Posted January 31, 200520 yr Det har vært en litt uheldig helg for SAS. Litt "turbulent" stoff her, litt røykfylt stoff her, og til slutt litt roterende stoff her. Godt at det gikk såpass bra som det gjorde. Joda, jeg vet at to av disse hendelsene har vært omtalt her på forumet tidligere i helgen, men jeg samlet dem litt besvisst i denne tråden nå slik at nye lesere får oppsummert det hele på én plass.
January 31, 200520 yr Med tanke på turbulens, som er jo en selfølge når et fly beveger seg i luften har jeg for ikke så lenge siden fått et spørsmål fra en kamerat: "Hva er turbulens, hvordan påvirker de flyet, hvorfor rister det, er det farlig og hvorfor folk flest blir redd når det rister" Jeg svarte vedkommende så godt jeg kunne, men han var alikevel ikke fornøyd med svaret mitt. Er det noen som vet hvor jeg kan finne en utfyllende side om akkurat turbulens ?
January 31, 200520 yr Er det noen som vet hvor jeg kan finne en utfyllende side om akkurat turbulens ? Tok et søk på Google En flott side om turbulens synes jeg Men noen som har noen andre?
February 1, 200520 yr Turbulens er ikke noe annet enn luft i bevegelse. Akuratt som når man kjører på en vei med humper så rister det i bilen. Akuratt slik er det når man flyr i luft som beveger seg i forskjellige retninger, det rister. Flyr man ifra luft som står stille, eller beveger seg i en retning og med en konstant hastighet, over til luft som beveger seg i en annen retning, flere retninger, roterer osv, så vil jo flyet bli påvirket fordi "veien" ikke lengre er pen og slett. Går lufta nedover vil også flyet gå nedover (falle, populært kalt for "lufthull"), og flyet faller så lenge lufta går nedover og er sterkere enn flyets evne til å stige. Jeg har selv opplevd å falle 500 fot (ifra 2500 til 2000 fot) på noen sekunder, litt ekkel opplevelse forsåvidt, men sjelden farlig, så lenge luftstrømmen nedover stopper før bakken.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.