Alexander Skrevet 23. september 2000 Skrevet 23. september 2000 Heisann! Ville bare meddele en morsom historie fra tidlig i morges. Satt og lyttet til Oslo control da denne meldingen dukket opp...: "Ladies and Gentlemen, your captain... welcome on board with Air Malta Flight xxx(husker ikke), sorry for our late departure...-PAUSE- eh.... oops...." viktig å huske: TENK-TRYKK(på rett knapp...)-TAL lo godt til den meldingen! Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 23. september 2000 Skrevet 23. september 2000 Hehe, har hørt slike meldinger flere ganger, som oftest hører man bare noen få ord før dem oppdager det, men engang hørte jeg en flyger som tok pax briefing først på norsk så på engelsk uten å merke det, når han endelig var ferdig og slapp knappen kom en flyger ifra samme selskapet på radioen med følgende "hilsen": "den er god, den vil passasjerene dine like å høre også" [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Patrick Møller Johansen Skrevet 28. september 2000 Skrevet 28. september 2000 Hva er frekvensen for OSLO CONROLL i virkeligheten? ------------------ Hilsen Patrick Møller Johansen LN-PMJ Siter
Mathias Ganss Skrevet 28. september 2000 Skrevet 28. september 2000 Hei! Oslo Control er vel delt inn i sektorer. På mitt Enroute kart står det 125.05 (Sector South) 120.375 (Sector West) og 118.825 (Sector North) Correct me if I'm wrong! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vennlig hilsen Mathias. ------------------ Often stationed at ENGM_TWR Siter
Roar Eli Sandøy Skrevet 28. september 2000 Skrevet 28. september 2000 Frekvenslisten som ligger på VACC Norway viser: 125.050 for sektor east 120.375 for sektor west 118.825 for sektor nord 134.350 for sektor skagerakk 118.875 for sektor sør Ellers så er det litt andre frekvenser der og.. ikek alle, tilpasset bruk for sb/pc. men noen er det da der ------------------ Roar Sandøy http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies" Siter
Patrick Møller Johansen Skrevet 29. september 2000 Skrevet 29. september 2000 Hvis jeg bor på Nordstrand i Oslo, får jeg da inn Gardermoen APR og TWR? ------------------ Hilsen Patrick Møller Johansen LN-PMJ Siter
Sander Johansen Skrevet 30. september 2000 Skrevet 30. september 2000 Du vil garantert høre flyene...om du hører oss kommer veldig ann på hvilke sendere vi bruker, Tryvann bør du i allefall høre :-) Sander Johansen Siter
Gunnar Flak Skrevet 30. september 2000 Skrevet 30. september 2000 Sander, kan du bekrefte at selvom man holder seg til en frekvens, så hender det at 'transmitter in use' ikke er stasjonær, men 'flyttes fra mast til mast' alt etter hvor vedkommende fly forventes å være? Jeg mener å ha oppfattet at det har vært slik så langt tilbake som dengang da 124,95 var hovedfrekvensen for Oslo. Gunnar Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 30. september 2000 Skrevet 30. september 2000 Det stemmer at dem bruker senderen som er mest gunstig for posisjonen til flyet. Men en annen ting jeg gjerne vil at du skal bekrefte Sander er noe som vi har "krangla" om på #fsnorway: Av og til på kvelden når det er lite trafikk så overtar en flygeleder tilnærmet hele oslo center, da kjøres alle frekvenser sammen (dvs det sendes på "alle sendere, på alle frekvenser samtidig"). Dette selvfølgelig fordi flygelderen ikke har tid til og skifte frekvens i hytt og pine etter hvilket fly han snakker med (en flygeleder har altså 120.375, 125.050 osv), selvfølgelig går bare en sender på en frekvens (to sendere på samme frekvens går selvfølgelig ikke bra), når flyet så flytter på seg så ber flygelederen flygeren kontakte ham på f.eks. 120.375, da antagelig fordi flyet har kommet så langt vekk ifra den senderen hvor frekvensen han er på at signalet begynner å bli dårlig. Dette medfører jo at du f.eks. kan høre flygelderen si noe på 120.375, mens svaret ifra flygeren kommer på f.eks. 125.050. Jeg er temmelig sikker på det er sånn (jeg har hørt det, hørte også flygelederen forklare det til en braathens flyger en sen kveld), men det er selvfølgelig noen "stabukker" på #fsnorway som mener at det er bare tull, hva er riktig [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ? Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Sander Johansen Skrevet 1. oktober 2000 Skrevet 1. oktober 2000 Vi har mange sendere/mottakere på Oslo ATCC, og de er plassert for å gi best dekning for den sektoren de skal betjene..... Vi bruker sendere etter behov, og må ofte skifte for å nå fly i forskjellige regioner. Ved sammenslåtte sektorer, sen kveld/natt, så kjøres det på alle frekvenser fra 1 arbeidsposisjon på ACC (ex. GM approach). Det er som dere antar enkelte ganger behov for å skifte fly til andre frekvenser, eks. transit flighter, Nord 118.82 senderene når ikke så godt utenfor SVA. En ting som kan forvirre, er en funksjon som enkelte ganger brukes (opp til den enkelte fl.l å bruke) som kalles "retransmit". Hvis et fly kaller opp på 118.82, så vil det han sier der i samme øyeblikk bli sendt ut på alle sendere som er valgt....dvs, han som ligger på 120.37 utenfor SVA vil også høre ham....og Tarjei og... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]. Denne funksjonen er ikke alltid i bruk, noen synes kvaliteten er for dårlig, men jeg vet at noen bruker den. OBS: Våre sendinger blir IKKE retransmitted, derfor fortsatt behov for freq. skifter.. Sander Johansen ATCO Oslo ATCC Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.