Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet
Ble vel ikke forbudt "" .. men for dyrt i drift regner jeg med. Tror også det etterhvert ble problemer med å skaffe deler .

 

En kombinasjon av begge deler. Airbus nektet å lage flere reservedeler, og både lagrene var små og den ene concordene som tidligere var tatt ut av drift begynte å bli rimelig ribbet.

Samtidig ble prisen på å drive disse skyhøye, og de ble ikke akkurat noe bedre av modifikasjonene flyet måtte gjennom som følge av ulykken ved CDG.

Det var en kombinasjon av det over, kunne godt lagt ut mer om det, men føler at ikke mer trengs. Egentlig er Espen sitt svar mer enn godt nok, jeg er bare alt for "flink" til å legge ut i alt for lange baner ""

Skrevet

Enig med det som allerede er sagt. Det kan jo også virke som om Concorde var et slags prestisjeprodukt som BA og Air France opprettholdt til tross for lav lønnsomhet pga glamour-faktoren som det tilførte selskapene. Men etter ulykken i Paris mistet Concorde glansen i manges øyne, og da begynte etterhvert Concorden å koste mer enn den smakte. Uansett er det jo litt trist at luftfarten faktisk tok et skritt tilbake den dagen siste flygning ble foretatt. Snart er det jo ikke lenger stil igjen i luften, bare trange lavpris-seter og sure passasjerer.

Skrevet
Enig med det som allerede er sagt. Det kan jo også virke som om Concorde var et slags prestisjeprodukt som BA og Air France opprettholdt til tross for lav lønnsomhet pga glamour-faktoren som det tilførte selskapene. Men etter ulykken i Paris mistet Concorde glansen i manges øyne, og da begynte etterhvert Concorden å koste mer enn den smakte. Uansett er det jo litt trist at luftfarten faktisk tok et skritt tilbake den dagen siste flygning ble foretatt. Snart er det jo ikke lenger stil igjen i luften, bare trange lavpris-seter og sure passasjerer.

 

Driften av Concorde gikk faktisk ikke i minus, grunnet de høye billettprisene, inntil 9/11 vel og merke. Markedet Concorde hadde før dette ble da ganske så fort borte. Og AF og BA hadde mer enn nok gjeld de satt med, og derfor ble det de ikke tjente penger på fort plukket vekk.

 

Det er sagt at de siste fem Concorde som ble bygget solgt for en franc og ett pund stk til AF og BA:D

 

Mye interessant lesing om Concorde kan dere forresten lese her: http://www.concordesst.com/

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …