Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

I realismesettingen for FS så er det 2 bokser for avkryssing om det skal oppgis true airspeed eller indicated airspeed.

Hva er mest korrekt å benytte? Har notert meg at dersom jeg krysser for IAS så er det forskjell på speedmåleren og hva den viser mot det som er satt på speedhold på autopilot.

Et annet spørsmål er info som sendes ut fra enten controllere eller fly. Det henvises til feks. info DELTA, BRAVO, CHARLIE etc. Hva står disse betegnelsene for??

------------------

A happy simmer

LN-EHA/VBX114

Skrevet

Hei Einar.

Skal du ha det mest realistisk krysser du av for IAS. Slik oppleves det i virkeligheten. Når man kommer opp i høyden blir luftegenskapene forandret, og hastigheten indikert på hastighetsmåleren blir 'mindre enn den egentlig er' om du vil. Ved 30.000 fot kan du kanskje ha indikert hastighet på 270 knop, mens farten i forhold til bakken egentlig er 400 knop.

Betegnelsene du referer til er det fonetiske alfabetet. Hver bokstav har sitt eget 'navn': 'A' er 'Alpha', 'B' har 'Bravo', 'C' har 'Charlie' osv. Dette alfabetet brukes bl.a. for å unngå misforståelser med at man oppfatter feil f.eks. kallenavn over radioen.

Når man sjekker frekvensen for været (ATIS) så får man også oppgitt en bestemt fonetisk kode for dette (f.eks. '...you have information 'Oscar'). Denne koden forandres hver gang værmeldingen oppdateres. Når så piloten referer til denne koden så vet flygelederne om han/hun har hørt på den korrekte og siste værmeldingen.

Jeg har her forklart veldig enkelt og ikke særlig 'vitenskapelig', men jeg håper det hjalp litt.

------------------

Bjørn Olav

henjum@privat.cybercity.no

Skrevet

Det fonetiske alfabetet har jeg. Slik jeg forstår det så får all info fra enten tårn, metar, fly o.l ny bokstav så snart det endres på innholdet i beskjedene.

Da lærte jeg noe i dag også. Jeg stusset nemlig noe da jeg noen ganger har sett fly sende beskjeder til ATC og navngi disse med fonetisk bokstav.

Takker for tilbakemeldinger

------------------

A happy simmer

LN-EHA/VBX114

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...