Skrevet 17. mai 2005 19 år Forfatter Tar en liten oppfriskning her jeg. Kjekt for newbies å få med seg litt trening.
Skrevet 20. mai 2005 19 år Kan jo legge til litt jeg da. får de helt nye. A Alfa B Bravo C Charlie ("Tsjarli") D Delta E Echo ("Ekkåo" F Foxtrot G Golf H Hotel I India J Juliet ("Djuliet") K Kilo L Lima M Mike ("Maik") N November O Oscar P Papa Q Quebeck ("Kuibekk") R Romeo S Sierra T Tango U Uniform ("Juniform") V Victor W Whiskey X X-ray Y Yankee ("Jænki") Z Zulu Æ Ægir Ø Ørnulf Å Ågot
Skrevet 27. mai 2005 19 år Forfatter Tydeligvis trenger denne å komme opp til toppen igjen merker jeg etter dagens økt som ATC.
Skrevet 28. mai 2005 19 år Tydeligvis trenger denne å komme opp til toppen igjen merker jeg etter dagens økt som ATC. Gjorde vel ikke "bårt mej" så gæli da jeg kom inn da vel?? SAS-164 stadig newbie
Skrevet 28. mai 2005 19 år Forfatter Gjorde vel ikke "bårt mej" så gæli da jeg kom inn da vel?? Ikke deg det er snakk om Frode
Skrevet 29. mai 2005 19 år Har lenge tenkt tanken på å fly online. Nå MÅ jeg bare prøve. Takk, Tom Arne og dere andre ATC'er for flotte innlegg. Var så ivrig etter å få lest denne tutorial'en at det er mulig jeg har oversett det, men jeg kan ikke huske at det er nevnt noe om at QNH skal stilles til STD (29.92) ved passering transition altitude for flightlevel flying (18000ft)? Dette gjelder vel fortsatt, eller?
Skrevet 29. mai 2005 19 år Har lenge tenkt tanken på å fly online. Nå MÅ jeg bare prøve. Takk, Tom Arne og dere andre ATC'er for flotte innlegg. Var så ivrig etter å få lest denne tutorial'en at det er mulig jeg har oversett det, men jeg kan ikke huske at det er nevnt noe om at QNH skal stilles til STD (29.92) ved passering transition altitude for flightlevel flying (18000ft)? Dette gjelder vel fortsatt, eller? Med fare for å bli tatt på detaljer: du skal skifte til/fra standard qnh (som er 1013 mb her i Europa) ved transtition altitude/level. Hva altitude/level er veksler fra land til land og flyplass til flyplass. Det står på kartene for flyplassen,ofte på ATISen til ATC og blir oppgitt når du får beskjed om å gå til en høyde som er "på den andre siden" av TA/TL. (Rett meg hvis dette er feil!) LN-FSO/SAS164 still newbie
Skrevet 29. mai 2005 19 år hPa tatt over for mb (hectopascal/millibar) men de har samme verdi da... QNH1013 er 1013hPa. Bare måtte
Skrevet 29. mai 2005 19 år hPa tatt over for mb (hectopascal/millibar) men de har samme verdi da... QNH1013 er 1013hPa. Bare måtte Var det ikke mer som var feil?? Kanskje jeg har begynt å lært litt da... SAS164 (still a little bit newbie)
Skrevet 29. mai 2005 19 år TA og TL er ikke det samme. TA står oppgitt i kartene, mens TL beregnes ut i fra TA og QNH, og blir oppgitt i ATIS.
Skrevet 30. mai 2005 19 år TA er 7000FT ved ENGM. Ingen fly kan eks. overstige 7000FT uten klarering. TL varierer. Som vanlig får man meldinger som dette: Departue, Scanor **** passing 2000 for 7000. CNO****, radar contact, climb FL190. (Evt: Clrd dct ******)
Skrevet 30. mai 2005 19 år Riktig som Joachim sier. TA varierer fra plass til plass TL Varierer og blir fastsatt av QNH og TA. Ved bruk av SID fra Gardermoen så blir man automatisk klarert til 7000fot, hvis du ikke får høyere høyde av ATC så kall opp vedkommende og spør om høyere høyde ellers må du "flate ut" i 7000ft. Les mer og se tabellen her http://www.vaccsca.org/site/showpage.php?page=61
Skrevet 2. februar 2006 18 år hPa tatt over for mb (hectopascal/millibar) men de har samme verdi da... QNH1013 er 1013hPa. Bare måtte Hehe minner meg om den gamle sambandsvitsen: ATC: Pan Am 1, descend to 3,000 ft on QNH 1019. Pan AM 1: Could you give that to me in inches? ATC: Pan Am 1, descend to 36,000 inches on QNH 1019 [color:"black"] [/color]
Skrevet 7. august 2006 18 år hmm.. har tenkt å begynne på Vatsim. Men engelsken er litt rusten.. Edit: sliter spessielt med å finne taxe banene Prøvde meg på fs.no serveren med tekst ATC.. rota meg bort blandt alle taxe banene. edit2: denne tråden burde bli "sticky"
Skrevet 7. august 2006 18 år Vi kan som regel snakke Norsk om du trenger hjelp men fraselogien bør være på Engelsk. Om du tar kontakt med ATC når det ikke er travelt, vil du som regel få god hjelp. Men prøv å ungå å lære å fly online når det er mye trafikk.. Da blir det vanskeligere å hjelpe deg.
Skrevet 7. august 2006 18 år hehe. ok tenkte jeg skulle begynne med småfly på en lite trafikkert flyplass.
Skrevet 7. august 2006 18 år Tidlig ettermiddag/kveld. De fleste begynner i 19-20-tiden. Men ikke vær nervøs for å gå på en flyplass det er ATC. Vi er som oftest veldig behjelpelige, og kan hjelpe deg om det går trått. Skriv "newbie" i remarksfeltet - så ordner alt seg
Skrevet 7. august 2006 18 år kaller du opp på norsk er atc i Norge pliktet til å svare på norsk. Flyr du på en småflyplass, VFR med annen trafikk og ATC er det gjerne vanskeligere for mange når man ikke har peiling.
Skrevet 7. august 2006 18 år Både spennende og utfordrende. Du flyr blant annet sammen med mange andre medpiloter, og snakker med ATC for å innhente klareringer og lignende. Anbefales på det varmeste .
Skrevet 7. august 2006 18 år Snakke sier du. Må jeg ha et program? Jeg var inne å tittet øitt på vatsim! Må jeg laste ned et program for å fly?
Skrevet 7. august 2006 18 år Du må ikke snakke. Du kan bruke tekstbasert kommunikasjon. Men stemmekommunikasjon gir definitivt den mest realistiske opplevelsen i forhold til virkelig flyging . Alt du trenger er en mikrofon. Selve overføringen tar Squawkbox (kan se ut til at siden har problemer for øyeblikket) seg av, programmet som du bruker til å koble din FS opp mot VATSIM.
Skrevet 7. august 2006 18 år JA, du må laste ned og installere Squackbox 3 så skulle være klar til å fly online Det finnes tuturials for hvordan man flyr online både hos Vatsim og hos Scandinavian VACC
Skrevet 7. august 2006 18 år VATSIS om Scandinavian VACC er nesten det samme..fordi begge deler er på VATSIM
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.