Skrevet 7. februar 2005 19 år Hei alle sammen Jeg har lyst å starte med fallskjermhopping, men jeg finner ikke ut hvor gammel man må være. Har sett på et par av de store fallskjermklubbene sine hjemmesider og under kurs, men ingen informasjon om alder! Er det noen her som vet hvor gammel en må være for å starte med fallskjermhopping? Tenker da å starte med toeri og kurs Takker for alle svar Ha en fortsatt god dag
Skrevet 7. februar 2005 19 år Du må være fylt 16 år, og er du under 18 må du ha godkjennelse fra dine foresatte. I tillegg må du ha "normalt god" helse. Lykke til!
Skrevet 7. februar 2005 19 år Skal du gjennom en slik legeskontroll som flygere må? Hvis ja, hvilken klasse er det snakk om du må ha får å bli en fallskjermhopper? Men hvis jeg får godkjennelse fra mine foresatte når jeg er 16 år, da kan jeg starte kurset når jeg blir 16? Hvor kan jeg kjøpe teori bøkene? Kan jeg kjøpe disse nå, så kan jeg som 16åring starte rett på line og tandem? Takk for svar
Skrevet 7. februar 2005 19 år Så lenge du har "normal" helse trenger du ingen legeattest for å hoppe fallskjerm. Kun en egenerklæring. Fallskjermhopping er tillatt med foresattes skriftelige samtykke fra fylte 16 år. (grunnkurset kan i teorien påbegynnes inntil 3 mnd. før du fyller 16, men du får altså ikke hoppe før dagen er der). Etter fylte 18 år er du forhåpentligvis myndig og bestemmer selv. Aldersmessig skilles det ikke på om du deltar i tandemhopp, hopper med utløser line (grunnkurs) eller AFF. Det er utarbeidet et teorihefte for grunnkurset og en håndbok som regulerer fallskjermhopping i Norge. Du har neppe noen glede av å gjennomgå dette på forhånd, da store deler av kurset er praktisk-læringsorientert.
Skrevet 7. februar 2005 19 år Da tror jeg har fått den informasjonen jeg trenger Tusen takk Olav og Bjørn! Men når er det jeg kan starte med Hangliding? Er det de samme kravene for å starte med hangliding som det er for å bli en fallskjermhopper?
Skrevet 7. februar 2005 19 år Da tror jeg har fått den informasjonen jeg trenger Tusen takk Olav og Bjørn! Men når er det jeg kan starte med Hangliding? Er det de samme kravene for å starte med hangliding som det er for å bli en fallskjermhopper? Ja, det er de samme kravene som gjelder her også.
Skrevet 7. februar 2005 19 år Joda, du sier noe Som seilflyger lærer jeg jo ekstremt mye om vær Og det er jo veldig nyttig å kunne som flyger! Men jeg synes det bare ser så fantastisk flott ut å løpe ut mot en fjellkant.....og du faller ikke ned Men selve idèen med fallskjermhopping er jo merkelig...hoppe ut av et fly som fungerer aldeles utmerket Har veldig lyst å starte med alle tre tingene Men tenkte å få litt informasjon først, så kan jeg starte å vurdere etter det Men du har jo et poeng Arild
Skrevet 7. februar 2005 19 år Joda, du sier noe Som seilflyger lærer jeg jo ekstremt mye om vær Og det er jo veldig nyttig å kunne som flyger! Men jeg synes det bare ser så fantastisk flott ut å løpe ut mot en fjellkant.....og du faller ikke ned Men selve idèen med fallskjermhopping er jo merkelig...hoppe ut av et fly som fungerer aldeles utmerket Har veldig lyst å starte med alle tre tingene Men tenkte å få litt informasjon først, så kan jeg starte å vurdere etter det Men du har jo et poeng Arild Klart at seilflyging så absolutt er et kjempefint alternativt, jeg er helt enig med Arild her, men hanggliding er vel kanskje litt mer "tilgjengelig" for de fleste. Det er jo, for å si det litt enkelt, nesten bare å kjøpe seg en rigg og så finne seg en skråning og sette utfor. Med seilfly må du ha ei flystripe som ikke finnes overalt, et slepefly eller annen innretning som kan få deg opp, samt at du må leie/eie et seilfly. Lykke til uansett hva du velger, Haavard!
Skrevet 7. februar 2005 19 år Tror faktisk jeg vil anbefale deg å se på paragliding. Spes. hvis du er ute etter en liten portabel sak som du kan ta med deg overalt, og som ikke krever store plassen for takeoff og landing
Skrevet 7. februar 2005 19 år Joda, paragliding ser flott ut det også! Men er det de samme kravene for fallskjermhopping, paragliding eller hangliding? Det er mest følelsen jeg er ute etter Synes det bare ser så flott ut og sveve utover i luften Bare du og en tynn "dings" over hodet ditt Skal jo til alpene...når jeg har vært der før, så har de tatt med paraglidere opp i skianlegget, og hoppet ut, kanskje det blir noe slik på meg til vinteren? Men takk for flotte svar alle sammen! Fått masse fin informasjon
Skrevet 7. februar 2005 19 år Minstealder for utøving av sporten er 15år, er du under 18år må du ha skriftlig tillatelse fra foresatte. Dette gjelder for hanglider også. Og joda, jeg kan bekrefte at det er en ganske behagelig følelse å pakke ut glideren og sveve ut fra fjellet etter en lang og ofte hard tur opp
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.