Christer Havnø Skrevet 19. september 2000 Skrevet 19. september 2000 Hei der, jeg lurer på, er et fly kalt Super King Air et nytt fly? Jeg var en tur på Skagen/Stokkmarknes flyplass, og der sto det et fly ikke jeg kunne huske å ha sett! Det sto framme på flyet Super king Air!! Så jeg bare lurer! Mvh Christer Siter
Roald Hansen Skrevet 19. september 2000 Skrevet 19. september 2000 Raytheon Super King Air er ikke noe nytt fly. Utgangspunktet er Beech King Air 90 - som var i produksjon fra 1964. I 1969 kom King Air 100 - stukket i lengden med ca 1,20 meter. Forskjellige motorer har vært brukt opp gjennom stadige forbedringer av denne meget populære flytypen - Både P&W og Garrett. Den første Super King Air 200 fløy i 1974. Den hadde samme basis kabin som 100, men en høy T-hale er den store forskjellen. Vingen ble også forlenget - vingespennet økte med bortimot 3 meter(!) i forhold til 100-modellen. Mesteparten av økningen var mellom vingrot og motor. Dette ga merkbar reduksjon av støy, spesielt i cockpit. Den gikk fortere, høyere og hadde lengre rekkevidde enn sine forgjengere, og ble en øyeblikkelig suksess. 350 - som vi finner i FS2000 - er foreløpig siste modell, stukket ytterligere ca 1 meter i forhold til 200/300. Den har max altitude 35000 ft, og top cruise speed er 315 kts (GS). Du så sannsynligvis en av Lufttransports Super King Air's 200 på Skagen. Disse flyr ambulansetransport i Nord-Norge. Hilsen Roald Siter
Gjest Skrevet 21. september 2000 Skrevet 21. september 2000 Syns å ha hørt et rykte om Beech King 100,at den var for noen et aerodynamisk "mareritt".Kan jo ha noe med at den ikke hadde T-hale.Men det er jo bare et rykte..... Ole Martin Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.