Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jepp, men for enkelhetsskyld kan jeg godt svare deg her. Maycom AR 108 er det mange som føler seg eksperter på men jeg skal foresten ikke leke noe ekspert her og nå. Jeg har selv en slik radio og synes den er helt grei i bruk. Det eneste som er ganske dumt med den er at du må velge om du skal scanne i VHF bandet fra 109-136 eller fra 136-179 mhz. Jeg tror det var det verdiene var, men det er forsåvidt ikke interessant. Du skjønner hva jeg mener. Enten frekvensområdet for fly eller for taxi/politi/ambulanse m.fl. Scanneren er veldig sensitiv for signaler så du bør få inn gode signaler med denne selv med standard antenne. Den integrerte høytaleren er ganske svak, så du vil ha lite nytte av den i støyende omgivelser om du ikke har mulighet for å holde radioen helt inntil øret. Det er også litt knotete å stille inn frekvenser. Noe den forøvrig kan lagre 99 av om jeg husker rett.

Skrevet

Har den eg og. Meget god radio til spotting etc. Eg har den og med meg i båt når eg er ute på sjøen. Har alltid plugg i øyra. På sjøen scannar eg Kanal 16 for å få med meg litt ting som skjer og eventuelle båtar som treng assistanse av ulikt slag. Den kan lagre 99 frekvensar som nevnt her, så ei lita blkk til å notere ned kva frekvens som ligg lagra kor er grett å ha. Dersom du bur langt frå flyplass, eller har fjell mellom deg og flyplass kan du få problem med å få inn bakken. Eg bur nokre få nautiske mil sør for grensa mellom Stavnager CTR south\\north og får inn flya eilt klart, men skurrar ein del med bakken dei få gongae eg høyrer noko i det heile. Så ekstern antenne kan vere eit alternativ. Eg vil anbefale deg denne radioen om du er ute etter ein lett og ledig radio til spotting. Dersom du skal ha den kun heime, kan det faktisk vere greit å ta Radioamatørkurs (kostar 5-600 kroenr). Kjøpe deg ein gamal radio, og modifisere den til å kunne ltte på flyfrekvensane. Men pass på at du ikkje kan sende på desse. Då vert det kluss med politiet. hehe.

Håpar dette var til litt hjelp.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …