Tor Arne Hansen Skrevet 13. mars 2005 Skrevet 13. mars 2005 Det har i det siste ikke vært mulig å fly på fs.no sin server hvis man liker å fly i området rundt oslo.Grunnen til dette er at man ikke kan bevege seg i nærheten av ENGM uten å bli bombardert med spørsmål fra noen som kaller seg ATC.Hva driver du med?destination?whats your intensions?KOM DEG VEKK FRA RULLEBANEN!!!!! o.s.v. Jeg vil be dere huske på at mange er på fs.no sin server rett og slett for å fly med kjente og ha det gøy,det innebærer også å kunne lande på hvilken flyplass man vil uten å måtte besvare en masse slike dumme spørsmål. La meg minne alle på at vi har noe som heter vatsim som er innrettet nettopp slik at man har ATC og bruker voice. Det er ikke det at jeg vil ødelegge for dere som liker å ha ATC men dere må være så vennlig å huske på at fs.no serveren er åpen for alle,også de som ikke ønsker å sette seg inn i allt som har med ATC å gjøre,tro det eller ei så finnes det faktisk folk som ikke bryr seg filla om slikt og bare ønsker å møtes for å fly sammen. Jeg anbefaler dere som liker å ha live ATC å melde dere inn i vatsim nettverket eller alternativt globalsim,der får dere den typen tjenester ettersom det er lagt opp til å være så realistisk som mulig.Ta en titt på:http://www.vatsim.net/ eller:http://www.globalsim.org/ For min del må dere gjerne drive med så mye ATC dere vil på fs.no serveren,men ikke forvent at andre som ikke har interesse av det skal etterkomme deres krav om å følge ATC sine henvisninger.Er rullebanen klar på ENGM lander jeg,uavhengihg av hva ATC måtte mene om det.Og jeg vil ha meg frabedt alle kommentarene. Med hilsen T.A Siter
Åge Storli Berg Skrevet 13. mars 2005 Skrevet 13. mars 2005 Enig... Skulle lande, men gidda nesten ikke, pga. alle de IDIOTISKE dumme spørsmålene... Åge, with you osv... Hallelujah! Start med vatsim... Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 13. mars 2005 Skrevet 13. mars 2005 Og det var grunnen til at jeg konverterte til VATSIM. Mangel på ATC. Og en haug med useriøse tullinger som krasjer i folk. Bruker MP når jeg vil leke. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 13. mars 2005 Skrevet 13. mars 2005 Helt enig med deg, Tor Arne. ATC må bare pent finne seg i at enkelte ikke er interessert i "proffspråket". Men med meg har det gått bra hittil, jeg pleier å si klart i fra til ATC at her snakker vi sammen på MIN måte. Det blir som regel godtatt. Og kan vi snakke sammen på min måte, lar jeg gjerne ATC geleide meg inn, så fremt det ikke er masete, men kun for å lage "trygg trafikk". Siter
Bjørn Erik Stensby Skrevet 13. mars 2005 Skrevet 13. mars 2005 Og det var grunnen til at jeg konverterte til VATSIM. Mangel på ATC.Og en haug med useriøse tullinger som krasjer i folk. Bruker MP når jeg vil leke. Det er greit at dere er for å leke, men da skal dere ikke være til sjenanse for andre. Og en ting til. Når skal de som kobler seg opp på MP lære seg å starte ved gate, og ikke på rullebanen. Har blitt avbrutt under landing mer en en gang, fordi det plutselig dukker opp et fly på banen der jeg skal lande. Det er også de som står på rullebanen i lang tid uten å bevege seg. Dag har heldigvis greid å luke ut en del uroelementer fra MP. Cessnar, og jagerfly som flyr i hytt og pine i alle retninger på Gardermoen har vært et problem. Det er ikke helt borte ennå desverre. Når det gjelder ATC så er dere frempå med Vatsim med en gang. Det har kanskje ikke gått opp for dere at ikke alle vil ha det så seriøst, men allikevel bruke en server hvor man kan fly litt seriøst. Skjønner ikke at dette er noe problem for dere. Skulle likt å se hvordan det gikk hvis dere begynte å oppføre dere sånn på Vatsim. Er det så ille så får dere holde dere vekk fra serveren til Dag. Det er min mening. Siter
Tor Arne Hansen Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Skrevet 13. mars 2005 Mitt innlegg dreier seg ikke om de som ødelegger for andre ved å oppføre seg som tullinger inne på serveren,det er noe jeg finner utrolig irriterende og jeg ønsker i likhet med alle andre disse dit peppern gror.Det jeg ville få frem er at kanskje de som er ATC bør tenke over at det kanskje ikke er alle som ønsker å ha ATC tjenester men alikevel ønsker å lande og ta av på ENGM.Det er dette som i det siste har utartet seg litt og nesten uansett når man er på serveren(man behøver ikke være på ENGM engang) blir spurt om intensions og hva man driver med også videre.Helt greit med ATC for all del,jeg har også hatt glede av ATC på fs.no. Men det må være mulig å også fly uten.og uten å bli hengt ut på chatten med HVA DRIVER DU MED?? og PELL DEG VEKK!! det burde vel være godt nok at man melder fra ved landing og take off hvis man ikke ønsker ATC. MVH Siter
T. Paulsen Skrevet 13. mars 2005 Skrevet 13. mars 2005 Dette er tatt opp mange ganger før, og atc på multiplayer serveren kan gjerne forekomme, men hvis ikke en pilot ønsker atc så må atc forstå det. Hadde jeg flydd på multiplayer-serveren og fått beskjed om å pelle meg til h****** vekk av en atc så skulle jeg virkelig forklart han hvor "Allah kjøpte øl". Siter
Dag Johansen Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Hva skal vi så gjøre for å få slutt på dette? Jeg kan jo kanskje nekte brukere med navn som ineholder ENGM eller gardermoen å få logget seg på? Siter
Marius Sparby Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Å blokkere ut navn blir kanskje en smule grovt, men det er ett virkemiddel. Et annet er simpel opplysning om at ikke alle er interessert i å fly med ATC på multiplayer-serveren. Om noen ønsker å sitte som ATC på flightsim.no-serveren, så må de også godta at ikke alle er interessert i å høre på dem. Hvis de ikke klarer å akseptere dette, så får de heller gå andre steder. I de tilfeller hvor de som sitter som ATC ikke klarer å akseptere dette, og driver med det jeg på godt gamerspråk kalles Griefing, så bør de rett og slett bannes på lik linje med de som ikke klarer å oppføre seg i lufta. Nå flyr jeg som kjent ikke FS04 lenger, da Lock On tar mesteparten av tida mi. Men jeg kan godt forstå irritasjonen folk har ang. dette temaet, da det var en godt kjent ting ifra min tid på serveren. Siter
T. Paulsen Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Poenget er at det er Dag som bestemmer hva som skal foregå på Multiplayer-serveren. Blir det atc-stopp på den serveren, så blir det sånn. Virker som om noen folk regelrett driter i reglene som Dag setter opp, og det er trist. Hver glad for at vi i det heletatt har en multiplayer-server dere. Han kan bare stenge hele greia hvis han vil. Skjer det må de som sitter atc komme over på Vatsim eller ivao for å sitte og da er dere under vår makt. Hvis dere da ber en pilot om å komme seg til h******* vekk ifra rullebanen er deres tid som atc ferdig ganske fort. Mitt råd. Følg reglene til Dag så blir alle fornøyde. Mulitplayer-serveren er et sted der alle kan fly og så og si gjøre hva de vil innen rimelighetens grenser. Siter
Ivar Rasmussen Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Vil bare påpeke at der siden Desember har vert så mye rotete "Crash"-traffik på gardermoen, som har vert skjyld i så mange timers flyging med et PANG blev stoppet når en "fersking" syns det kunne være morsomt at ødelegge for andre.Her har ATCéne vert flinke til at separere traffikken så disse tingene ikke ble dagligdag.Husk på at mange av oss flyr i virtuelle selskaper, hvor vi logger fly-tid, og ikke ønsker at noen kommer i siden på oss. Mvh Ivar Rasmussen Siter
Daniel Eliassen Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Vil bare påpeke at der siden Desember har vert så mye rotete "Crash"-traffik på gardermoen, som har vert skjyld i så mange timers flyging med et PANG blev stoppet når en "fersking" syns det kunne være morsomt at ødelegge for andre.Her har ATCéne vert flinke til at separere traffikken så disse tingene ikke ble dagligdag.Husk på at mange av oss flyr i virtuelle selskaper, hvor vi logger fly-tid, og ikke ønsker at noen kommer i siden på oss.Mvh Ivar Rasmussen Enten skrur du av allow collisions with other aircrafts, eller konverterer til vatsim. Andre muligheter har man ikke. Det vil aldri være mulig å stenge serveren totalt for useriøse folk, uten å lage en lovbok med paragrafer og det hele, og et beinhardt sikkerhetssystem (ala vatsim!). Det å klage på forumet her hjelper desverre ikke fordi de som crasher med andre for skøy, er ikke interresert i fly og flyging, dvs at de ikke bruker dette forumet. Siter
Bjørn Erik Stensby Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Skjer det må de som sitter atc komme over på Vatsim eller ivao for å sitte og da er dere under vår makt. Hvis dere da ber en pilot om å komme seg til h******* vekk ifra rullebanen er deres tid som atc ferdig ganske fort. Er det makt det dreier som her? Jeg visste ikke at det er pilotene som har makt over ATC. Det var helt nytt for meg du. Jeg tror nok at det er pilotene på Vatsim som må rette seg etter ATC. Tåler du ikke å bli tilsnakket av en som vil sitte ATC? Hvis det er så at en har fått klarering til å ta av, så skal vel ikke andre stå å sperre rullebanen. Det kommer stadig til nye folk her som gjerne vil lære litt, men det har du vel ikke forståelse for kanskje? Du skriver at man kan gjøre hva man vil innfor rimelighetens grenser. Innbefatter dette flyvning frem og tilbake over flyplassene i lav høyde? Det er vel ikke slik det foregår i virkeligheten. Siter
Dag Johansen Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Det å klage på forumet her hjelper desverre ikke fordi de som crasher med andre for skøy, er ikke interresert i fly og flyging, dvs at de ikke bruker dette forumet. Nei, men å sende meg en mail og fortelle om navn og klokkeslett kan hjelpe. Siter
T. Paulsen Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Er det makt det dreier som her? Jeg visste ikke at det er pilotene som har makt over ATC. Det var helt nytt for meg du. Jeg tror nok at det er pilotene på Vatsim som må rette seg etter ATC. Tåler du ikke å bli tilsnakket av en som vil sitte ATC? Hvis det er så at en har fått klarering til å ta av, så skal vel ikke andre stå å sperre rullebanen. Det kommer stadig til nye folk her som gjerne vil lære litt, men det har du vel ikke forståelse for kanskje? Du skriver at man kan gjøre hva man vil innfor rimelighetens grenser. Innbefatter dette flyvning frem og tilbake over flyplassene i lav høyde? Det er vel ikke slik det foregår i virkeligheten. Tåler ikke jeg å få tilsnakk? Jeg får ikke tilsnakk av atc annet enn det jeg skal ha av klareringer osv. osv. Rimelighetens grenser. Det vil si å ikke drive å leke Osama bin laden og kræsje rundt i flyene og bygninger der. Og til din info er jeg faktisk aktiv atc på Vatsim! Kommer nye folk til som vil lære litt.. Ja send dem på Ivao eller Vatsim da. Vi har treningskvelder der, så det er bare å komme. Siter
Ivar Rasmussen Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Syns da heller ikke at ATCéne har for mye makt. Jeg er i hvert tilfelle glad for den hjelpen som dem giver, uanset om det er på Multiplayer eller IVAO, å det selv om jeg stadig betragter meg som "Newbie" i Pilot kontra ATC-verdenen i det virtuelle spektrum. Mvh Ivar R Siter
T. Paulsen Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Tror folk ikke helt skjønte hva jeg mener med makt. Det jeg mente var at hvis noen som sitter "atc" på multiplayer plutselig ikke får lov til å gjøre det lenger. Da er det blandt annet Ivao eller Vatsim som er stedet hvis dere vil fortsette. Melder du deg opp som student for atc der og består teoretisk og praktisk prøve vil dere bli atc, men bruker dere ord som "Pell deg til H******* vekk ifra banen" osv. sov på Vatsim vil deres tid som atc der bli VELDIG kort. Siter
Ivar Rasmussen Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Enig med deg her Tom. Godnat fra meg nå. Ha det venner Mvh Ivar Rasmussen Siter
Christian Sager Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Tom, det du sier her er helt korrekt! Dette har vert opp utrolig mange ganger i det siste, og jeg skal si det er morsom lesing! Jeg fatter ikke hvorfor de som sitter og leker ATC på multiplayer serveren blir sur på piloter når de ikke lystrer, Dette blir for dumt. Multiplayer er et fristed for de som ikke ønsker å gjøre max ut av denne hobbyen. Det er ikke sikkert at alle sammen har kart til alle de norske flyplassene, eller kan å fly en SID/STAR. Jeg synes det er helt flott at folk flyver på multiplayer, men hvis de som flyr vil ha ATC så har jeg inntrykk av at de registrerer seg på enten Vatsim eller Ivao. Dette er vel fordi etter utallige diskusjoner bla. her på forumet må folk reagere! Organisert online flyving må vel være utrolig morsomt for piloter, og jeg kaller overhodet IKKE multiplayer for organisert. Vatsim/Ivao derimot kaller jeg organisert. Meld deg inn i et Virituelt flyselskap og fly ruter for dem, med samme fly og kanskje til og med samme flight plan som blir brukt i real life. For de som sitter ATC er det også mer seriøst på Vatsim/Ivao. Her må du hele tiden kommunisere med andre for at trafikken skal flyte. Man gjennomgår trening etter bestått teoretisk test for å få lov til å sitte som Approach/Tower. Man må igjennom enda en test og trening for å få lov til å sitte som Control. (feks. OSlo Control) Den store forskjellen her er at man på en slags måte kan kvalitets sikre de som er ATC. Man slipper ikke hvem som heldst ut som det, Neida man må bestå tester osv.. Mens på multiplayer.. Nei her er det fritt fram. Jeg håper dere tar til fornuft og gir blanke i å sitte ATC på en multiplayer server hvor folk ikke vil ha dere! Registrer dere heller på Vatsim eller Ivao og se om dere kan gjøre noe nyttig der. Ja hvem vet, kanskje dere til og med lærer noe!?!?!?!?!?! Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Flydd på MP i over et år, og i mange mnd har jeg villet gå over til VATSIM. Men jeg syntes det virket som mye styr, med å logge på osv. For en mnds tid siden gjorde jeg det, angrer...IKKE! For de som vil fly litt mer seriøst enn, "joho! Hvor er skyteknappen?", kom til VATSIM/IVAO. For de som vil fly, slappe av, og ikke bry seg om en masse prosedyrer, fortsett med MP. Til dere "skyte, krasje" folk, fly offline med militær og sivil AI trafikk. Case closed. Siter
Simen Stene Bjørke Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Får og si det sånn så kan jeg ikke en dritt om ATC! Er det noen som har en NORSK manual som jeg greier og lære med dette????? Siter
Ivar Rasmussen Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Hei Simen Hvis du søker på IVAO´s eller på VATSIM´s sider finder du manualer hvor du finder oversettelserne og al den informationen du søker. Held og lykke Mvh Ivar Rasmussen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.