Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Ingen bombe dette akkurat, så får vi se hva Fru Krattøy gjør nå......

 

 

Foreløpige konklusjoner og tilrådinger

Luftfarten har over tid utviklet et meget høyt sikkerhetsnivå, spesielt i vår ”vestlige” del av verden.

Dette skyldes primært at en på myndighetsnivå i internasjonalt samarbeid har hatt og har

kontinuerlig forbedring av flysikkerhet som felles overordnet og forpliktende målsetting.

Dersom kontinuerlig forbedring av flysikkerheten fortsatt skal være et overordnet mål også for

norsk luftfart, noe HSLB oppfatter det er både politisk og faglig enighet om, er HSLBs vurdering at

LT pr. i dag ikke fungerer tilfredsstillende - både sett i forhold til store utfordringer knyttet til

gjennomføring av flyttevedtaket og det økte tilsynsfokus som er påkrevd i tider med omfattende

omstillinger innen norsk luftfart.

Derfor mener HSLB at det bør utarbeides en troverdig/realistisk handlingsplan for så raskt som

mulig og på permanent basis bringe LTs kompetanse, ressurser og kapasitet i overensstemmelse

med de utfordringer og oppgaver som etaten står overfor. Så langt har HSLB avdekket at planen

som et minimum bør inneholde tiltak for å lukke ”gapene” innen følgende av LTs ansvars-

/kompetanseområder:

􀁸 Luftdyktighet inkludert typeaksept

􀁸 Helikoptervirksomhet ”offshore”

􀁸 Risikobasert tilsyn

Utarbeidelse og gjennomføring av en slik tilsynelatende ”fagrelatert” handlingsplan ville under

”normale” omstendigheter vært den berørte tilsynsmyndighetens eget ansvar, men i dette tilfellet

tilrår HSLB at Samferdselsdepartementet i samråd med Luftfartstilsynet påtar seg dette ansvaret.

Dette fordi politisk involvering har vært og er en sentral del av problemstillingen og derfor

representerer mulige, og etter HSLBs oppfatning, nødvendige virkemidler i en slik handlingsplan.

I denne sammenheng er det betimelig å minne om at Stortingets flyttevedtak basert på innstilling nr

222 (2002-2003) fra Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, bl.a. forutsatte at flyttingen ikke

skulle skje på bekostning av gjennomføring av primæroppgaver og luftfartsfaglig kjernekompetanse

i Luftfartstilsynet.

Utdypende dokumentasjon av de foreløpige funnene og vurderingene i dette notatet vil bli gitt i

prosjektets endelige rapport.

 

Fra: Luftfartstilsynet.no

Skrevet

Ingen er interessert i en jobb når de ikke vet sikkert hvor de skal jobbe. Per Arne Skogstad har nå sådd så mye tvil om plasseringen at kun 2 av de som kom gjennom det for trange nåløyet hans og ble tilbydd jobb i siste runde takket ja.

Skrevet
  • Forfatter

Man vet ikke mye om brasjen når man tror noen fra utlandet vil søke på en slik jobb. Ille nok å få tak i folk i Oslo (Og før Bodø mafia'n begynner, så var det slik før flyttevedtaket og den påståtte sabotasjen fra Skogstad også), men å få folk til Bodø er nok desverre ikke veldig enkelt.

 

De har prøvd å få folk fra utlandet, men ingen viste interesse.

Skrevet

Det er sørgelig å se at Luftfartstilsynet ikke blir flyttet slik som alle andre tilsyn.Årsaken kan nok være både og - men en stor(?) del av det kommer muligens av en heller fraværende samarbeidsvilje fra ledelse og ansatte?

 

Det er sikkert en hel del meninger her på forumet om dette?

 

Skrevet
  • Forfatter

Siden når skal man legge denne byrden på de ansatte i Luftfartstilsynet?

 

Problemet ligger i en total mangel av innsikt i faktiske forhold fra Adm. dep. side under saksbehandlingen av vedtaket.

 

Og får vel gjenta at jeg ikke bryr meg om hvor tilsynet havner, så lenge det funker. (Og det gjør det ikke nå!)

Skrevet
Som sagt, litt vel ivrig på å få gjennom eget forslag på tinget?

 

Ja, det går fort galt när man låter ideologier avgöra hur ett land ska styras...

Skrevet

Mulig at Normann var litt vel overmodig i sin vurdering av Luftfartstilsynet - men for min del ser jeg ikke hvorfor det skal være noe større problem for denne etaten i forhold til alle de andre etatene som tilsynelatende får en problemfri flytting.

 

Men det er mulig Bodø har for lite folk til å ta imot en slik etat? - eller at de er for små til å lokke arbeidere til seg.Kanskje en annen by burde vært valgt?

Skrevet
  • Forfatter

Forskjellen på Luftfartstilsynet og noen av de andre tilsynene, er den store andelen av personell med spisskompentanse, og kompentanse veldig få sitter med i Norge (liten næring).

 

Norman ljuger til Stortinget, er ikke det nesten svindel? ""

Skrevet

Det är helt korrekt!

 

De har krav som motsvarar Kaptens stilling med många års erfarenhet, men betalar långt under vad en Pilot med den erfarenheten kan få hos ett flygbolag...

Skrevet

Om de blir i Oslo eller flytter kan være et fett.

Ingenting lar seg ikke gjennoføre hvis LT-direktøren skulle sette samme krav å premisser til de annsatte nå i Oslo som de han kokte i sammen da ting skulle flyttes til Bodø.

 

Det er bare å legge ned hele greia å flytte det til utlandet!! Direktøren er meget godt igang med å grave sin egen grav.

Skrevet

Vil ikke kalle det en svindel - heller saftig argumentasjon.For politikere er ikke dette uvanlig.

 

Men som du skriver - kravet til spisskompetanse er nok høyere innen dette faget enn f.eks sjøfartsdirektoratet.Det finnes nok utdannete marine offiserer i landet.Derfor blir det nok heller ikke noen nevneverdige problemer med dennes overflyttning til Haugesund.

 

Men for å være helt ærlig.

For meg virker det som om spesiellt denne utflyttingen har vært preget av motvilje fra starten av - og jeg tror nok resultatet er i ferd med å komme - kansellering av flytting.

 

Noen synest sikkert dette er bra - mens andre synest dette er forferdelig.Jeg forstår godt Bodø-ordførerens frustrasjon.Hadde arbeidet fra begynnelsen av vært ledet fra Bodø så hadde nok sjangsen for suksess vært større.

 

Men dette får vi vel aldri svar på?

Skrevet

Javsist stilles det høye krav til et slikt tillsyn, å det må det.

 

Vi kan jo snu saken helt andre veien. Hva hvis tilsynet allerede lå i Bodø, Stryn Stavanger eller Trongheim. TL-direktøren satt her og var happy med det. Da hadde de vært nesten like umulig å flyttet det til Oslo. Slik som saken blir behandlet vil det ikke ligge nok kompetanse i Oslo heller. Det gjør ikke det nå slik som de nye krav om kompetanse som dukka opp da det skulle til i Bodø.

 

I tillegg utlyses neste ingen LT stillinger i Bodø. Det er vanskelig å søke seg til noe som tilsynelatende ikke er der.

 

 

Skal det bil en vellykket flytting må Skogstad byttes ut i noen som kan gjøre et ærlig dagsverk.

Mer evneveik nisse skal man lete lenge etter.

 

Man får ikke Osama til å dra til New York for å pusse opp frihetsgudinna.

Skrevet

Vel - det var ikke meningen å tråkke noen på potene.. ""

 

Såvidt jeg vet så er det mange flere sjøoffiserer i Norge enn det er Flyoffiserer.Bortsett fra de juridisk ansatte - og adminatorisk ansatte - så snakker vel vi i all hovedsak om flygere og mekanikere + avionikk-teknikere som er nødvendig?

 

Bare endret avionikere(piloter?) til avionikk-teknikkere.

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …