Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei der, jeg lurer på, er et fly kalt Super King Air et nytt fly?

Jeg var en tur på Skagen/Stokkmarknes flyplass, og der sto det et fly ikke jeg kunne huske å ha sett! Det sto framme på flyet Super king Air!!

Så jeg bare lurer!

Mvh Christer

Skrevet

Raytheon Super King Air er ikke noe nytt fly. Utgangspunktet er Beech King Air 90 - som var i produksjon fra 1964. I 1969 kom King Air 100 - stukket i lengden med ca 1,20 meter. Forskjellige motorer har vært brukt opp gjennom stadige forbedringer av denne meget populære flytypen - Både P&W og Garrett.

Den første Super King Air 200 fløy i 1974. Den hadde samme basis kabin som 100, men en høy T-hale er den store forskjellen. Vingen ble også forlenget - vingespennet økte med bortimot 3 meter(!) i forhold til 100-modellen. Mesteparten av økningen var mellom vingrot og motor. Dette ga merkbar reduksjon av støy, spesielt i cockpit. Den gikk fortere, høyere og hadde lengre rekkevidde enn sine forgjengere, og ble en øyeblikkelig suksess.

350 - som vi finner i FS2000 - er foreløpig siste modell, stukket ytterligere ca 1 meter i forhold til 200/300. Den har max altitude 35000 ft, og top cruise speed er 315 kts (GS).

Du så sannsynligvis en av Lufttransports Super King Air's 200 på Skagen. Disse flyr ambulansetransport i Nord-Norge.

Hilsen Roald

Skrevet

Syns å ha hørt et rykte om Beech King 100,at den var for noen et aerodynamisk "mareritt".Kan jo ha noe med at den ikke hadde T-hale.Men det er jo bare et rykte.....

Ole Martin

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...