Gjest Skrevet 2. oktober 2000 Skrevet 2. oktober 2000 Var på feltøvelse på Langøra rett ved Værnes i dag. Mens vi var i skauen prøvde befalet å si noe, men et SAS-fly overdøvde ham til de grader. Det ble derfor diskusjon om hvorfor SAS' fly laget mer støy enn Braathens. En påstand som stod veldig sterk var at SAS-flyenes MD80'er har motorene plassert bakerst, og derfor laget mer støy. Jeg personlig er meget skeptisk til den forklaringen av flere årsaker. Jeg foreslo at SAS' modeller generelt sett er eldre og har mere bråkete motorer enn Braatens noe nyere 737 modeller. Noe jeg absolutt ser på som den viktigste grunnen. Tenker vi kan få en avklaring på det her i forumet hvis jeg ikke tar helt feil! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Siter
Martin Kaareng Skrevet 2. oktober 2000 Skrevet 2. oktober 2000 De tidligere MD-80 modellene har såkalte low-bypass motorer. På moderne fly som f. eks 737-300 og oppover er det installert high-bypass motorer. Dette betyr i prinsipp at en hel haug med luft 'bypasser', eller flyr rundt kjernen i jetmotoren. Når luften kommer ut bak motoren, kommer den ut 'rundt' luften som kommer ut av jetmotor kjernen. Dette 'hysjer' den varme, raske og bråkete luften som kommer ut av kjernen. MD-80 motorene er av den gamle low-bypass JT8D typen. På de nyere 737 (300 og oppover) er det General Electric CFM56 eller andre high-bypass motorer som er installert. Martin Martin Siter
Erik H. Bakke Skrevet 3. oktober 2000 Skrevet 3. oktober 2000 MD-90 maskinene, som SAS har noen få av, har også moderne motorer. Disse er utstyrt med IAE V2500 motorer, i motsetning til P&W JT8D-200 motorene som er brukt på MD80. DC9 benytter en eldre utgave av JT8D motorene, og støyer mer enn MD80. En annen viktig årsak til at en high-bypass motor bråker mindre, i tillegg til de som ble nevnt, er at hastigheten på luftstrømmen bak motoren er mindre. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.