Jump to content

Featured Replies

hmmm...ikke godt å si...

 

Har jobbet på understellsverkstedet til SAS Technical Division, men der jobba jeg bare med MD-80 understell...(plokka de heeelt fra hverandre, gikk igjennom skrue for skrue, og byggde de opp igjen... "")

 

men MD-80 har ikke den hvite klumpen...

Hmm.. mystisk.. Ihvertfall ser det nesten ut som om det er noe "sensitivt" ut inni der, noe slags følere/målere muligens - siden den var såpass glatt og skrå. Men dette er jo selvsagt kun spekulasjoner fra min side.

Tjaaa, med stor fare for å ta feil, så svarer jeg antenne til GS, mener vel å ha hørt at på endel større maskiner sitter denne på understellet, men det virker på meg som en litt teit plassering siden dem antagelig må ha hjula nede for å motta noe på den, og du trenger gjerne en GS indikasjon før den tid.

Har stått med nesa oppi det området flere ganger, men kan ikke huske akkurat hva som var der... Er noen år siden vi hadde 757 på Torp nå...

 

...men av ting jeg husker, så sitter "Nosewheel steering bypass-valve" der, samt også en del rør, slanger, og kabler, i forbindelse med den hydrauliske styringen av nesehjulet. Boksen sitter jo som man ser oppå de hydrauliske sylindrene til nesehjulsstyringen...

 

Spørs om det ikke bare en kåpe for å beskytte overnevnte duppeditter og dingsebomser..

 

737'ene har en tilsvarende...

På 737 er dette et deksel som står over follow up mekanismen til nesehjulsstyringen for å beskytte mot dritt å møkk på kabler og trinser. Rekner med at dekslet har samme funskjon på 757. ""

Men så er det hvorfor Boeing har valgt denne måten vi er nysgjerrige på! ""

Ser at boeing har styresylindrene langt ned på neseleggen, mens for eksempel MD-80 og -90 har de øverst på leggen og dermed er kabler og diverse godt skjermet oppe hjulbrønnen.Men hvorfor de har valgt å gjøre det slik (plassere follow up der nede slik at de må ha et deksel der) blir vel bare vill gjetting for min del.

 

Ha en fortsatt fortreffelig aften....

På 737 er dette et deksel som står over follow up mekanismen til nesehjulsstyringen for å beskytte mot dritt å møkk på kabler og trinser. Rekner med at dekslet har samme funskjon på 757. ""

 

Har ikke kunnskap om dette, men fant en illustrasjon som underbygger ovenstående utsagn. Illustrasjon i pdf, 156 kb

 

Fant link til denne fra den utmerkede The Boeing 737 Technical site

Ser at boeing har styresylindrene langt ned på neseleggen, mens for eksempel MD-80 og -90 har de øverst på leggen og dermed er kabler og diverse godt skjermet oppe hjulbrønnen.Men hvorfor de har valgt å gjøre det slik (plassere follow up der nede slik at de må ha et deksel der) blir vel bare vill gjetting for min del.

 

Ha en fortsatt fortreffelig aften....

 

 

Det var vel en hos Boeing som fant ut at det var lurt å plassere follow up der og putte et hvitt deksel på der.. ""

 

 

Lars

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...