars-Göran var på väg hem efter tre veckor i Phuket, Thailand. Efter att planet lyft efter mellanlandning fick passagerarna beskedet att de var tvungna att nödlanda. – Piloten ville inte säga varför förrän vi kommit ner på marken. Då möttes vi av brandbilar och ambulanser, säger Ingrid. – Vi har hört att de måste byta hela planet och de har lastat av alla våra väskor, fortsätter hon. Eva Olivecrona, informatör hos flygbolaget Britannia säger att röken slutade komma på vägen ner och de gjorde en helt normal landning. ”Tekniker landar vid midnatt” – Vi har skickat tekniker i ett litet plan och de kommer att vara i Turkiet vid midnatt. Efter att han tittat på planet kommer vi bestämma om vi ska sätta in ett nytt, säger hon. Olivecrona säger också att både besättning och resenärer nu är på väg till hotell och att de förmodligen inte kommer att kunna avresa förrän i morgon. – Det är tråkigt att sådant här händer, men säkerheten går alltid först, säger hon. Flight BLX946 skulle ha landat på Kastrup i kväll klockan 18.40.
Skrevet 14. april 2005 19 år Forfatter Det er ikke vare VG som kan "spe på litt på sannheten" Charterplanet började brinna
Skrevet 14. april 2005 19 år Hmmm! Aftonbladet: Eva Olivecrona, informatör hos flygbolaget Britannia säger att röken slutade komma på vägen ner och de gjorde en helt normal landning. Expressen: Trots att den svarta röken skymde sikten lyckades piloterna landa planet i staden Trabzom vid nordturkiska kusten.
Skrevet 14. april 2005 19 år Forfatter Hahah.. ska maila båda två och fråga hur dom kan ha så olika källor. Jag återkommer.
Skrevet 15. mai 2005 19 år Forfatter Nei, men jeg fikk svar fra de, og det er ikke rart de skriver "som de vil" i sine artikler, de kunne ikke engang få mitt navn riktig. Hej Tommy 1. Som du ser har jag pratat med Eva Olivecrona och det är hon som säger att röken slutade att komma när planet gick ner. Hon är informationschef på Britannia och den som är mest uppdaterad på vad som hänt. Om Expressen har pratat med henne vet jag inte. 2. Vi skriver rökutveckling eftersom det är den korrekta uttrycket när man inte vet var röken kommer ifrån. Vi skriver inte brinner, det gör Expressen. 3. Källorna till min artikel är vittnen på planet, samt Britannias presschef. 4. Vänligen vänd dig till Expressen med detta klagomål eftersom det är deras artikel. Tack för dina synpunkter. Vänligen, Therese Holmberg, reporter Aftonbladet. 2005-04-14 kl. 11.20 skrev Timmy Brandt: Kära reporter ! Jag måste bara få fråga. Hur kan man få så olika meningar om vad som hänt med Britannia Flight BLX946. Citat: http://www.expressen.se/index.jsp?a=269064 "" Trots att den svarta röken skymde sikten lyckades piloterna landa planet i staden Trabzom vid nordturkiska kusten. "" Citat: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631039,00.html "" Eva Olivecrona, informatör hos flygbolaget Britannia säger att röken slutade komma på vägen ner och de gjorde en helt normal landning. "" Vad är journalism: http://en.wikipedia.org/wiki/Journalist "" Reporters find the sources for their work; the reports can be either spoken or written; they are generally expected to report in the most objective and unbiased way to serve the public good. "" Märk: find the sources for their work. Vart har ni hittat "källorna till detta arbete"? Ni kan ju onekligen ha talat med samma Eva Olivecrona eftersom historian går SÅ isär. Svart rök som ni beskriver, kan mig veterligen bara orsakas av olja eller liknande, och olja (hydraul olja) som närmast cockpit i detta tillfälle ligger vid landningshjulen torde inte kunna komma INN i cockpit för att orsaka svart rök som skymmer sikten för piloterna. Och jag vet att rubriker säljer men hallå: "" Charterplanet började brinna "" Det var väl inte planet som brann, utan en ledning eller något dyligt. Ett flygplan som brinner, skulle kunna se ut så här: http://www.howtoadvice.com/FlightSafety/PlaneCrash.JPG Alternatvit kan ni ju leta i arkivet efter Concorde i Paris. Mvh Timmy (som i höst ska utbilda sig till pilot och därför är lite extra nyfiken)
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.