Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei folkens!

 

Midt oppi all konfigureringa og debugginga fikk jeg plutselig lyst til en Trans Antlantic Flight med PMDG'en.

 

Fra, ja for eksempel Tromsø til Logan Intl. Boston?

 

Er det noen som har noen ruteforslag med mellomlandinger?

 

Er Reykjavik innenfor rekkevidde f.eks (following ETOPS proc.)?

Skrevet
Riktig nok ikke trans atlantic, men det er et stykke hvis man ser på kartet.

Flyr de ikke over Canada, Grønland og nord-atlanteren da? eller blir det over nordpolen? "" (skjekke globusen)

Skrevet

Fra ENTC til KBOS. Prøv denne, i underkant av 3100 NM inkl STAR. -700 har range på 3700 NM+, men vær obs på vinden fra vest "" Are you ready to copy your oceanic clearance, Sveinung?

 

ENTC-70N16E 71N00W 70N10W 70N20W 68N30W 65N40W 61N50W FOXXE DCT YR J564 PQI J55 ENE DCT KBOS

 

Hilsen Roald

Skrevet

Roald! Den så fristende ut, men korsn for man lagt inn de kordinatene i FMCn? Har prøvd på det tidligere å får ei feilmeldingen: not in database.

 

Jeg har ikke FSnav, sånn at jeg ikke kan få laga fp der i riktig format.

Skrevet

Hei Steinar!

 

Den har en litt spesiell syntaks. I planen er f.eks 65N40W. Måten å skrive det inn i CDU'en for PMDG er N (eller S) og 5 sifre, deretter E (eller W) og 6 sifre. Du fyller med nuller inntil du har riktig antall sifre. I mitt eksempel vil det bli N65000W040000 i scratchpad.

 

Hilsen Roald

Skrevet

Eller Gardermoen - Sydney... 17 timer og et eller annet ""

 

Tok turen selv i AN225 og A380 ( har tatt turen 2 ganger, en gang i AN225 og en gang A380) og det tok litt over 23 timer med A380 og litt over 28 med AN225 "" Huff.. blir sliten bare av å tenke på det. eller vent. det er jo morgen, da ER jeg sliten i fra før av da ""

Skrevet
  • Forfatter
Den har en litt spesiell syntaks. I planen er f.eks 65N40W. Måten å skrive det inn i CDU'en for PMDG er N (eller S) og 5 sifre, deretter E (eller W) og 6 sifre. Du fyller med nuller inntil du har riktig antall sifre. I mitt eksempel vil det bli N65000W040000 i scratchpad.

 

Gjelder dette også Project Magenta FMC tro?

 

Har et spørsmål til:

Igår formiddag dro jeg hjem i lunsjen og fyrte opp simulatoren for teste IOCard VSPEED programmering (det funker ikke etter planen, måtte skrive til forumet for hjelp og trengte debug data).

 

Dro av fra EFIV (Ivalo) med PMDG'en og etter testinga dial'a jeg inn FL400, HDG 209 og dro tilbake på jobb.

 

Kom tilbake et par timer senere og var nede i Tyskland en sted. Da prøvde jeg å legge inn en flightplan i FMC'en men fikk den ikke aktivert ettersom jeg IKKE la inn DEP Airport!

 

Gjorde så det, og da funka det!

 

Spørsmålet er:

er dette korrekt oppførsel av PM FMC?

 

Det kan vel virke forvirrende at jeg snakker om PMDG og PM på samme tid. Vi bruker en modified PMDG hvor FD, Autopilot og FMC er blitt disabla slik at vi kan bruke PM CDU/MCP.

 

Ser stadige forskjeller mellom PMDG og PM FMC og lurer litt på hvem som er nærmest virkeligheten.

Skrevet

Jeg vil tro at PM FMC ikke har samme syntaks, og at den bruker fem karakterer. Det er noe mer komplisert, og derfor har nok PMDG valgt en mer lettfatterlig måte for oss simmere. Her er virkeligheten:

 

Unnamed oceanic control area reporting points – positions in the northern hemisphere use the letters N and E, while positions in the southern hemisphere use the letters S and W. Latitude always precedes longitude. For longitude, only the last two digits of the three digit value are used.

Placement of the designator in the five character set indicates whether the first longitude digit is 0 or 1. The letter is the last character if the longitude is less than 100° and is the third character if the longitude is 100° or greater. N is used for north latitude, west longitude. E is used for north latitude, east longitude. S is used for south latitude, east longitude. W is used for south latitude, west longitude. Examples:

 

• N50° W040° becomes 5040N

• N75° W170° becomes 75N70

• N50° E020° becomes 5020E

• N06° E110° becomes 06E10

• S52° W075° becomes 5275W

• S07° W120° becomes 07W20

• S50° E020° becomes 5020S

• S06° E110° becomes 06S10

 

Til ditt andre spørsmål: Ja, både DEP og ARR er nødvendig for å aktivere en rute.

 

Du kan jo teste og se om PM tar lat/long-verdier som beskrevet.

 

Hilsen Roald

Skrevet
  • Forfatter

Takk Roald!

 

Begynner nå å bli ferdig med simpit'en (Ferdig! den blir aldri ferdig, men den kan flys nå og da "" ) så da skal jeg ta en tur over Atlanteren.

 

Du skal få tilbakemelding!

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …