Skrevet 15. februar 2005 19 år I Boarding.no sin artikkel om SAS sitt underskudd står det følgende: Lindegaard har allerede utrykt bekymring for at selskapet flyr med for mange tomme seter, og en forbedret kabinfaktor vil være avgjørende for selskapets fremgang i 2005. Sakset fra Boarding.no Bedre kabinfaktor = flere passasjerer? Tåkete fremstilt? Hvilke andre faktorer snakker man her om? Cargofaktoren? Konsernsjef i SAS Jørgen Lindegaard legger mye av skylden for resultatet på dyr flybensin, overkapasitet og lavere inntjening per sete, Sakset fra Boarding.no Er ikke dette momenter som har spilt en sentral rolle i noen år nå? Blir det ikke tafatt å bruke dette som unnskyldning, nærmest som lyn fra klar himmel?
Skrevet 15. februar 2005 19 år Kabinfaktoren er vel antall okkuperte seter i prosent... Jo lavere faktor, jo mer tomme seter og luft frakter man...
Skrevet 15. februar 2005 19 år Forfatter Ja, det er akkurat det det betyr. Jeg synes det er facinerende hvordan ord og uttrykk blir brukt for å gi en klang av seriøsitet og "know-how".
Skrevet 15. februar 2005 19 år Jeg vet ikke hva kabinfaktor er, men SAS trenger ihvertfall søtere flyvertinner for at jeg igjen skal begynne å bruke SAS. Orker mer av de sure gamle damene...
Skrevet 15. februar 2005 19 år Jeg ser du bor ved Fornebu, så da fikk vel moren din plutselig en smule lenger vei og pendle - etter at fornebu ble lagt ned?. Jeg har selv base på OSL, og bor i nærheten av Hamar - så jeg vet veldig godt hvordan det fungerer...
Skrevet 15. februar 2005 19 år Ja. Stemmer det, men med flytoget så tar det ikke såå lang tid... ca 54 min men i forrhold til før (5min) så er det en del...
Skrevet 15. februar 2005 19 år Kabinfaktor er et standard begrep i luftfartsbransjen.Det brukes av alle operatører og er ikke bare et "fancy" ord oppfunnet av skrivebordsflygere i SAS. Det forteller noe om antall solgte plasser ombord. Siden ikke alle fly har like mange seter kan man ikke operere med antall solgte billetter men opererer istede med en faktor (prosent om du vil)
Skrevet 16. februar 2005 19 år Forfatter Den er grei Vidar Skal innlemme det i mitt vokabular og bruke det seriøst fra nå av!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.